Povijest anarhizma
37
Max Nettlau

Povijest anarhizma

[povijest]

Prijevod: Biljana Romić

knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske

Otvori
Čitanja 13276
Preuzimanja 2694
Ukupno 15971
Preuzmi
DPKM preporuča koriŔtenje aplikacije Moon+ Reader za čitanje knjiga u EPUB formatu.

Max Nettlau započinje svoju, može se reći romantičnu, priču o razvoju anarhističkih ideja od njihova početka pa sve do tridesetih godina dvadesetog stoljeća.

Nettlauova je anarhistička storija, nazvana Povijest anarhizma, doživjela svoje (prvo) hrvatsko izdanje zahvaljujući zagrebačkoj izdavačkoj kući DAF, a posebice izdavaču Zoranu Senti, koji je knjigu priredio i proÅ”irio dodatkom ā€ž65 godina anarhizma (1934-1999)ā€œ.

Å to se samog autora knjige tiče, potrebno je napomenuti da Max Nettlau, osim Å”to glasi kao eminentan povjesničar anarhizma, bio i aktivan sudionik zbivanja o kojima se, između ostalog i uz ostalo, u knjizi govori. Anarhizam se, kao druÅ”tvena filozofija i kao ideologija, pojavio u prvoj polovici devetnaestog stoljeća. Kao uostalom i marksizam, korijene vuče iz Francuske revolucije (1789), buržoaskog druÅ”tva, nastanka radničke klase te rođenja industrijskoga kapitalizma, a i jedno i drugo učenje ishodiÅ”te nalazi u radničkoj klasi. Prvi koji je upotrijebio riječ anarhizam u pozitivnom smislu, u namjeri da se samodefinira u kompliciranoj panorami ideologija u Francuskoj 1848, bio je Pierre Joseph Proudhon (1809-1865). On je, naime, bio taj koji je razradio političku i druÅ”tvenu filozofiju anarhizma te protumačio kulturu i povijest koja se istinski može definirati kao anarhizam. Poslije je zamijenio taj negativan termin drugima koji imaju pozitivno značenje: mutualizam, industrijska demokracija itd. Upravo zbog te negativne terminologije koja je pratila anarhizam: uglavnom kao potpuna odsutnost reda i organizacije, dakle, kao zauzimanje za kaotično stanje unutar ljudske zajednice, Nettlau, kao i većina važnijih anarhističkih mislilaca koje rečeni autor spominje u svojoj knjizi, takve predrasude o anarhizmu nastoji opovrgnuti.

Stoga autor u tom svojevrsnom vodiču kroz anarhističku teoriju i praksu mnogo pozitivnih emocija, koje u određenom trenutku nalikuju na gotovo dječji ushit, govori o istinskim liberterima, kakvim je, primjerice, doživljavao Lava Tolstoja, ali i mnoge druge anarhiste-idealiste, zahvaljujući kojima je anarhizam od 1886. do 1893. ā€ždoživio trenutke velikog zanosa, velike energije, ganutljivih izraza dobrote i ljepoteā€œ. Tada je, naime, anarhizam uspio nadrasti sektaÅ”tvo, fanatizam i nesnoÅ”ljivost, osobine o kojima Nettlau u knjizi priča s velikom dozom razočaranja, onako ljudski tužno. Autor nije niÅ”ta manje razočaran, i ne Å”tedi riječi pokude kada je u pitanju famozni duo Karl Marx & Friedrich Engels, ali i komunisti u cjelini, koji su, prema njegovu miÅ”ljenju, u danom povijesnom kontekstu svojim djelovanjem nanijeli mnogo Å”tete anarhističkom pokretu.

Knjiga Povijest anarhizma Maxa Nettlaua može se ocijeniti, s jedne strane, kao simpatičan, romantični, doduÅ”e arhaički, priručnik za autostopere kroz anarhizam. Dok, s druge strane, za one koji su u anarhizam upućeni(ji) Nettlauov uradak može poslužiti kao zgodan, emocijama nabijen podsjetnik (ponekad nalik dnevničkim zapisima) o tome kako se tijekom povijesti kalila anarhistička misao.

Dodatak knjizi, esej Zorana Sente ā€ž65 godina anarhizma (1934-1999)ā€œ daje poseban, aktualan začin problematici anarhizma. FenomenoloÅ”kim pristupom Senta određuje moderno značenje pojma anarhizam, kao učenja slobode ā€” a ne pokreta, koje nije niÅ”ta viÅ”e od općeg usmjerenja unutar kojeg si potpuno autonomni pojedinci određuju vlastiti smjer. Onaj, naime, smjer koji nikad ne prelazi granice zadane općim parametrima antidržavnog, antikapitalističkog, antihijerarhijskog sporazuma. Posebno je zanimljiv osvrt na anarhističke samotnjake danaÅ”njice ā€” kao Å”to je Noam Chomsky, ili kakvi su bili Murray Bookchin, Paul Feyerabend ā€” i njihove ideje koje se bave i koje upućuju na probleme danaÅ”njice. Jer, ukazivanje na negativne posljedice procesa globalizacije, goruću ekoloÅ”ku problematiku, tema je općeljudske svakodnevice.

Upravo takva tematska aktualnost suvremenih anarhičkih teoretičara dovodi u pitanje tvrdnje o anarhizmu kao reliktu proŔlosti. Stoga bi se na kraju moglo, bez imalo krzmanja, zaključiti da je Sentin dodatak zapravo bio nužan da rečena knjiga ne bi proŔla nezapaženo, jer joj daje svježinu, životnost, ukratko, dozu dinamike prijeko potrebnu da privuče potencijalnog čitatelja.

Ivana Erceg, Vijenac