#
#

Lente prikazuju redni broj na listi najčitanijih naslova koja obuhvaća razdoblje od pokretanja projekta BEK 2001. godine do jučeraÅ”njeg dana, a odnosi se na sve objavljene naslove. U rubrici Najčitaniji naslovi ponuđene su i druge liste najčitanijih naslova koje obuhvaćaju ograničeno vremensko razdoblje i/ili pojedine vrste naslova (kao Å”to su, primjerice, prozni, pjesnički, esejistički itd.).

Zatvori obavijest ×
Razumijevanje filma
4
Hrvoje Turković

Razumijevanje filma
ogledi iz teorije filma

[eseji]

prvo izdanje [digitalizacija]

knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske

Otvori
Čitanja 47923
Preuzimanja 9830
Ukupno 57733
Preuzmi
DPKM preporuča koriŔtenje aplikacije Moon+ Reader za čitanje knjiga u EPUB formatu.

Da je film neÅ”to Å”to se ne otvara pukom gledanju nego su za uranjanje u filmske svjetove potrebna određena predznanja koja povećavaju užića, poznato je joÅ” od početaka filmske industrije. Henri Bergson, jedan od prvih velikih koji su pisali o filmu, vjerojatno se ne bi složio s upotrebom pojma ā€žindustrijeā€œ i radije bi posegnuo za pojmom ā€žumjetnostiā€œ. Jednako kao Å”to bi, predmnijevamo, Bertrand Russell inzistirao na terminu ā€žindustrijaā€œ. U nas je Ranko Marinković pisao o značaju razvoja tehnologija za razvoj ove umjetnosti i govorio kako je film prva velika umjetnost čije je postojanje omogućeno tehnoloÅ”kim razvitkom. Jedan od najpoznatijih, najplodnijih i najutjecajnijih domaćih interpreta filmskih svjetova i pedagoga svakako je Hrvoje Turković. U knjizi Razumijevanje filma nevjerojatno lapidarnim i laiku prihvatljivim stilom Turković daje svojevrsnu prolegomenu sedme umjetnosti. Knjiga je podijeljena u tri dijela: ā€žFilmoloÅ”ke marginalijeā€œ, ā€žPitanje ā€˜prirodeā€™ filmaā€œ i ā€žPitanje stilaā€œ. ā€žFilmoloÅ”ke marginalijeā€œ čitatelja upoznaju s osnovama unutarizražajnih razdioba filma, s njegovim račvanjem na fikcionalni, nefikcionalni, animirani, umjetnički film i tako dalje. Nakon naznaka prvih podjela na rodove, Turković na narednim stranicama nastavlja dublje ulaziti u problem, pa definira odnose fikcionalnosti i fabule, svrće pozornost na naizglednu kontradiktornost fantastike i prirodnosti filma, podučava kada film postaje ā€žnaivanā€œ. Svrće Turković čitateljevu (i buduću gledateljevu) pozornost i na motive, na rađanje mizankadra iz braka mizanscene i dvaju pokreta: onoga kamere i onoga protagonista u kadru. U srediÅ”njem dijelu ā€žPitanje ā€˜prirodeā€™ filmaā€œ Turković polazeći prije svih od Andrea Bazina, čitatelja upoznaje s ontoloÅ”kom utvrđenoŔću filmske umjetnosti, kojoj je brojne svoje stranice posvetio upravom ovaj francuski teoretičar sedme umjetnosti od čijih istraživanja Turković polazi. S danaÅ”nje vremenske distance, navodi Turković, urađaji talijanskih neorealista vrve od lako uočljivih konstruktivističkih detalja. Tome je tako jer je film prije svega ā€žizrađevinaā€œ, a tek onda umjetnost koja inzistira i na realnome. Drugi dio srediÅ”njega dijela Razumijevanja filma naslanja se na Petrićeve tekstove o filozofiji filma, podsjećajući, među inim, i na razlike između filmskoga i filmičnoga: filmsko se prepoznaje kao pripadno i drugim umjetnostima, dočim je filmično ekskluzivno samo za sinemaskopski artizam. Da bi film bio dobar, potrebno je da se u Å”to većoj mjeri oslanja na sinemaskopske elemente. Iz njihova nemarna uporabna djelovanja nastaju filmovi srozani, između ostaloga, i svojevrsnom nevjerom u sinemaskopske izražajne mogućnosti, u izraze koji viÅ”e asociraju na teatar ili su, jednostavno, loÅ” film. Treći dio posvećen je pitanjima stila, s naglaskom na mučaljivom govoru elipse. Važno je naglasiti da je (i) ova Turkovićeva knjiga napisana upravo facinantnom jednostavnoŔću. Kao da se i u njega potvrđuje staro pravilo kako majstori svoje meÅ”trije uvijek mogu ispričati i djeci.

Dario Grgić