Yves
[poezija]
prvo izdanje [digitalizacija]
knjiga je objavljena uz financijsku potporu grada zagreba i ministarstva kulture republike hrvatske
Ivica PrtenjaÄa zbirkom stihova Yves nastavlja otprilike ondje gdje je stao s prvom, Pisanje oslobaÄa; njegova je poezija priliÄno karakteristiÄno pismo, hipersenzibilno i neurotiÄno. Nije toliko referentno prevladavajuÄoj struji hrvatskoga pjesniÅ”tva devedesetih, dakle, pjesniÅ”tvu naracije, pjesniÅ”tvu sa stanovitim socrealistiÄkim osobinama, nego se viÅ”e odnosi na prevladani modus pjesniÅ”tva iz osamdesetih, takozvani kvorumaÅ”ki model. Ipak, poezija Ivice PrtenjaÄe ima dodirnih toÄaka s najnovijom poetskom praksom i duhom suvremene poetike upravo u prenaglaÅ”enoj neurozi, u potrazi za metaforom te neuroze. Metafora za kojom PrtenjaÄa traga, taj materijalni, zvukovno-slikovni korelat, iskupljenje je njegova pisma, ona je cilj njegova rada. BuduÄi da je danas djelomiÄno izgubljen nekadaÅ”nji govor ā logos kakav je zapadna civilizacija gradila od samih poÄetaka, zahvaljujuÄi ponajprije modernistiÄkim strategijama, ali i sveukupnoj kompjutorizaciji druÅ”tva ā moglo bi se reÄi da je logos u eri raÄunala postao samo jedna od statistiÄkih varijanti, gotovo neznatna varijabla. Tako stoje stvari u guÅ”tari Borgesove aleksandrijske biblioteke, u kojoj su sva pisma jednakovrijedna, pa Äak i kombinacije koje niÅ”ta ne znaÄe imaju svoje mjesto, ravno Shakespeareovu Hamletu. Dakle, u toj guÅ”tari besmisla možemo razumjeti veliÄinu PrtenjaÄina napora i njegova egzistencijalnog užasa. U tom svjetlu možemo gledati njegov rad, koji se odveÄ naslanja na poetsku praksu osamdesetih, ali era Interneta uzima svoj danak: svaki tekst može se tumaÄiti kao funkcija binarnoga matematiÄkog sustava, u kojemu Äuveni logos gubi bitku. Drugim rijeÄima, pogledajte kroz prozor: vidjet Äete staricu kako prebire po kontejneru za smeÄe upravo ispred vaÅ”e zgrade. Poželjet Äete to zapisati, staviti u pjesmu ā ali tu Äinjenicu ne možete izraziti prema poetskom modelu iz osamdesetih, jer to je samo pjesniÄka figura, trop, njezin je smisao upitan. S tog aspekta mladi pisci i kritiÄari danas su priliÄno konzervativno orijentirani, Å”to uopÄe nije loÅ”e, jer nas sve skupa ta tendencija vraÄa u okrilje logosa, a to, paradoksalno, znaÄi da nam otvara nove moguÄnosti i novo, joÅ” veÄe polje istraživanja. Život pruža obilje smislenih moguÄnosti, viÅ”e i Å”ire nego obiÄan kaos, pa makar i jeziÄni. Ipak, PrtenjaÄina poezija ne može izbjeÄi neurotiÄnost trenutka, shizofrene vibracije medija, zasiÄenost informacijama, inflaciju slika, raspad modernog subjekta, pa tako nastoji taj srh, taj neurotiÄni grÄ, tu smetnju u prijemu programa, materijalizirati unutar metafore, unutar zvuka govora. Njegovo je poetsko pismo svojevrsna potraga za subjektom, Äežnja za pustim otokom realnoga; realizira se u potrazi za metaforom koja simbolizira svijet, materiju, postojanost, sve ono Å”to pjesniku nedostaje. PrtenjaÄa se okreÄe metafori kao jedinom spasu, kao jedinoj doslovno Ävrstoj vrijednosti, kao kamenu-meÄaÅ”u cijeloga raspadnutog svijeta. Stoga je i to odreÄeno povjerenje, sjeÄanje na logos, ali na jednoj drugoj razini od restauratorskoga modela najnovije hrvatske generacije pjesnika. TakoÄer, svojevrsna automatizacija njegova pisma svakako upuÄuje viÅ”e na podsvijest ā kao i cjelokupno pjesniÅ”tvo osamdesetih ā upuÄuje na nesvjesno, na ono Å”to leži ispod zaglaÄene razine jednostavnih pojmova i slika.
Rade Jarak, Vijenac