Kain ili njegov brat
domoljubna burleska (allegro con brio)
[drama]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
Kantova definicija komiÄnoga tvrdi kako je bit smijeÅ”noga Å”to na mjestu gdje smo oÄekivali neÅ”to ne zatiÄemo niÅ”ta. Anatol FranceĀ je pak djelovanje humora povezao s āvelikim mozgomā, koji vam omoguÄava vidjeti skelet tamo gdje svi vide mesom uljepÅ”ano tijelo, uz pomoÄ kojega vidite obeskožene muskule gdje drugi vide samo povrÅ”inu zadovoljna lica. Damir Å odan, pjesnik, dramski pisac i prevoditelj, u svojim se tekstovima oslanjao na rendgenski pogled kao gradivni element svake humoritiÄne ili satiriÄne, pa Äak i groteski naklonjene spisateljske akcije. Å odan iznevjerava i uvriježenost imena: tako je njegov Kain ime dobio po lavoru a ne po biblijskome ubojici svoga brata. Drama Kain ili njegov brat burleska je koja se dogaÄa u ānajveÄem naÅ”em južnom graduā Splitu i kroz obiteljske odnose tematizira nastanak vrste subjektiviteta koji i danas vedri i oblaÄi naÅ”im druÅ”tvenim poljem. Å odan je proroÄki dao bulumentu likova Äije je silnice moguÄe pratiti i do naÅ”ih dana: ovdje imamo povratnika iz inozemstva, nacionalno maksimalno osvijeÅ”tenog, sa sinom koji je takoÄer na liniji potrage za izgubljenim zaviÄajem Å”to se kod njega oÄituje kroz potragu za jezikom jer uglavnom progovara na engleskom, imamo mladu damu izvrsna izgleda kaoĀ prototip danas sveprisutnih starleta, imamo oca kroz Äiju je figuru moguÄe pratiti karikaturalnost procesa Å”to ga obiÄno karakteriziramo kao buÄenje nacionalnog biÄa, a ovdje je i obavezna majka kao prototip jedinke kojoj nije bilo strano prilagoÄavanje historiji. Osnovni ton Å odanove odliÄne drame konstantno je poviÅ”en, tako da uvjerenja likova dobivaju groteskna obliÄja, Äime Äitatelju olakÅ”ava proziranje njihove karikaturalnosti. Å odan se pokazao toÄnim seizmografom tektonski naruÅ”ene hrvatske zbilje, njenim dobrim dijagnostiÄarem i uspjelim humoristom.
Dario GrgiÄ