Trg Lava Mirskog
81
Nenad Rizvanovi─ç

Trg Lava Mirskog

[proza]

prvo izdanje [digitalizacija]

knjiga je objavljena uz financijsku potporu ministarstva kulture republike hrvatske

Otvori
─îitanja 8408
Preuzimanja 1216
Ukupno 9619
Preuzmi
DPKM preporu─Źa kori┼ítenje aplikacije Moon+ Reader za ─Źitanje knjiga u EPUB formatu.

Nenada Rizvanovi─ça sigurno ─çete se odmah prisjetiti kao knji┼żevnog kriti─Źara i jednog od ljudi odgovornih za pojavu i uspjeh FAK-a na na┼íem knji┼żevnom nebu, festivala koji je imao bitne reperkusije na cjelokupnu knji┼żevnu scenu. Sude─çi po doma─çem literarnom iskustvu posljednjih godina bilo je samo pitanje dana kad ─çe se i Rizvanovi─ç predstaviti kao prozni pisac pa je pojava Trga Lava Mirskog, prve njegove knjige, iznenadila samo neupu─çene u stanje doma─çeg knji┼żevnog terena.

Kako poznavanje njegova kriti─Źarskog djelovanja otkriva dobru upu─çenost Rizvanovi─ça u recentne knji┼żevne tijekove, nije nikakvo ─Źudo da ─çe se poneki od utjecaja pojaviti i u ovih dvanaest kratkih pri─Źa, fragmenata osje─Źke svakodnevice devedesetih. Prepoznavanje ponekog utjecaja Carvera i ┼żanrovskih predlo┼żaka ve─ç je op─çe mjesto u hrvatskoj knji┼żevnosti devedesetih, ali Trg Lava Mirskog niti je opona┼íanje velikih uzora niti kompilacija razli─Źitih stilova i utjecaja, koja bi koketirala s popularnim ┼żanrovima kako bi se dodvorila publici. Rizvanovi─çevoj prozi kao prirodni okoli┼í u kojem tra┼żi svoje motive godi mrak, za ┼íto je vjerojatno najzaslu┼żnija upravo osje─Źka situacija i atmosfera devedesetih kojih je knjiga kronika.

Sli─Źno primjerice vrlo uspjelu Feri─çevu An─Ĺelu u ofsajdu, koji je obilje┼żio kraj devedesetih u doma─çoj prozi, i zbirka Trg Lava Mirskog okupljat ─çe se oko razli─Źitih proznih stilova, ali ─çe iza svega ostati prepoznatljiva pripovjeda─Źeva ruka. Ono ┼íto objedinjuje Rizvanovi─çeve raznolike interese i pri─Źe ÔÇö vjerojatno nastajale u razli─Źitim razdobljima knji┼żevnoga djelovanja u posljednjih nekoliko godina ÔÇö osje─Źka je ratna i poslijeratna svakodnevica. Knjiga uspje┼íno kombinira i triler i ratno pismo, ali najvi┼íe se bavi posljedicama prili─Źno neugodne dekade u slavonskoj ravni. Na pripovjeda─Źkom planu Rizvanovi─çeva proza donosi niz posebnih postupaka, grupiraju─çi se zapravo u grozdove pri─Źa oko zajedni─Źkog nazivnika osje─Źke topografije i marginaliziranih, ali ne uvijek bezopasnih antijunaka koji ─Źesto bolje komuniciraju s vlastitim oru┼żjem nego s bli┼żnjim svojim. Dvije pri─Źe “Royal Mail” i “Nema savr┼íenog ubojstva” zapravo narativno obra─Ĺuju isti doga─Ĺaj, samo iz dva suprotna rakursa, upotpunjuju─çi jedna drugu i stvaraju─çi s vi┼íe strana osvijetljenu proznu sliku fiktivnog doga─Ĺaja i trilerske situacije. I┼í─Źekivanje ─Źitatelja da ─çe se do kraja zbirke eventualno pojaviti i tre─ça pri─Źa, koja bi u cjelinu zaokru┼żila sliku fragmentarnih mu─Źnih doga─Ĺaja, ostaje iznevjereno.

Ostale pri─Źe zbirke bavit ─çe se ponekad posve intimnim ljubavnim situacijama ili emigrantskim pri─Źama Osje─Źana s Pe┼ítanskog kolodvora, a ponekad ─çe biti reminescencije na daleke osobe, doga─Ĺaje ili lokalitete ili pak, potpuno suprotno, brutalne sli─Źice posttraumatskoga sindroma i njegove socijalne, nimalo ugodne manifestacije.

I Rizvanovi─ça, sukladno trendu razdoblja, ne zanimaju ratni heroji nego marginalci koji zauzimaju sumnjiva mjesta na dru┼ítvenoj ljestvici, ali njegova proza ne slijedi obrasce onoga ┼íto bi se moglo zvati popularnim valom koji vlada vrhom ljestvica najprodavanijih doma─çih knjiga. Za razliku od nekih drugih doma─çih bestselera u ove se pri─Źe ne─çete zaljubiti na prvi pogled, one nemaju ni┼íta od koketne zavodljivosti proze na┼íih novih prvaka, ali slike koje za sobom ostavljaju pozivaju na stalno vra─çanje stranicama knjige na kojima ─çemo svaki put otkriti novi propu┼íteni detalj. A taj ─çe baciti i druk─Źije svjetlo na prije uspostavljenu sliku i biti nova kockica u mozaiku burne i mu─Źne epohe ne samo na hrvatskom istoku. Trg Lava Mirskog nije izravno knjiga o ratu, ali jest proza kojoj rat i njegove posljedice stalno kao ma─Ź vise nad glavom i koje bez rata kao da ne bi ni bilo. Iako je sam spomen ratnih djelovanja u pri─Źama sporadi─Źan, njegove posljedice stalan su izvor zapleta i jo┼í prije uzrok stanja osje─Źkih marginalaca utjelovljenih u toj prozi.

Godine opasnog ┼żivljenja o┼żivljene u Rizvanovi─çevu Trgu Lava Mirskog literarni su mozaik nesretne epohe u precizno definiranoj sredini, dijagnoza dru┼ítva koje se naj─Źe┼í─çe nije znalo obra─Źunati s posljedicama ratnih mrakova te uspje┼ían i dobrodo┼íao ulazak knji┼żevnog kriti─Źara u kreativne literarne vode.

Jasen Boko, Vijenac