Ipak, zora
[poezija]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture i medija republike hrvatske
āOvdje neÄe biti Äuda, samo pozoran radā ā ponovivÅ”i u dvjema pjesmama ovu tvrdnju, Tomislav AugustinÄiÄ u svojem pobjedniÄkom rukopisu Ipak, zora kao da upuÄuje na proces koji je doveo do teksta koji Äitamo. Doista, jedna od kljuÄnih osobina ovoga rukopisa i jest metodiÄnost koja je evidentno rezultat promiÅ”ljenog pjesniÄkog rada, ali i istanÄanog senzibiliteta. Vidljivo je to i na razini kompozicije knjige i na razini lirskoga stila odnosno teme. AugustinÄiÄ je rukopisu pristupio kao cjelini Äiji je kontinuitet naglaÅ”en izostavljanjem naslova pojedinaÄnih pjesama koje se katkad izravno dovezuju jedne na druge, djelujuÄi poput ulomaka i varijacija jednoga tematskoga polja. I ovaj pjesnik tako daje svoj prilog tendenciji koja je Äesta naroÄito u mlaÄoj poeziji: ustrojiti knjigu kao koncept, a ne kao zbirku manje-viÅ”e autonomnih pjesama. AugustinÄiÄev je koncept pritom i stilski i tematski intrigantan, pa i misaono ambiciozan ā Äita se gotovo kao daleki odjek ili suvremena transformacija danas nam dalekog āpojmovnog pjesniÅ”tvaā 1960-ih, i to prije svega u smislu ozbiljnosti pristupa, zahtjeva za intelektualnom strogoÅ”Äu poezije te gradnjom elastiÄnih sprega izmeÄu konkretnog motiva i apstraktnih refleksija.
(ā¦)
RijeÄi pritom ne tvore priÄu, veÄ su u funkciji lirske meditacije, koja pojedinim elementima fingira ton rasprave, a pjesnik se ne libi ni teorijskog vokabulara kojim zasijeca u lirsko tkivo. AugustinÄiÄ iz pjesniÄke slike voli skoÄiti u apstrakciju, a apstrakciju uÄiniti lirskom, stvarajuÄi verbalni veo koji omekÅ”ava konture opjevanoga tijela ā dokaz da težnja ovoga pjesniÅ”tva nije stvoriti misaoni sustav, nego izgraditi osebujnu atmosferu koja pokazuje da tijelo nije moguÄe dokraja opisati, promisliti ni izreÄi, pa Äak ga ni uÄiniti potpuno svojim. Ipak, zora predstavlja lijep niz pokuÅ”aja da se oznaÄi toÄka s koje je o toj udaljenosti i/ili blizini moguÄe uvjerljivo lirski progovoriti.
Branislav ObluÄar, iz Obrazloženja uz nagradu Goran za mlade pjesnike
: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
PjesniÄki subjekt primoran je uvijek iznova opjevavati vlastito postojanje, Å”to je, koristimo li analogiju s uspostavljenom tradicijom grÄke tragedije, potencijalno njegova tragiÄka krivnja, s kojom se bori i zbog koje trpi. Ostaje do kraja neodgovoreno pitanje oko napetosti izmeÄu žudnje, njezina izvora i procesa, kao i nježnosti i okrutnosti. Tako se proces opjevavanja cikliÄki ponavlja, dok ne svane ponovno zora (ipak, vratimo li se na naslov)
Anja TomljenoviÄ, Booksa
: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Å to sam ukljuÄeniji u kritiku, to sam sigurniji da relativistiÄko-marketinÅ”ki pristup naslovima sve viÅ”e uzima maha i tako otežava recepcijski proces onih poetskih ostvarenja Äiji bi spomenuti dometi morali fascinirati. Kao Å”to je, u to ne morate sumnjati, AugustinÄiÄev profani tekst fascinirao potpisnika ovih redaka. I kao Å”to Äe, iskreno se nadam, fascinirati kudikamo pametnije od njega.
Franjo Nagulov, Stav