Svijet bez predmeta
197
Gordana Benić

Svijet bez predmeta

[poezija]

prvo izdanje [digitalizacija]

knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba

Otvori
Čitanja 2981
Preuzimanja 1474
Ukupno 4451
Preuzmi
DPKM preporuča koriŔtenje aplikacije Moon+ Reader za čitanje knjiga u EPUB formatu.

Svoju prevratnu zbirku Balada o neizrecivom Gordana Benić započela je rečenicom: ā€žPočinje kaosā€œ… I doista, umjesto dnevnika opetovanih dijakronih povrataka rodnom Splitu iz prijaÅ”njih zbirki i umjesto davanja maha svom sanjarskom subjektu, događa se inscenacija globalnog kozmosa/kaosa s mnoÅ”tvom osamljenih sanjara koji doživljavaju kozmička otkrivenja zemlje bacane između prirodnog i natprirodnog. Dakako, kaos je istodobno potvrdio i relativizirao sve znanstvene spoznaje o svijetu i nametnuo kriterij pravilnosti nepravilnog, pravilo iznimke, a svjetovno čudo kao jedini podnoÅ”ljivi doživljaj svijeta.

Nova zbirka, Svijet bez predmeta, govori tragom naslova o nemogućnosti da se u takvu svijetu utvrdi postojanje definiranih, opipljivih predmeta: stvari hlape, ustanovljuje Gordana Benić, a od njih preostaje joÅ” samo korozivno ozračje i sile opće razgradnje. Ako je uzdrmana vjera u čvrstoću predmeta, nesigurno je i određenje vremena u kojemu je smjeÅ”ten govornik. Tako u prvoj prozi, Kartografske zamke (Rubovi novih kontinenata), govornik pronalazi Split koji se uhvatio u kartografsku zamku i zaglavio se u nekoj slijepoj ulici vremena.

Poezija Gordane Benić u svojoj konačnoj formi izražava svijest o usudnim i apokaliptičnim mijenama Å”to svojim najavama premaÅ”uju drastičnoŔću najcrnje vizije nepopravljivih sanjara. Svijet se, prestavÅ”i biti realno popriÅ”te sukobljenih tendencija, pretvara u zamućenu kristalnu kuglu gonetača kobnih znamenja. Stoga i ezoterični pogled na stvari biva sve viÅ”e uvučen u onaj iskustveni. I najfantastičnija umjetnost postaje realnost, nema umjetničke sanjarije koja se ne bi otjelovila. Zajednički nazivnik svih postupaka Gordane Benić paraznanstveni je iluzionizam, pjesnikinja tumači mitove i pojave kao zlokobno zguÅ”njavanje sudbine svijeta. Upravo su neograničene mogućnosti karnevalizacije fenomena kojima se sve pojavno svodi na naznaku, ali nikada konačnu.

Svijet bez predmeta korak je dalje ā€“ ako je on moguć ā€“ u onom doista utopističkom pjesničkom projektu koji Gordana Benić naziva svojim work in progress, Å”tivom upućenim prema nekoj cjelini koja ne prestaje rasti. U poetskom značaju taj je u pravom smislu riječi mitotvorni i mitomanski projekt suvremen, i mimo odnoÅ”enja prema nekom lokalnom vremenu, kao Å”to je bio u svoje doba i LautrĆ©amontov.

PiÅ”ući svoju fantastičnu kroniku pjesnikinja se drži gotovo neutralna tona izvjeŔća kojemu je dosta opisati svoj predmet bez dodatnoga metaforskog uloga, ali se pri tome viÅ”estrukim uokvirivanjem i zrcaljenjem inscenacija gubi i posljednja konkretna osnova. Ona ne proizvodi ponovljivi predložak pisanja, ali nudi pustolovinu deÅ”ifriranja poruka. Zastupa tvrdnju kako je najtipičnija forma svih krutih oblika njihovo osipanje u pijesak i rastakanje u vodi koja nadire kao nipoÅ”to futuristička posljedica globalnog zatopljenja.

Zvonimir Mrkonjić, Vijenac

: : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

U hrvatskoj poeziji novijeg vremena zbirka pjesama u prozi Svijet bez predmeta Gordane Benić jedna je od najzanimljivijih i najpoticajnijih pjesničkih knjiga. Premda je nastavila obogaćivati svoj apsolutno originalni i snoviti svijet, dijelom povezan uz sjenovitost te naličje Splita i Dioklecijanove palače, sadaÅ”nje pjesme u prozi Gordane Benić pokrenute su montažom očuđujućih, gotovo kafkijanski alijeniranih slika.

Već u prethodnoj zbirci Balada o neizrecivom (2003) Gordana Benić posve je iskoračila iz prostora u kojem se svi elemente zadržavaju na okupu. U knjizi Svijet bez predmeta, pjesničkom projektu koji naziva svojim work in progress Å”tivom, iznimno je poticajna njezina zaokupljenost obratima u percepciji čime se iz naizgled običnih podataka i kronike banalnosti, nekakvim gorkim humorom te različitim inverzijama, stvaraju posve nadrealne i magične slike.

Ako je ranija imaginacija bila snovita i kjaroskuralna, povezanu uz palimpsest i pitoresknu fantastiku kojom razgrađuje zatvoreni, klaustrofobični prostor Dioklecijanove palače, sada je na neki poseban način dinamična i odgovara ključnoj riječi kaos ā€“ kojom i započinje zbirka Balada o neizrecivom. Može se reći da Gordana Benić sada piÅ”e poeziju koja je apsolutno jedna od najzrakastijih, i njezin postupak najbliži je kubističkim inverzijama raznovrsnih elemenata, likova i sadržaja. Poliperspektivnost svijeta bez predmeta računa na opsjenu i žongliranje, sekvence su bliske mediju filma, osebujnom se montažom iz naizgled običnog i banalnog upućuje na neÅ”to Å”to je magično i onostrano.

U popratnom eseju izabranih pjesama Unutarnje more (2006) Zvonimir Mrkonjić sjajno je uočio taj pomak, i dakako otvorio novu vizuru, kada je opravdano upozorio na popartističke i čak na elemente happeninga ā€“ suprotne značajke u odnosu na svijet dugoga trajanja i sedimentiranih vrijednosti grada Splita. Međutim, ono Å”to čini ā€žnovoā€œ pisanje Gordane Benić gotovo datumom hrvatske poezije, svakako je poliperspektivnost njezinog pjesniÅ”tva. To je uistinu veoma važna inverzija koja ovu poeziju podiže do posve novih razina, a poetska energija Gordane Benić čini je poticajnom i živom. Potpuna invertiranost u prostore magičnih kronika te osebujno viđenje globalnoga kaosa i apokaliptičnih mijena kao najkreativnijih dionica, unosi u njezinu poeziju novu vrstu živosti, vodi u prostore velikih Å”irina i prostranosti.

Tonko Maroević