Sve jedno
[poezija]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture i medija republike hrvatske
Pisanje Zvjezdane Jembrih rijedak je primjer pisanja bez predumiÅ”ljaja, umjesto iz koncepcije i ambicije, ono izrasta iz pokreta i pogleda. Pisanje poÄinje iz tiÅ”ine i ne zna se toÄno kakav Äe biti glas koji s njim dolazi na svijet, ponekad lirski, ponekad ironiÄan, rijetko melankoliÄan. No, uvijek, neposredan i živ, sposoban za nagla skretanja, osvježavajuÄe hirovit… glas koji se usuÄuje reÄi i ono Å”to se ne govori.
Sanja LovrenÄiÄ
: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Poezija Zvjezdane Jembrih i u njezinoj drugoj zbirci naslovljenoj Sve jedno uvelike je minimalistiÄka. Oslanja se na vrlo sažet izraz i naglaÅ”avanje rijeÄi kao pojedinaÄnih entiteta koji se potom uklapaju u veÄu strukturu. Äeste su pjesme koje se u cjelini sastoje od stihova s po jednom, dvjema, najviÅ”e trima rijeÄima. Redukcija se pak zna proÅ”iriti i na, primjerice, manjak glagola, eliptiÄne reÄenice, posvemaÅ”nji izostanak interpunkcije i velikih slova.
Ta poezija nije antimetaforiÄna, ali je njezina figurativnost u velikoj mjeri kontrolirana, aludira na okamenjenu metaforiku i frazeologiju drevnih izriÄaja, primjerice Starg zavjeta ili usmene književnsoti. Zanimljivo je da bi ovakav kratak stilski opis mogao jednako pristajati i, recimo, pjesniÅ”tvu Maka Dizdara u Kamenom spavaÄu.
No, intonacija kojom su emotivno obojeni stilski elementi poezije Zvjezdane Jembrih poneÅ”to je ili Äak znatno drugaÄija. U njezinu pjesniÅ”tvu, naime, uz arhaizaciju i bremenitost na ontoloÅ”koj, povijesnoj i egzistencijalnoj razini, Äesto se izravnije ili neizravnije može osjetiti i satira, Äak i ironija, nekad pak prisnosti i igrivost. MuÅ”ki otežale povijesne crnine te smrtno ozbiljne apsolutizacije vremena i prostora u spomenutim arhaiziranim poetikama, kod naÅ”e su pjesnikinje ipak ublažene femininim osjeÄajem prisnosti s pojedinaÄnim stvarima i razinama postojanja, slikovito govoreÄi, od Boga do mrava. No, u poeziji Zvjezdane Jembrih postoji odreÄena mitologizacijska patina. Predmeti se ne pojavljuju tek u svojoj pojedinaÄnosti i konkretnosti, veÄ vrlo Äesto imaju simbolizacijsku vrijednost egzistencijalnih Å”ifri, zgusnutih formula temeljnih ljudskih situacija i ontoloÅ”kih konstelacija. To je jasno vidljivo i u takozvanom poetskom govoru iz persone, dakle, u izriÄaju pisanome iz lirskog subjekta koje je na sebe preuzeo masku nekoga lika. Pjesnikinja tu upravo i iskuÅ”ava ontoloÅ”ko-egzistencijalno-jeziÄna stanja postavljajuÄi lirsko ājaā u razliÄite pjesniÄke junake i položaje. Tako se i konkretiziraju pa i drugaÄije znaÄenjski oblikuju pojedini arhetipovi, posebice na primjeru svima dobro poznatih starozavjetnih likova.
Zvjezdana Jembrih tako u cjelini svoje druge zbirke pjesama usredotoÄuje svoju tematiku i izražajnost na ovozemnu egzistenciju, obilježenu krhkoÅ”Äu, nesigurnoÅ”Äu, ali i stvarateljskim ludizmom. Takav se pak obzor proÅ”iruje zagonetnoÅ”Äu smrti koja je istodobno prisutna unutar života, ali mu je i najveÄa opreka, te onkrajnom zbiljom koja se motri unutar biblijske kozmologije, postmodernistiÄke antropomorfizacije Boga te antropoloÅ”kog i etnografskog nasluÄivanja nadnaravne stvarnosti. Zanimljivo je pak da se jedan od glavnih smisaonih naglasaka knjige ne dogaÄa u prvim pjesmama, kako je to uobiÄajeno, nego na samome kraju knjige, u zadnjoj pjesmi pod naslovom Svejedno. Ta je pjesma, za razliko od veÄine prijaÅ”njih, filozofski intonirana, fokus joj je na suprotnosti, kao i dvojstvu stvaranja i razaranja, a teleoloÅ”ki, u smislu životne svrhe, hotimice ostaje dvoznaÄna, nerazrjeÅ”iva. Tu pak dvoznaÄnost, sasvim u stilu Zvjezdane Jembrih, iskazuje u jeziÄnome otisku, dakle, u materijalnome tragu duhovnosti, i to jednakim zvuÄanjem, ali suprotnim smislom naslova Svejedno i zavrÅ”ne konstatacije da āsve jedno jeā. IzmeÄu, dakle, rezignacije (āsvejednoā) o sveopÄe afirmacije života (āsve jedno jeā) samo je drugaÄiji ontoloÅ”ki, egzistencijalni i jeziÄni naglasak, A baÅ” su te viÅ”eznaÄnosti i suptilne razlike u naglasku, s doduÅ”e, znatnim posljedicama – sukus onoga Äime se književnost zapravo i bavi. I zbirka pjesma Zvjezdane Jembrih Sve jedno svakako je u vrlo osebujnom dosluhu s tim sukusom literarnog. I to posebice u postmodernistiÄkom oblikovanju starodrevnih tema ili pak u tradicijskome stilskom rekvizitariju i motivike pri suoÄavanju s naÅ”im sasvim suvremenim aritmijama.
Davor Å alat