#
#

Lente prikazuju redni broj na listi najčitanijih naslova koja obuhvaća razdoblje od pokretanja projekta BEK 2001. godine do jučeraÅ”njeg dana, a odnosi se na sve objavljene naslove. U rubrici Najčitaniji naslovi ponuđene su i druge liste najčitanijih naslova koje obuhvaćaju ograničeno vremensko razdoblje i/ili pojedine vrste naslova (kao Å”to su, primjerice, prozni, pjesnički, esejistički itd.).

Zatvori obavijest ×
Balada o neizrecivom
355
Gordana Benić

Balada o neizrecivom

[poezija]

prvo izdanje [digitalizacija]

knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture i medija republike hrvatske

Otvori
Čitanja 802
Preuzimanja 442
Ukupno 1246
Preuzmi
DPKM preporuča koriŔtenje aplikacije Moon+ Reader za čitanje knjiga u EPUB formatu.

ā€žPočinje kaos; ne možeÅ” promijeniti smjer putanje zvijezdaā€œ ā€“ prva je tvrdnja začudne knjige Balada o neizrecivom. Sugestivnim ulogom u prizorima svjetovnog vidjelaÅ”tva Gordana Benić u potpunosti izmiče gravitaciji projicirajući se u nepoznatu, unespokojavajuću svevremenost kojoj se ne možemo otrgnuti. Umjesto iz jednog očiÅ”ta pjesnikinja sadržaje raŔčinja u pričine i virtualne mreže pa knjiga Balada o neizrecivom postaje iznimna pjesnička isprava.

U planetarnoj euforiji Gordana Benić pronaÅ”la je svoj Alef, snažnu točku reciklaže kroz koju se vraćaju bezbrojne egzistencije koje su proÅ”le kroz neizvjesni kozmički ciklus. Da bi se izglavila iz okvira vremena pjesnikinja preuzima vizuru putnika iz budućnosti, potvrđuje neograničene mogućnosti sanjarije onoga koji vidi unatrag i s rubova imaginarne galaksije zapućuje se prema njezinu ishodiÅ”tu.

S jedne strane, pjesnikinja je odvraćena od zbilje, zagledana u nervalovsko ā€žcrno sunceā€œ Melankolije; ona je romantični dezerter, unatoč tome Å”to je prezent najčeŔće glagolsko vrijeme fragmentiranih pjesama u prozi. S druge strane, Gordana Benić stavlja se na stajaliÅ”te planetarnog kaleidoskopa, globalne mreže u kojoj se povijesno žrtvuje sadaÅ”njosti i u kojoj se sve aktualizira i bezuvjetno konzumira.

Svijet fantastične arheologije, formuliran u njezinim ranijim knjigama brisanjem granica između mitskog i povijesnog, zasniva se u Baladi o neizrecivom na neskrivenim suprotnostima. Poetski napon zbirke sastoji se u paradoksalnoj ili čak apsurdnoj kombinatorici činjenica i čudesa, faktografije i ezoterije, banalnosti i hermetizma. U nizu istrgnutih rečenica fantastično realne crne kronike i natuknica nostradamovskih najava budućnosti iznose se izazovni, gdjekada bizarno karnevalizirani, hepeninzima slični postupci protagonistā balade, koji su naizgled u raskoraku i u otklonu prema svom vremenu.

Nepredvidivi izvor događanja u masmedijskom dobu, koje znači sve i niÅ”ta, stavlja na istu razinu ne samo razna vremena, nego uprizoruje i različite kategorije pojava koje lako zamjenjuju mjesta. U moćnom poletu fantazmatskog teksta enigma sastavljanja i rastavljanja slika moguća je i na razini morfoloÅ”ke preobrazbe, premda nije jasno je li riječ o apokalipsi ili o novom stvaranju svijeta .

Stavljajući se u perspektivu koja preobličuje sve dosadaÅ”nje umjetničke i stvarnosne sadržaje, pjesnikinja daje začudni pitijski zaključak u obliku priče pune ā€žbuke i bijesaā€œ i na način svojstven kaotičnom stoljeću. Svijet fanatične zbilje i metafizičkih refleksija odražava se u iskrivljenom, hiperboličkom odrazu. Zrcalo koje pjesnikinja pruža epohi naizgled je kaotično, ali je i vizionarski autentično ā€“ sugerira ova osebujna poetska zbirka.

Zvonimir Mrkonjić