Maja i Vuneni
[poezija]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture i medija republike hrvatske
U novoj knjizi Maja i Vuneni, meÄuovisnost velikih i malih priÄa varira u svojoj hijerarhijskoj realizaciji, i to strategijski koherentnije s obzirom na ciklusnu zaokruženost tematsko-motivskih segmenata. Drugim rijeÄima, ciklusi su dovoljno kompaktne sadržajne strukture u odnosu na naslove (ali ne i unutarciklusno, unutartekstualno!) da ih se može percipirati kao strategijske cjeline kada je rijeÄ o supostavljanju mikro- i makropriÄa. VeÄ su sami ciklusni naslovi (Maja, Vuneni, Maja i Vuneni, Njegova mama, njena mama, Ledeno doba i ViÅ”e ne piÅ”em) pokazatelji pretežite strategije fokusacije na pojedinaÄnost. Figurativni naslov Ledeno doba, odnosno subjektno postavljen ViÅ”e ne piÅ”em, u konstelaciji s ostalim naslovima, ilustriraju strategijski luk od (pseudo)referencijalnosti do metajeziÄnosti.
OdreÄivanje lirske radnje njenim nositeljima, a ne dogaÄajima, DunÄeroviÄevu drugu zbirku Äini poetoloÅ”ki uklopivom u neoegzistencijalistiÄki subjektivistiÄki podkorpus najmlaÄega hrvatsko ga pjesniÅ”tva 2000-ih. Naslovi Maja, Vuneni, Maja i Vuneni, Njegova mama, njena mama, oznaÄitelji su dominantne Nad Ja perspektive, tj. objektivacije, zapravo pasiviziranja subjektnih instanci. āPortretnaā elaboriranja unutar ciklusa kreÄu se od jednostihovnih ānapomenaā izrazite ekspresivnosti do Å”irih, prozno intoniranih pseudonarativa koji proizvode dojam kako je rijeÄ o narativnim težiÅ”tima koja Äe se tek razviti u dogaÄajne informacije te umrežiti u smislenu interciklusnu priÄu. To se, naravno, ne dogodi, informacije se usustavljuju po principu razgovorne asocijativnosti, a ne kauzaliteta, tako da niti jedna naznaÄena āpriÄaā ne dobije svoju dovrÅ”enu, vremenski kronologiziranu fabularnu realizaciju (iako se, primjerice, kao dogaÄajno-emocionalni kulminativ, uz lik Maje veže fiziÄka trauma, prometna nesreÄa te se sugeriraĀ kako je ona skrenula udobnu i sigurnu putanju njezina života, nema jasnih naznaka o konkretnim posljedicama i sl.). Kao najvjerojatniji razlog asocijativnog uvoÄenja informacija, nameÄe se množina naracijskih perspektiva, odnosno polilog subjekata razliÄite spoznajne kompetencije (psihoterapeut, Älan obitelji, susjed, medijiā¦) u odnosu na lik koji je ātemaā, a Å”to i samo (taj postupak) postaje tema, uvoÄenjem žanrovskih sugestija labilne i informacijski nepouzdane strukture traÄa kao osporavatelja vjerodostojnosti izgovorenoga: zar ne vidite gospoÄo oni bacaju otpatke preko balkona njihovo dijete urla ispred zgrade skaÄe stepeniÅ”tem i mumlja njihovo dijete neprekidno mrmlja lomi rijeÄi guta slogove i ispuÅ”ta potoke sline pa vidite li vi to dijete to dijete je straÅ”no izvan svih normi pristojnogā¦ je, gospoÄo, bog je ponekad stvarno okrutan, htio sam reÄi, to sigurno misli i vaÅ” muž. pa vi ne prestajete priÄati, a tek je svanulo.
Sanja JukiÄ