Ah, ludnica
[proza]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
Zbirka kraÄih proza Ah, ludnica hrvatske spisateljice Sanje PiliÄ, Å”to ju je objavio Globus iz Zagreba, provokativna je iz viÅ”e razloga. Na stanovit naÄin ona se uklapa u postojeÄe konvencije, buduÄi da svojom konciznoÅ”Äu i te kako korespondira s “brzopoteznim” zahtjevima danaÅ”njeg vremena. U tridesetak proza objedinjenih u ovoj knjizi, Sanja PiliÄ udovoljila je temeljnim postulatima kratke priÄe (short story). Tu konstataciju moguÄe je provjeriti u vjeÅ”tini organiziranja fabule ā koja je samo prividno jednostavna i jednoznaÄna ā sugestivnom jeziku te sposobnosti da se na relativno malom prostoru ostvare maksimalni efekti.
Kratka priÄa je Äedo novijeg doba Äija je popularnost osobito porasla s razvojem Å”tampe i masovnih medija. U tom smislu Sanja PiliÄ pristaje na odgovarajuÄe zakonitosti, ali nije ni u kom sluÄaju “trendovski” pisac. Sanjine su priÄe izrazito urbane provenijencije, no u njima (zaÄudo!) nema ni traga napadnom feministiÄkom burgijanju ili pak želje da se frivolnim sadržajima i povrÅ”nim kolokvijalnim jezikom dodvori publici.
Protagonisti knjige Ah, ludnica naslovljene tako po istoimenoj priÄi, svojevrsni su autsajderi i Äudaci koji teÅ”ko dosežu željene horizonte. ParafrazirajuÄi Sanjine rijeÄi, reklo bi se da su to vjeÄiti marginalci koji egzistiraju kao krtice, kopajuÄi tunele Å”to Äe ih odvesti joÅ” dublje u njihovu nigdinu. Autsajderstvo takvih liÄnosti (sjetite se lucidnog Hansa Mayera) može biti uvjetovano socijalnim statusom, ali je u ovom sluÄaju determinirano intelektualnim stavom, odnosno odabranom pozicijom Sanjinih knjiÅ”kih protagonista.
Äitalac otkriva paletu najrazliÄitijih likova i bizarnih sudbina: sporedne glumce, oskvrnute djevojÄice, starce, luÄake, muziÄare. I, dakako, zanosne ljubavnike koji su svoje obitavaliÅ”te pretvorili u Äaroban staklenik u kojem Äe toplinu intimnih osjeÄaja pokuÅ”ati oÄuvati od izvanjskih oluja. Marcel Marien odredio je taj svijet metaforom “likovi s krme”, a Sanja ih je prozvala “ljudi na autoputu”. To su oni (ne)sretnici Äija sudbina ovisi o hirovima agresivnih vozaÄa i sposobnosti da se snaÄu na krvavim raskrÅ”Äima vlastite egzistencije.
PriÄe zagrebaÄke spisateljice upeÄatljivo su literarno svjedoÄanstvo o fatalnom “poroku” osamljenosti koji, kako ona duhovito primjeÄuje, izbjegavamo samo u trenucima velikih nesreÄa i sportskih okupljanja. Gluhonijema djevojÄica iz priÄe “Pavao i violonÄelo” ne Äuje kakve zvuke proizvodi gudalo, iako i ona posjeduje unutraÅ”nje žice koje “treba znati ugoditi”. IzmeÄu te djevojÄice i neke druge, koja ne nalazi odgovor na vlastita traženja, kao da ne postoji bitnih razlika.
InzistirajuÄi na svoj naÄin na efektu zaÄudnosti, govoreÄi o ljubavi i smrti, starenju i samoÄi, Sanja PiliÄ stvorila je knjiÅ”ki univerzum u kojem ludnica nije samo teatralizirana slika postojeÄeg svijeta. Ona je zapravo bijeg pred svijetom u kojem je ljudsko biÄe osuÄeno na strah i nepovratnu samoÄu.
Zdravko Zima