Razumijevanje filma
ogledi iz teorije filma
[eseji]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
Da je film neÅ”to Å”to se ne otvara pukom gledanju nego su za uranjanje u filmske svjetove potrebna odreÄena predznanja koja poveÄavaju užiÄa, poznato je joÅ” od poÄetaka filmske industrije. Henri Bergson, jedan od prvih velikih koji su pisali o filmu, vjerojatno se ne bi složio s upotrebom pojma āindustrijeā i radije bi posegnuo za pojmom āumjetnostiā. Jednako kao Å”to bi, predmnijevamo, Bertrand Russell inzistirao na terminu āindustrijaā. U nas je Ranko MarinkoviÄ pisao o znaÄaju razvoja tehnologija za razvoj ove umjetnosti i govorio kako je film prva velika umjetnost Äije je postojanje omoguÄeno tehnoloÅ”kim razvitkom. Jedan od najpoznatijih, najplodnijih i najutjecajnijih domaÄih interpreta filmskih svjetova i pedagoga svakako je Hrvoje TurkoviÄ. U knjizi Razumijevanje filma nevjerojatno lapidarnim i laiku prihvatljivim stilom TurkoviÄ daje svojevrsnu prolegomenu sedme umjetnosti. Knjiga je podijeljena u tri dijela: āFilmoloÅ”ke marginalijeā, āPitanje āprirodeā filmaā i āPitanje stilaā. āFilmoloÅ”ke marginalijeā Äitatelja upoznaju s osnovama unutarizražajnih razdioba filma, s njegovim raÄvanjem na fikcionalni, nefikcionalni, animirani, umjetniÄki film i tako dalje. Nakon naznaka prvih podjela na rodove, TurkoviÄ na narednim stranicama nastavlja dublje ulaziti u problem, pa definira odnose fikcionalnosti i fabule, svrÄe pozornost na naizglednu kontradiktornost fantastike i prirodnosti filma, poduÄava kada film postaje ānaivanā. SvrÄe TurkoviÄ Äitateljevu (i buduÄu gledateljevu) pozornost i na motive, na raÄanje mizankadra iz braka mizanscene i dvaju pokreta: onoga kamere i onoga protagonista u kadru. U srediÅ”njem dijelu āPitanje āprirodeā filmaā TurkoviÄ polazeÄi prije svih od Andrea Bazina, Äitatelja upoznaje s ontoloÅ”kom utvrÄenoÅ”Äu filmske umjetnosti, kojoj je brojne svoje stranice posvetio upravom ovaj francuski teoretiÄar sedme umjetnosti od Äijih istraživanja TurkoviÄ polazi. S danaÅ”nje vremenske distance, navodi TurkoviÄ, uraÄaji talijanskih neorealista vrve od lako uoÄljivih konstruktivistiÄkih detalja. Tome je tako jer je film prije svega āizraÄevinaā, a tek onda umjetnost koja inzistira i na realnome. Drugi dio srediÅ”njega dijela Razumijevanja filma naslanja se na PetriÄeve tekstove o filozofiji filma, podsjeÄajuÄi, meÄu inim, i na razlike izmeÄu filmskoga i filmiÄnoga: filmsko se prepoznaje kao pripadno i drugim umjetnostima, doÄim je filmiÄno ekskluzivno samo za sinemaskopski artizam. Da bi film bio dobar, potrebno je da se u Å”to veÄoj mjeri oslanja na sinemaskopske elemente. Iz njihova nemarna uporabna djelovanja nastaju filmovi srozani, izmeÄu ostaloga, i svojevrsnom nevjerom u sinemaskopske izražajne moguÄnosti, u izraze koji viÅ”e asociraju na teatar ili su, jednostavno, loÅ” film. TreÄi dio posveÄen je pitanjima stila, s naglaskom na muÄaljivom govoru elipse. Važno je naglasiti da je (i) ova TurkoviÄeva knjiga napisana upravo facinantnom jednostavnoÅ”Äu. Kao da se i u njega potvrÄuje staro pravilo kako majstori svoje meÅ”trije uvijek mogu ispriÄati i djeci.
Dario GrgiÄ