Nedjeljni prijatelj
[proza]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
Drugi roman Jurice PaviÄiÄa potvrÄuje njegovu odluku za žanr trilera, iskazanu veÄ u Ovcama od gipsa. Uz žanrovsku sliÄnost, moguÄe je taj roman Äitati i kao svojevrstan kronoloÅ”ki nastavak prvoga – uz isto mjesto radnje (Split samo nekoliko godina kasnije) i poneki se likovi javljaju u oba romana. Nedjeljni prijatelj politiÄki je triler, iako na poÄetku Äitanja dobivamo drukÄiji dojam. Roman poÄinje kao priÄa o seriji ubojstava potaknutih novinskim Älancima (rubrika Nedjeljni prijatelj), Äiji je poÄinitelj Tomo BoÅ”njak, bivÅ”i vojnik, religijski fanatik. SlijedeÄi te tekstove, on ubija jednu po jednu žrtvu, ostavljajuÄi poruke religijskog sadržaja na izmasakriranim tijelima. Takvom fabulom na poÄetku pisac namjerno poziva na usporedbu s filmskim trilerima (posebice filmom Seven), navodeÄi Äitatelje na krivi trag, odnosno krivu recepciju romana, koju Äe mu postupno mijenjati unoseÄi nove detalje u priÄu. Sumnja u to da je u romanu rijeÄ samo o ritualnom ubojstvu bit Äe potvrÄena oko stote stranice, kad likovi u kinu gledaju upravo takav film – od toga se trenutka Äitatelj usmjeruje na druge detalje u priÄi. PaviÄiÄ postupno u dogaÄaje oko ubojstava uvlaÄi razne druÅ”tvene institucije (mediji, politika, vojska i sl.), dovodeÄi likove u razliÄite odnose spram njih, stvarajuÄi tako gustu mrežu suodnosa savezniÅ”tva i protivniÅ”tva u kojoj postupno poÄinju dominirati interesi institucije nad interesima pojedinaca. UvodeÄi teme Å”pijunaže, gospodarskoga kriminala i korupcije u srediÅ”te pozornosti, roman prerasta u priÄu o sustavu koji postaje glavni akter, subjekt i pokretaÄ dogaÄaja u kojima pojedinci ostaju samo pijuni i sluÄajne žrtve. Taj Äe obrat i manijakalnog ubojicu s poÄetka romana pretvoriti u takvu žrtvu.
Iako je podnaslov romana triler, ovdje ne možemo govoriti o Äistom žanru. U romanu se autor služi konvencijama dvaju kriminalistiÄkih podžanrova – trilerom i detekcijskim romanom, pa Äe neki dijelovi težiÅ”te imati upravo na istrazi, detekciji, dok Äe drugi napetoÅ”Äu i stavljanjem žrtve u srediÅ”te interesa poprimati ozraÄje trilera. PremjeÅ”tanje fokusa s istrage na druge dijelove fabule uzrokovat Äe i premjeÅ”tanje s jednih likova na druge, pa u skladu s tim u romanu neÄe biti jednoga glavnog lika, nego viÅ”e njih (inspektori Barbir i Äorak, novinari ZeliniÄ i Lidija), od kojih je svaki bitan za odreÄen segment priÄe. Ti Äe se segmenti u nekim dijelovima romana umnažati, pa tako primjerice istodobno teku istrage Äorka i Barbira, umnažaju se i žrtve spletke – i BoÅ”njak i ZeliniÄ naÄi Äe se u položaju progonjenih (iako obojica sudjeluju u ubojstvima), pa Äemo na kraju pratiti i dvije potjere, kontrapunktalno postavljene (policija Äe loviti BoÅ”njaka, vojska ZeliniÄa). Takvim umnažanjem radnji te uspostavljanjem brojnih privatnih i profesionalnih veza meÄu likovima (od kojih neki suraÄuju na objema stranama), PaviÄiÄ razvija elemente fabule u raznim smjerovima, razbijajuÄi uobiÄajeni linearni smjer (ubojstvo – istraga – razrjeÅ”enje) takvih romana. TakoÄer Äe neke informacije o likovima pisac davati naknadno, Äime Äe Äitateljsku recepciju usmjeravati na istodobno anticipiranje buduÄih dogaÄaja i retrogradno povezivanje dijelova u cjelinu. Tome pridonosi i struktura romana, razbijena na niz kratkih narativnih sekvencija Äime se radnja brzo premjeÅ”ta s jednih likova na druge. Razvijanje priÄe u dva smjera, u Å”irinu (Å”to usporava radnju) i linearni smjer (ka razrjeÅ”enju) utjeÄe i na tempo romana, Äije Äe ubrzanje ili usporavanje ovisiti upravo o prevazi jednog ili drugog smjera u pripovijedanju.
PaviÄiÄ kreira galeriju razliÄitih likova, pružajuÄi vjerodostojnu sliku Splita kasnih devedesetih, koristeÄi pojedine likove za prikaz problema kojima je poslijeratni Split optereÄen – od problema kriminala na svim razinama, primjerice u medijima (lik ubijenog BilaÄa), odvjetniÅ”tvu (lik H. MatokoviÄa), vojsci (likovi satnika DuÅ”ka, Sivog) i sl., preko posttraumatskog sindroma bivÅ”ih sudionika u ratu (T. BoÅ”njak) do problema droge, iako nevezana uz radnju, koji je povezan s likom djevojke Niko. Glavni su likovi opisani realistiÄki, kao ljudi od krvi i mesa, sa svim pozitivnim i negativnim stranama. Nema apsolutnih pozitivaca ili negativaca. Tako Äe novinar ZeliniÄ, iako u naÄelu s ove strane zakona, zapravo biti umijeÅ”an u ubojstva (bez obzira da li je motiv toga bila samo novinarska znatiželja), a održavat Äe i moralno nepodobnu vezu s maloljetnicom. Inspektor Barbir živi nesreÄenim životom rastavljena Äovjeka, oca dvoje djece, a ljubavna veza s novinarkm Lidijom osim emocionalne donosi mu i profesionalnu korist. Likovi Äe se takoÄer razlikovati prema stupnju konkretnosti – od onih posve svakodnevnih, realnih ljudi, do likova koji su opisani vrlo apstraktno, kao lik ProÄelnika, bez imena i prezimena, koji se javlja samo na ekranu televizora, potpuno nedodirljiv i nespoznatljiv “obiÄnim” ljudima, ali i Äitatelju. Iako u priÄi funkcionira jednako dobro kao i ostali likovi, taj je lik moguÄe shvatiti i kao metaforu moÄi. To je lik koji predstavlja sistem, lik od kojega kreÄu i gdje zavrÅ”avaju sve malverzacije, nedodirljiv i nepovrediv. UvoÄenjem toga lika PaviÄiÄ Äe u nekih Äitatelja nedvojbeno izazivati asocijacije na suvremenu (politiÄku) zbilju Hrvatske, Äime roman poprima i neke etiÄke konotacije. No, bez obzira na ta i takva Äitanja (koja su ionako prolazna jer ovise o vremenu u kojem se Äitaju), roman je ponajprije politiÄki triler, s napetom i spretno razraÄenom priÄom, i kao takav zadovoljit Äe ljubitelje tog žanra, posebno zato Å”to se s njim rijetko mogu susretati u hrvatskoj prozi.
Ljubica AnÄelkoviÄ, Vijenac