Vodostaj vrtoglavice
313
Ivana ┼Żu┼żul

Vodostaj vrtoglavice

[poezija]

prvo izdanje [digitalizacija]

knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture i medija republike hrvatske

Otvori
─îitanja 1021
Preuzimanja 260
Ukupno 1279
Preuzmi
DPKM preporu─Źa kori┼ítenje aplikacije Moon+ Reader za ─Źitanje knjiga u EPUB formatu.

Posvema┼ínjem osje─çaju raspr┼íenosti i neutemeljenosti mjesta vlastitog govora Ivana ┼Żu┼żul u knjizi pjesama Vodostaj vrtoglavice┬á opire se zanimljivom i osobenom pjesni─Źkom strategijom: njoj to─Źka otpora nije u izravnom nadomje┼ítanju i opisivanju slike stanja, njegovu negiranju ili drugom imenovanju. Postupak kojim ona demonstrira i obznanjuje svoju prisutnost temelji se na dijalogu, dijalo┼íkoj formi koju koristi u njezinim razli─Źitim oblicima: ja koje se suprotstavlja Drugom i drugima, ja koje se umna┼ża u vlastitim dvojnostima i perspektivama, ja koje se prelama u Drugom i ulazi u slo┼żenu mre┼żu svojih i tu─Ĺih odnosa.

Knjiga pjesama Ivane ┼Żu┼żul kombinacija je fragmenata, nedovr┼íenih i strelovitih prizora, izri─Źaja, prevrednovanja vokabulara i poetsko-mitolo┼íkih nosivih elemenata iz razli─Źitih jezi─Źnih iskustava hrvatskog pjesni┼ítva. Ne mislim nu┼żno na put od renesanse do baroka i natrag nego na samosvjesno podre─Ĺivanje ─Źitanja (i sada pisanja) pjesni┼ítva ┼íezdesetih, sedamdesetih, osamdesetih godina i svjesno situiranje vlastitog pisma izvan pragmati─Źnosti pjesni┼ítva devedesetih. Situiranje izvan jer se eklekti─Źnosti i upu─çenosti na stvarnost (mimetizam svakodnevlja koji je zavladao hrvatskom pjesni─Źkom scenom) odgovara suptilnijim ─Źitanjem vlastitog tijela i pisma.

Volio bih da sam dijelom uspio potvrditi sve ono ┼íto knjiga pjesama Ivane ┼Żu┼żul Vodostaj vrtoglavice nosi u svojoj snazi i vrtoglavosti i time najaviti novu knjigu i odli─Źnu pjesnikinju.

Miroslav Mi─çanovi─ç

: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

Ivan ┼Żu┼żul javlja se u doba kada je s Makovi─çem izvr┼íena revizija hipermetafori─Źke obuzetosti semanti─Źkog konkretizma, dok novostvarnosna vizura diktira ozra─Źje svakodnevice kao uvjet nove poetske vjerojatno─çe. Po─Źetak je tre─çeg tisu─çlje─ça, hrvatsko se pjesni┼ítvo pokazuje stubokom izmijenjeno: ono nije vi┼íe obuzeto pitanjem slobode, ni pitanjem egzistencijalnog samoodre─Ĺenja, ni prodora u zagonetku predmetne o─Źiglednosti, ni prevratom jezi─Źnog sredstva. Njemu kao polako po─Źinje izmicati za─Źudnost njegova vlastitog funkcioniranja. ÔÇ×Rije─Źi nemaju te┼żine / samo istine / a one se ne tra┼że.ÔÇť Ivana ┼Żu┼żul kao da je svega toga svjesna, svjesna je nadasve da je ve─çina vrijednosti, pa i onih na koje su se oslanjali minuli pjesni─Źki koncepti, izgubila na va┼żnosti, katastrofa novog potopa koji bri┼íe sve vrijednosti i entropijskog sveizjedna─Źenja posve je izgledna:

U razlju─çenom vrtlogu
voda je odnijela imena pojedinih stvari
i u svijetu
je zavladao divni kaos
kolone su se sudarale
a nitko se nije
pravio va┼żan,
jer je magla sve izjedna─Źila.

(Pjena s nemira)

Ve─ç u svojoj prvoj knjizi Ivana ┼Żu┼żul pokazuje za─Źudnu svijest o sjaju i bijedi poezije, ali da je poetski govor, u neodoljivosti svog ┼íirenja, usmjeren pravim rje┼íenjima. U ove pjesnikinje govor posjeduje k tome potisak nekog izvornog automatizma, re─Źenica je prometalo preobrazbi (osobito u ciklusu Kao da je pala s Marsa). Ako se od kriti─Źara kadgod o─Źekuje i pokoja zamjerka, ka┼żimo: mo┼żda je pjesnikinja u prvoj knjizi i previ┼íe otvorila frontu svog poetskog interesa. Utoliko ─çe biti slobodnija u izboru bitnog.

Zvonimir Mrkonji─ç