Filmska opredjeljenja
[teorija]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
TurkoviÄeva knjiga Filmska opredjeljenja posveÄena je svojim veÄim dijelom antitetiÄki postavljenim terminima elitizma i populizma, maltene u najboljoj maniri antitetiÄke teorije Harolda Blooma. U uvodu (duhovito naslovljenom āUmjesto uvodaā) TurkoviÄ postavlja gabarite kroz koje Äe propuÅ”tati filmove i estetska dostignuÄa autora i žanrova o kojima Äe kasnije raspravljati u knjizi. Programatski su na tome mjestu izdvojena i kontrapunktno postavljena populistiÄka i elitistiÄka autorska stremljenja u svim njihovim inaÄicama: elitizam/demokratizam, elitizam/masovnost, umjetnost/komercijalnost, festivalnost/demokratiÄnost. Pod umjetniÄkim stremljenjima filmskog izraza TurkoviÄ misli na kulturalnu specijalizaciju gledatelja. Njima nasuprot stoje gledatelji slabije izdiferencirane osjetljivosti i loÅ”ije razvijenog intelektualnog aparata. Populizam filmske umjetnosti TurkoviÄ nepogreÅ”ivo locira u ideoloÅ”kim sferama druÅ”tva, kao, prije svega ostaloga, sredstvo utjecaja države kroz koje se vrÅ”i tzv. ideoloÅ”ko prosvjeÄivanje. EstetistiÄki elitizam svojim stremljenjima tome stoji nasuprot kao izraz koji nastoji biti slobodan od politiÄko-pragmatiÄkih zadataka ideoloÅ”ki usmjerene umjetnosti. Zadatak umjetnosti nije upoznavanje s datostima nego uzvisivanje nad njima, on je prije svega transcendencija. Ujedinjenje ovih dvaju glavnih oblika filmskog izražavanja TurkoviÄ vidi u djelima najpoznatijih autora kako svjetske (Bogdanovich, De Palma) tako i domaÄe kinematografije (ZafranoviÄ, Mimica). Ovaj specifiÄni filmski izraz TurkoviÄ nazivlje metodoloÅ”kim populizmom, jer su u njegove strukture ugraÄeni svjesni spojevi autorizma i foklornog populizma, zatim klasicistiÄkog populizma kroz rehabilitacijske povratke tradiciji, kao npr. u TadiÄevu Ritmu zloÄina, ili u poznatom Lucasovu serijalu Zvjezdani ratovi, gdje je revitaliziran holivudski žanrovski obrazac s promjenom mjesta zbivanja. Kada piÅ”e o ideologiji i filmu, TurkoviÄ se vraÄa u proÅ”lost i na primjerima pokazuje postupni proces oslobaÄanja filma od brojnih ideoloÅ”kih balasta. Dvadeseto je stoljeÄe bilo stoljeÄe politike, Å”to se povratno odrazilo i na filmsku umjetnost. TurkoviÄ je zaintirigiran prije svega procesima decentralizacije, labavljenja lanaca nadzora i onda iz tih novoustanovljavanih okolnosti daljnjim razvojem i oslobaÄanjem filmskog izraza. Kao idealan egzemplar ideologije propuÅ”tene kroz ljubavne diskurse nametnuli su mu se veliki redatelj DuÅ”an Makavejev, kao primjer atipiÄnoga ideologijsko/ljubavnoga redateljevanja, te Želimir Žilnik, kao redatelj koji je virtuozno baratao žanrom dokumentarnosti. KljuÄni pedagoÅ”ki donos TurkoviÄeva teksta nalazi se u poglavlju āZaÅ”to žanrā. Na primjerima thrillera i westerna TurkoviÄ podsjeÄa koliko malo znamo kada govorimo o thrilleru (kao teorijski neusidrenom terminu) ili westernu, kojeg je moguÄe iÅ”Äitati i iz svemirskih sapunica. Pojam napetosti u thrilleru tako identificira kao egzistencijalnu situaciju u kojoj je junakov opstanak ugrožen. Gotovo spasonosno zvuÄe iz danaÅ”nje poÄesto praznim teoretiziranjem izobliÄene perspektive autorova pozivanja na zdravorazumskog Äapeka i njegove tekstove iz danas, nažalost, zaboravljene knjige Marsija. Sam konac Filmskih opredjeljenja posveÄen je avangardnom i eksperimentalnom filmu, kao izrazima koji su otvaranje zakoÄenih moguÄnosti, a Äiju ohrabrujuÄu nit povijesno konstituira dvadeseto stoljeÄe, kao stoljeÄe avangardi. Tako smo od žanrovski Ävrstih filmskih obrazaca, preko kanoniziranog govora crtiÄa, stigli do nenarativnih filmskih uradaka koji podsjeÄaju da se iza svih kalupa krije Äovjekova potreba za slobodnim izrazom. Za danaÅ”nja u filmsko-teorijskom smislu suÅ”na vremena TurkoviÄeva Filmska opredjeljenja reminescencija su na doba kada se na film gledalo kao na oblik izražavanja koji daleko nadrasta potrebe za pukom zabavom, ili kako se to danas kaže entertainmentom.
Dario GrgiÄ