#
#

Lente prikazuju redni broj na listi najčitanijih naslova koja obuhvaća razdoblje od pokretanja projekta BEK 2001. godine do jučeraÅ”njeg dana, a odnosi se na sve objavljene naslove. U rubrici Najčitaniji naslovi ponuđene su i druge liste najčitanijih naslova koje obuhvaćaju ograničeno vremensko razdoblje i/ili pojedine vrste naslova (kao Å”to su, primjerice, prozni, pjesnički, esejistički itd.).

Zatvori obavijest ×
Ljiljan u trnju
196
Fikret Cacan

Ljiljan u trnju

[poezija]

prvo izdanje [digitalizacija]

knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba

Otvori
Čitanja 3361
Preuzimanja 1303
Ukupno 4658
Preuzmi
DPKM preporuča koriŔtenje aplikacije Moon+ Reader za čitanje knjiga u EPUB formatu.

Fikret Cacan je dobio okladu zauzimajući se za jedan nesvakidaÅ”nji poetski koncept obnove vezane forme. U njoj on nalazi mogućnost da suvremenost precizira svijeŔću uznemirenog intelektualca onkraj aktualnih jezičnih presvlaka. Nastavljajući se na nikad sasvim prekinut slijed matoÅ”evskog artizma, Cacanova forma zvuči prirodno kako u pridržavanju pravila tako i u svjesnom odstupanju od njih.

Zvonimir Mrkonjić

: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

U pjesmama Fikreta Cacana, nastalima tridesetak godina, spajaju se rima, precizni metar i suvremenost (ponajprije kroz izbor tema). Na taj način Ljiljan u trnju postaje izuzetno zanimljiva pjesnička zbirka, s jedne strane kao pjesnikovo dugogodiÅ”nje literarno putovanje kroza stihove, a s druge ā€“ u formalnom smislu ā€“ kao stanoviti razgovor s tradicijom, s Ujevićem, MatoÅ”em, Brodskim i mnogim drugima. U takvom prepletanju Cacan dostiže začudne visine istinske poezije.

Rade Jarak

: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Temeljno uvjerenje Cacanove poezije u zbirci Ljiljan u trnju je estetiziranje neestetskoga i rugobnoga, odnosno, bodlerovsko rimovanje tradicijom posvećenih ljepotnih pjesničkih oblika i nesklapne stvarnosti, koja se svagda nadigrava s lirskim subjektom.
Ljiljan ā€“ sama poezija ā€“ tako uspijeva na svakom tlu, a trnje zbilje, kako vjeruje Cacan, ne samo da ne može zaguÅ”iti, već predstavlja plodnu antitezu koja osigurava potrebnu napetost formalnim i sadržajnim protegama pjesme. Takva se, međutim, plodonosna, kadikad gotovo dramatska napetost svagda različito aktualizira u srazu versifikacijskih i oblikovnih obrazaca s vrlo različitim sadržajima. Ti pak sadržaji očituju s jedne strane gotovo pikarsko upadanje lirskoga ā€žjaā€œ iz nevolje u nevolju, a s druge strane ne manjkaju ni smislotvorne pričuve poput lijepih gradova, zatravljenosti ženama, snage ljubavi i duhovnih naslutaja.

Davor Å alat

: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

U vrijeme kada je dekonstrukcija čini se jedino geslo originalnosti u umjetnosti prethodno zasićenoj postupcima i stilovima, Fikret Cacan pristupa joj svojom poezijom na osebujan način: prihvaća tradicionalne ili klasične forme, ali im transponira svojstva. Melodija soneta spotiče se na ambicijama slike da bude kompletna, tečnost se prekida opkoračenjima, rime se opiru doslovnosti podudaranja. Postignuti efekt može se usporediti s motivima starih razglednica koje su upravo time Å”to su izgubile ishodiÅ”ni sjaj postale artefaktom.

Ludwig Bauer

: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Zamjetno je da pjesnik voli korespondenciju između naslova i tijela pjesme, ali neće eksplicitno odgovarati na naslov, već će se zakriliti gustom mrežom lijepih slika koje nisu ni Å”ifrirani jezik ni puko prepisivanje stvarnosti. Na sceni je fino lirsko predivo, pomalo anakrono za naÅ”e doba koje viÅ”e ne osluÅ”kuje pjev Å”eva, ali, čini se, da Cacan umije svojim artističkim nakanama preskočiti jaz koji nas razdvaja: između surovo senzibilizirane poetske recepcije i, na drugoj strani, meke svile obnovljene doživljajnosti.

Sead Begović

: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ako bismo pokuÅ”ali odrediti obrise topografije jednog iskustva okrenutog literaturi, a sada se već prostire na viÅ”e desetljeća,Ā kondenziranih mahom oko ruske poezije,Ā onda se pripadajući gabariti moždaĀ u jednakoj mjeriĀ razaznaju u lagodnoj napetosti prividne rime ā€žsretne smetnjeā€œ, kao i u sinkopiranom ritmuĀ ā€žkremaljskih zidinaā€œ,Ā Prisavlja iĀ SloboÅ”tine,Ā Vrbika i Bundeka, u titrajuĀ uvijek posljednjih ljubavi uzĀ ā€žjezerski Kupin izvorā€œ, ā€žkraj kestena i rijetkih ljeskovikaā€œ.

MiloÅ” Đurđević