Grad dobrih ljudi
[poezija]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu INA d.d. i ministarstva kulture republike hrvatske
U opÄem ravnoduÅ”ju kojim je praÄena suvremena književna proizvodnja, pitamo se, Å”to znaÄi pojava novoga imena i je li uopÄe potrebno posvetiti imalo pažnje poÄetnicima? OdviÅ”e Äesto zaboravljamo da se u prilikama bitno pomaknute socijalizacije mladih stvaralaca iza novoga imena krije zapravo veÄ formiran lik struÄnjaka, sposobna da u oblasti u kojoj se pojavljuje istupi samostalno, samosvjesno, bez licemjerne podrÅ”ke i bez kurtoaznih preporuka. OpÄenito smo staro druÅ”tvo, pak smo se prema mladima viÅ”e spremni odnositi deklarativno, nego li ozbiljno. Iako, dakle, ne mislimo pisati prigodan pogovor, osjeÄamo da Äe nekoliko kritiÄkih odrednica neÅ”to starijega pjesnikova sudruga olakÅ”ati recepciju novoga imena, odnosno nove poezije. Osim ako su nam procjene “starije” nego Å”to mislimo.
Uostalom kriza je suvremenih književnokritiÄkih prosudbi delikatnija od možebitne krize pjesniÅ”tva; živimo u vremenima razjedinjena iskustva, s iskustvom razjedinjena vremena, pa je mnoÅ”tvenost poetiÄkih/estetiÄkih moguÄnosti gotovo nesaglediva (govori se o nemoguÄnosti i o unakrsnosti izbora), tako da se i pitanje originalnosti, odnosno eventualne “nove poezije” i staromodnih procjena mora shvatiti na potpuno nov naÄin. Nemamo viÅ”e pravo na cijelo vrijeme, rekao bih da je i naÅ”a sretna obaveza da tumaÄimo doba u kojemu živimo kao vrijeme koje je probilo opne vlastita bitka, za volju transtemporalne dimenzije svijeta. Nemamo stoga viÅ”e pravo ni na cijelu istinu, kao ni na pun uspjeh u nekom dogmatiÄnom poetiÄkom konceptu, makar on bio sasvim originalan. Na cijeni su kompromisni modeli.
Miroslav MiÄanoviÄ se nije odluÄio: izmeÄu znakova razjedinjenih svagdanjih iskustava on je poÅ”ao u potragu za iskustvom imaginarne povijesti, kao Å”to Äe veÄ možda sutra preko tradicije pokuÅ”ati osmisliti iskustva svakodnevice. IzmeÄu realizacije i stvarnosti, tradicije i zbilje, MiÄanoviÄ je ipak najbliže subjektivnom iskustvu, pa i nekom osobnom vremenu, u kojemu se zapravo priliÄno dobro snalazi, unatoÄ zaÄudnosti i iskrenosti, kojih se nije oslobodio:
Äudno je to Äudo,
moja draga i draga moja,
otÄudila dva debela doba:
zima i zima,
moja draga i draga moja,
od Äuda budno ležim:
pijan i pijan
u pijanom snijegu,
draga moja i moja draga,
a tvojih stopa ni traga
ni traga
ni traga
moja i moja; draga i draga.
Inovacije, dakle polusvjesne intervencije lirskoga subjekta u oblike pjesme nisu pretjerane, one služe bitnim semantiÄkim pomacima, asocijativnim logikama stihova, pa ih ne treba shvaÄati kao pomodarski avangardizam, koji bi kuÅ”ao neko iskustvo izvan stvarnosti, izvan subjektivizirane pojavne zbilje, nego kao napor da se dosegne moderan standard stiha, ali ne i uvijek vlastiti stihovni standard. Oblici su MiÄanoviÄeve pjesme najmanje dvostruki, u jednima prevladava ritam sažetih, koncentriranih struktura, gotovo taksativne skale suznaÄenja, a u drugima je narativan diskurz nametnuo asocijativnu logiku modernih poema, izuzetno disperzivna dijapazona znaÄenja, u nekim aspektima bliskima neonadrealistiÄkim stilskim postupcima (npr. Poslije ljubavi, Bez naslova ili ni slova o ljubavi, Nema ni svjetla ni ljudi ni noÄi, Prijetnja mojoj ozbiljnosti, Grad dobrih ljudi). Ono Å”to u tim postupcima s oblicima smeta, a Å”to Äe se vjerojatno pjesnikovim narednim knjigama otkloniti, to je pretjerana njihova neujednaÄenost, koja nije funkcionalna i ne pridonosi istinskoj poetiÄkoj raznovrsnosti, nego nekom stihovnom kreativnom neredu, koji se nije htio ni unutar vlastita izbora ograniÄiti na samo jednu moguÄnost. MeÄutim, pjesme kao Å”to su Dovoljno je na trenutak, Ljetopis, ULAZIMO U NOÄ, a zastave su pale, KUÄA KOJU SMO POÄELI GRADITI, svrha, Ono Å”to bi ti htio, Grad, uz veÄ spomenute, svakako Äine ogledne krugove zdrave jezgre MiÄanoviÄeva književna senzibiliteta, u kojemu se joÅ” nadmeÄu lirska i narativna snaga izraza, Å”to Äe se pak lako prevladati primjenom nekih proznih oblika, o koje se autor veÄ i okuÅ”ao (kratka priÄa, književna kritika). NaroÄito je vrijedna karakteristika MiÄanoviÄeve poezije naglaÅ”eno osobna artikulacija raznorodnih tema, a posebice motiva ljubavi i grada, u kojima se smisao za detaljistiÄki retuÅ” smjenjuje s duhovitoÅ”Äu, odnosno ironijom i autoironijom: lirizam detalja objektivizira se kritiÄkim zahvatima u stanje druÅ”tvene svijesti, s kojom se pojedinac nalazi u raskoraku. PjesniÄka istina i istina svijeta u neprestanom su produktivnom dijalektiÄkom suodnosu, a ako se Miroslav MiÄanoviÄ odluÄio za subjektivnu istinu, kadÅ”to i samo iskrenost, to ne znaÄi da se zatvorio u kule estetiÄke istine, nego je baÅ” obratno svoju istinu o svijetu stavio “na provjeru” mnogobrojnih istina svakodnevice. Možemo reÄi: uvjerljivo.
SmijeÅ”no bi bilo, s nekom generacijskom predrasudom, katalogizirati MiÄanoviÄevu pojavu, pa je bolje da u vremenu koje je sposobno da paralelno podnese niz drugih vremena, kao i tradicija, kao i poetika, kao i oblika, zakljuÄimo kako s novim pjesnikom suvremena hrvatska književnost ne dobiva joÅ” neÅ”to epohalno, ali veÄ jednu novu književnu svijest, nemirnu, stvaralaÄki budnu i sugestivnu. Unutar opÄe obnove estetike romantizma, u potrazi za smislom iracionalnih strana zbilje ili u kretanju spram stvarnosnih osnova smisla, veÄ spomenut romantiÄarski nered u oblicima, naglaÅ”ena subjektivnost, poezija koja neÄe biti opijum nego budna savijest ÄovjeÄanstva, stihovi Å”to neÄe biti samo preglasni eksperimenti avangardistiÄkih odjeka, u jednu rijeÄ pjesniÅ”tvo kultivirana iskustva, strahova i nada, na pragovima je novih vjerovanja i novih zanosa, Å”to Äe doÄi, Å”to moraju doÄi:
Miran i plemenit lažljivo produžujeŔ zubima pjesmu,
ne smijem ti sve reÄi, ali vjeruj,
ne želim ti sve reÄi, ali vjeruj,
ne smijem ti sve reÄi, ali vjeruj,
to je kao kad sanjaÅ”: vrata, kredenac, prozor
i oluci te kradu,
ali sad te ne mora nitko buditi,
zlo se izjednaÄilo sa snom,
buÄenje s rastom malignih stanica,
trebalo bi pjesmu produžiti, odužiti, razdužiti, zaslužiti,
kamenovati, raskamenovati, otkamenovati,
zakamenovati,
zaustaviti prije trnja prijetnju,
oteti pjesmi zdravu k
r
v
i mirisati naranÄu na bolniÄkom ormaru:
pobijeÄenu
nepojedenu
Uostalom, zaŔto da mu ne povjerujemo? Radi se, naime, o tome da u svemu ostanemo mladi.
Zvonko KovaÄ