Krist, vino i voda
[poezija]
prvo izdanje
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
U zbirci pjesama Krist, vino i voda StareÅ”iniÄ gotovo sve pjesme organizira oko jednog temeljnog pitanja koje glasi: koliko su ljudi, zapravo, netaknuti krÅ”Äanstvom? Ili, kako je to Coppola u treÄem dijelu svoga Kuma ispriÄao kroz epizodu u kojoj se ispovijeda mafijaÅ”ki Don; sveÄenik kod kojega je ovaj kriminalac u posjeti, buduÄi papa, uzima u ruke kamen i razbija ga o zdenac. Njegova je unutraÅ”njost suha iako je godinama u vodi; tako i ljudi, unatoÄ uronjenosti u kulturu koja je nezamisliva bez ideja krÅ”Äanstva, poÄevÅ”i od umjetnosti pa sve do materijalistiÄkih filozofija poput marksizma koji takoÄer vuÄe korijene iz krÅ”Äanskog pauperizma, svejedno iznutra ostaju netaknuti, jer ne puÅ”taju Krista u srca. StareÅ”iniÄ kao da je nadahnut bitniÄkim pjesnicima i piscima Ferlinghettijem, Ginsbergom, Kerouackom te njihovim rock izvedenicama, poglavito Bobom Dylanom: u njihovim radovima Krist i u modernim vremenima svjetovno propada, a sami autori povremeno su ga u stanju vidjeti u oku skitnice ili usput viÄenoj lijepoj gesti prolaznika ā najmanje ga ima upravo na mjestima gdje je deklarativno najprisutniji ā u bogomoljama. StareÅ”iniÄ ironizira marketinÅ”ki doživljaj oca krÅ”Äanstva, konstatirajuÄi kako je ljudima danas svejedno. Pobijedio nije Äak ni Juda, niti Sotona; svi oni zajedno, Bog, Krist, apostoli, obraÄene bludnice, Sotona, izgubili su od nogometa, mode, svjetovne politike. No unatoÄ poplavi poezije koja se pita o Äovjekovu Äovjeku, unatoÄ, dakle, ovom za božja pitanja gluhom vremenu, StareÅ”iniÄa posve staromodno prvenstveno zanima mjerenje temperature vjere ljudi koji se Å”eÄu njegovom poezijom. S njom, naravno, ne stoji dobro. Direktnim obraÄanjem Äitatelju on samo podvlaÄi sugestibilnost teme i njene manje viÅ”e beznadne situacije. U pjesmi “PriÄa” situacija je postavljena oko vjerojatne istovjetnosti nas koji osuÄujemo ljude koji su razapeli Krista (zapravo, ovdje konkretno, otjerali propovjednika koji je doÅ”ao u neko selo propovijedati ideje ljubavi meÄu ljudima); mi bismo uÄinili navlas isto Äovjeku koji preporuÄa tako izrazito nerealno ponaÅ”anje u svijetu “koji se dijeli na ovce i vukove”. NaglaÅ”eno narativno organizirana poezija s Äestim dijalozima, s unoÅ”enjem u lice Äitatelju, s temom koju nije lako saÄuvati od banalnih rjeÅ”enja, s kolebanjima izmeÄu Krista kao jedinog pobjednika i Krista kao najveÄeg gubitnika otkad je svijeta, sa superherojima koji se boje ljubavi, popriliÄno je obilježena ovom nesigurnoÅ”Äu. Skele fraza (babilonske kurve, sjene vladara i tako dalje) postavljene su da bi se premostila ova autorova temeljna neodluÄnost, barem u jednakoj mjeri u kojoj su upotrijebljene kao klasiÄni ornamentalni repertoar krÅ”Äanske umjetnosti.
Dario GrgiÄ