Balada o neizrecivom
[poezija]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture i medija republike hrvatske
āPoÄinje kaos; ne možeÅ” promijeniti smjer putanje zvijezdaā ā prva je tvrdnja zaÄudne knjige Balada o neizrecivom. Sugestivnim ulogom u prizorima svjetovnog vidjelaÅ”tva Gordana BeniÄ u potpunosti izmiÄe gravitaciji projicirajuÄi se u nepoznatu, unespokojavajuÄu svevremenost kojoj se ne možemo otrgnuti. Umjesto iz jednog oÄiÅ”ta pjesnikinja sadržaje raÅ”Äinja u priÄine i virtualne mreže pa knjiga Balada o neizrecivom postaje iznimna pjesniÄka isprava.
U planetarnoj euforiji Gordana BeniÄ pronaÅ”la je svoj Alef, snažnu toÄku reciklaže kroz koju se vraÄaju bezbrojne egzistencije koje su proÅ”le kroz neizvjesni kozmiÄki ciklus. Da bi se izglavila iz okvira vremena pjesnikinja preuzima vizuru putnika iz buduÄnosti, potvrÄuje neograniÄene moguÄnosti sanjarije onoga koji vidi unatrag i s rubova imaginarne galaksije zapuÄuje se prema njezinu ishodiÅ”tu.
S jedne strane, pjesnikinja je odvraÄena od zbilje, zagledana u nervalovsko ācrno sunceā Melankolije; ona je romantiÄni dezerter, unatoÄ tome Å”to je prezent najÄeÅ”Äe glagolsko vrijeme fragmentiranih pjesama u prozi. S druge strane, Gordana BeniÄ stavlja se na stajaliÅ”te planetarnog kaleidoskopa, globalne mreže u kojoj se povijesno žrtvuje sadaÅ”njosti i u kojoj se sve aktualizira i bezuvjetno konzumira.
Svijet fantastiÄne arheologije, formuliran u njezinim ranijim knjigama brisanjem granica izmeÄu mitskog i povijesnog, zasniva se u Baladi o neizrecivom na neskrivenim suprotnostima. Poetski napon zbirke sastoji se u paradoksalnoj ili Äak apsurdnoj kombinatorici Äinjenica i Äudesa, faktografije i ezoterije, banalnosti i hermetizma. U nizu istrgnutih reÄenica fantastiÄno realne crne kronike i natuknica nostradamovskih najava buduÄnosti iznose se izazovni, gdjekada bizarno karnevalizirani, hepeninzima sliÄni postupci protagonistÄ balade, koji su naizgled u raskoraku i u otklonu prema svom vremenu.
Nepredvidivi izvor dogaÄanja u masmedijskom dobu, koje znaÄi sve i niÅ”ta, stavlja na istu razinu ne samo razna vremena, nego uprizoruje i razliÄite kategorije pojava koje lako zamjenjuju mjesta. U moÄnom poletu fantazmatskog teksta enigma sastavljanja i rastavljanja slika moguÄa je i na razini morfoloÅ”ke preobrazbe, premda nije jasno je li rijeÄ o apokalipsi ili o novom stvaranju svijeta .
StavljajuÄi se u perspektivu koja preobliÄuje sve dosadaÅ”nje umjetniÄke i stvarnosne sadržaje, pjesnikinja daje zaÄudni pitijski zakljuÄak u obliku priÄe pune ābuke i bijesaā i na naÄin svojstven kaotiÄnom stoljeÄu. Svijet fanatiÄne zbilje i metafiziÄkih refleksija odražava se u iskrivljenom, hiperboliÄkom odrazu. Zrcalo koje pjesnikinja pruža epohi naizgled je kaotiÄno, ali je i vizionarski autentiÄno ā sugerira ova osebujna poetska zbirka.
Zvonimir MrkonjiÄ