#
#

Lente prikazuju redni broj na listi najčitanijih naslova koja obuhvaća razdoblje od pokretanja projekta BEK 2001. godine do jučeraÅ”njeg dana, a odnosi se na sve objavljene naslove. U rubrici Najčitaniji naslovi ponuđene su i druge liste najčitanijih naslova koje obuhvaćaju ograničeno vremensko razdoblje i/ili pojedine vrste naslova (kao Å”to su, primjerice, prozni, pjesnički, esejistički itd.).

Zatvori obavijest ×
Treba se kretati
225
KreÅ”imir Mićanović

Treba se kretati

[proza]

prvo izdanje [digitalizacija]

knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske

Otvori
Čitanja 2389
Preuzimanja 1348
Ukupno 3735
Preuzmi
DPKM preporuča koriŔtenje aplikacije Moon+ Reader za čitanje knjiga u EPUB formatu.

Nakon knjiga Dok prelazim asfalt (1988.) i Vrtlar (1994.) KreÅ”imir Mićanović potpisuje zbirku priča Treba se kretati (2005.). I u njoj slijedi osobnu poetiku slaganja dijelova urbanoga pejzaža kojim prolaze osobe različitih bioritmova čija se individualna krhkost iznova usustavljuje u naizgled nevezanim razgovorima, slučajnim asocijacijama, neobaveznim susretima.

Treba se kretati montaža je pedesetak krhotina gradskoga teksta centripetalno prikupljenih u Å”est kratkih priča. Sve se one kreću oko onog famoznog pitanja egzistencijalne (ne)mogućnosti nadvladavanja stereotipa koji se nameće subjektu kada prolazi prostorom svoje primarne pripadnosti.

Pripovjedačevo kretanje različitim prostorima, fragmentarno bilježenje zbivanja, radnji i stanja u gradskom, socijalnom, privatnom, intimnom i virtualnom prostoru otvara mogućnost susretanja i ā€žbučneā€œ komunikacije među likovima kroz koju se otkrivaju različita zbivanja između zidova stanova. Na tim se mjestima u naraciju obično uvodi usporavajuća recepcijska zamka ā€“ gomilanje opisne fragmentacije iskustava s kojima se likovi susreću.

Takvim postupkom priče postaju mikročipovi kojima se može nadomjestiti dominantni nedostatak kulturne retorike u Å”iremu civilizacijskom krugu. Registriranjem različitih amblema svakodnevne egzistencijalne rutine (ručkovi, rođendani, prisluÅ”kivanja) razotkrivaju se druÅ”tveni identiteti koji projiciraju ā€žiluziju neprozirnostiā€œ teksta/prostora u većini priča ove zbirke.

Mićanovićev pripovjedač krenuo je dakle iz naizgled jednostavne egzistencijalne simbioze života u dvoje iz priče ā€žU muÅ”kom i ženskom druÅ”tvuā€œ kroz ā€žTramvajske razgovoreā€œ u istraživanje i ispisivanje granica prostora teksta i jezika. Autor to čini u maniri probranih carverovskih kratkih rezova koristeći se viÅ”e-manje prepoznatljivim ironično-ludističkim citatnim asocijacijama, zasigurno dobro natopljenim i pažljivo probranim viÅ”estruko složenim rečenicama. Upravo se uslijed dominacije glagola u njima i zbog silnoga nabrajanja i gomilanja značenja Mićanovićeve sintagme čine poput namjerno izazvanih naratoloÅ”kih kratkih spojeva s čitateljskom percepcijom ovih priča. To se posebno prepoznaje u onim pričama koje su montirane od manjih kratkih asocijacija kao Å”to su ā€žLiftomā€œ (koju čine asocijacije Soba, Brat, Holandez, Zec Valillant, Lift, Iznenadni ručak, Copycard, Žlica), potom priče ā€žAids aidā€œ, ā€žNoć i dan kada smo obranili republikuā€œ i ā€žZajednička sobaā€œ čiju cjelinu oblikuje čak petnaest asocijativnih slika.

Mićanović kroz naizgled nepovezane dijaloge, kalamljenjem različitih životnihĀ  istina i njihovimĀ  preslagivanjem propituje joÅ” jedan prostor ā€“ naratoloÅ”ku mogućnost prelaženja kratke priče u romanesknu cjelinu. U njima se autorova spisateljska disciplina slijedi kroz mikrostilske zahvate kojima on pokuÅ”ava pripovjedača i likove ā€žgurnutiā€œ u prostore urbane neuhvatljivosti i nepredvidljivosti.

Zbirka Treba se kretati bljesak je slike Grada čija će jeka odzvanjati u različitom opsegu, s različitom snagom i smislom, ovisno o senzibilitetu njezinih primatelja.

Od čitatelja se traži da ove priče ne doživljavaju kao puki objekt ili kao nadomjestak zbilje nego da primarno pojme njihovu specifičnu stvarnost koja se prelijeva i zrcali u urbanom svakodnevlju kojim i sami prolaze.

Helena Sablić Tomić