Sadomazoteka
[poezija]
prvo izdanje
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
Franjo Nagulov osvojio je treÄe mjesto na drenovaÄkim pjesniÄkim susretima (za neobjavljenu pjesniÄku zbirku) i iza njega je objavljivanje knjige poezije DeÄko. Žena. DeÄko? NaranÄa! Ova situacija s dobivanjem nagrade za joÅ” neobjelodanjeni rad, zapravo sam fakat “neobjelodanjenosti” izvrsno uvodi u novu Nagulovljevu zbirku pjesama naslovljenuĀ Sadomazoteka. ZaÅ”to? Lirski subjekt tih pjesama – u danas popularnoj postrealistiÄkoj maniri – pjesnikov je alter ego: studira nekog vraga, pasionirano Äita, vozi se autobusom i skita poljima. Sve s Äime dolazi u kontakt u izvjesnom je smislu spomeniÄkog tipa. Tekst vrvi kulturoloÅ”kim referencama, no one su izmjeÅ”tene iz svog tipiziranog statusa i žive svoj život kroz projekcije koje lirski subjekt mijeÅ”a s krhotinama dogaÄaja. Stvarnost do njega dolazi u razlomljenom obliku, propuÅ”tena kroz panoptikum kroz koji se on joÅ” jedino usuÄuje gledati prema van. S prirodom meÄutim, za razliku od ljudskog svijeta, Äija su osnovna obilježja poslagana po pravilima horrora B produkcije, on nema nikakvih problema. SimbiotiÄki krug života uspostavljen na ovom nivou iskombiniran je s eruditizmom u melasu koja ga Å”titi od zeÄeva i vukova. Naime, tako – kao žrtve i krvnici – njega se doimlju ostali Zemljani. Sa ženama je problem joÅ” prokletiji: fatalne su iako ih ne poznaje, presuÄuju mu iako s njime nisu imale izravan kontakt. Ovaj muÅ”ko/ženski sloj Sadomazoteci navlaÄi presvlaku humora, tako da jedan izraubovani pjesniÄki diwan odjednom progovori ljudskim glasom, Å”to nije malo, buduÄi da je sve ostalo oko njega od kamena ili metala. I to ne bilo kakvog, nego onog koji se, kako sam piÅ”e, hrani mesom trulih vrana. Protosvijest stvorenu na stranicama Sadomazoteke, ono specifiÄno stanje svijesti neposredno prije progovaranja, Nagulov je uhvatio finim pincetama i onda iznio van.
Dario GrgiÄ