Barikade | Boris Buden
POPU POP, A BOBU BOB
Ima neÅ”to dirljivo naivno u pokuÅ”ajima takozvanih analitiÄara dnevnopolitiÄkih zbivanja, najÄeÅ”Äe novinara, da nam na temelju aktualnog materijala pruže odgovor na pitanje Å”to se to s nama zbiva, Å”to nam se je zapravo dogodilo i Å”to nas joÅ” Äeka. Oni zavidnom žustrinom i nepokolebljivom upornoÅ”Äu neprekidno raÅ”Äerupavaju klupka i razmrsuju Ävorove mreže u koju smo se zapleli, potežuÄi uvijek iznova neku nit o kojoj navodno sve visi. Danas je to raskol u vladajuÄoj partiji, juÄer su to bile kadrovske premjeÅ”taljke u vrhovniÅ”tvu, a sutra Äe to veÄ biti licitiranje oko novog lidera oporbe. Ovo prežvakavanje pjene dana ne mora biti ni dosadno ni neukusno, ali ono naprosto nije u stanju utažiti glad za spoznajom. Logika dnevnopolitiÄkog komentara ovisi o jednom Äudnom pravilu. Onoliko koliko je uronimo u aktualnu stvarnost, toliko istisnemo iluzije iz nje. I to ne bilo koje iluzije, nego upravo one na kojoj poÄiva Äitava ta stvarnost i koja, da bi analiza uopÄe funkcionirala, mora ostati nedirnuta. Tom logikom stoga možda joÅ” i možemo prepoznati lik naÅ”e nesreÄe, ali ne možemo izmjeriti dubinu naÅ”eg pada, ni dohvatiti dno ponora na kojem se nalazimo.
DrugaÄije meÄutim stoji stvar s radom novinara i publicista kao Å”to je primjerice Darko Hudelist. Njegov kut gledanja, za jedan je, ali odluÄan korak odmaknut od svakidaÅ”njeg zbivanja i to taman onoliko koliko je nužno da se ono sagleda u dimenziji vremena, dakle u nastanku, u trajanju i prolaznosti tog zbivanja, ali opet ni predaleko, svakako ne do toÄke neke metapozicije, s koje se Äak i ono najsudbonosnije po nas rasplinjuje u izmaglici vjeÄnosti. Ukratko, pravo mjesto za jedan pogled iskosa. Pored toga posjeduje Hudelist autentiÄni afinitet za dokumentarno, za citat, kao i onaj osobiti talent za neoptereÄeno uživljavanje u ljude i situacije koji mu omoguÄuje da iz koÅ”mara stvarnosti izmami i one najneoÄekivanije istine. Decentno ironiÄan, nenametljiv u tumaÄenju, Hudelist zna lukavo s istinama. On ih hvata na mamac njihova samoljublja, i pripuÅ”ta onamo kamo one same najradije izlaze – na vaÅ”ar ljudske taÅ”tine.
Sva vrijednost Hudelistova postupka nedavno je iznova demonstrirana u Feralovu feljtonu “Pet godina raspada”. RijeÄ je o prezentaciji dokumentarne graÄe iz razdoblja najžeÅ”Äih sukoba u jugoslavenskom komunistiÄkom vrhu koji su prethodili raspadu zemlje, ratu i danaÅ”njem kaosu. Ono meÄutim Å”to nas ovdje najviÅ”e zanima, jest sluÄaj jednog od glavnih protagonista priÄe o rasulu, tadaÅ”njeg predsjednika PredsjedniÅ”tva CK SKJ, Stipe Å uvara. Znatan dio feljtona posveÄen je naime upravo njemu. U podužem intervjuu sa Å uvarom Hudelist preispituje odluÄujuÄa politiÄka zbivanja iz 1989, ali ujedno daje i portret ovog nekada važnog jugoslavenskog politiÄara, a danas, kako izgleda, ponovo aktivnog hrvatskog ljeviÄara.
Premda feljton zdravo senzacionalistiÄki najavljuje konaÄno razotkrivanje neke tajne, iznoÅ”enje dakle neÄeg potpuno novog i nepoznatog, njegova vrijednost ne leži u tome. On na mjestimice dosadan naÄin tek potvrÄuje ono Å”to smo otprije znali i Å”to nam se tih godina otkrilo u izravnim televizijskim prijenosima – unutar potpuno okoÅ”tale birokratske ljuÅ”ture razvio se tada pred naÅ”im oÄima sukob ljudi od krvi i mesa, protagonista jedne politiÄke, ali i ljudske drame, o Äijem ishodu je ovisila naÅ”a sudbina. Tada su se po prvi put iz one tajnovite tmine, iz koje su se do tada na naÅ”e glave sruÄivale sudbonosne odluke Äiji nastanak je ostajao za nas najveÄom tajnom, napokon pojavili konkretni donositelji i zastupnici tih odluka i ideja, zapravo, svi oni MiloÅ”eviÄi i KuÄani, ÄkrebiÄi i StojÄeviÄi, Tupurkovskiji i Å uvari, razgoliÄeni u svojoj ljudskoj pohlepi i strahu, gluposti i Äavolskoj lucidnosti, beskrupuloznosti i naivnosti, ukratko u svojoj ljudskoj golotinji. Ali nije viÅ”e ta golotinja ono Å”to bi joÅ” jednom moglo fascinirati. Ono pred Äim ovaj put zastaje dah jest neÄuvena bestidnost kojom se ta golotinja iznosi na vidjelo. A to možemo zahvaliti upravo Stipi Å uvaru. On je u intervjuu s Hudelistom izvrÅ”io neku vrstu posthumnog harakirija. Jednom veÄ politiÄki dotuÄen, on se joÅ” jednom uspravio da bi zario sebi maÄ do balÄaka i prosuo pred nama svoja crijeva. Onaj naime kojega Å uvar prepriÄavajuÄi nam priÄu svog poraza i pada baÅ” nimalo ne Å”tedi, jest upravo on sam.
U ovoj post festum danoj interpretaciji sada veÄ gotovo davnih zbivanja Stipe Å uvar sebi i svojoj politiÄkoj generaciji neÄe pridati nikakav subjektivitet i važnost. “Mi,” reÄi Äe otvoreno, ” bili smo […] zakasnjeli prirepci Titove generacije,” otkrivajuÄi usput da su bivÅ”a država i njena partija funkcionirali iskljuÄivo mehanizmom karizmatskog autoriteta vodeÄih politiÄara, dakle Tita, Kardelja i nekolicine ostalih. Äitava konstrukcija propale Jugoslavije, ako je toÄno ovo Å”to je rekao Å uvar, njena federativnost, njen samoupravni socijalizam, pa Äak i partijski demokratski centralizam, sve su to bile tek kulise namjeÅ”tene za predstavu autoritarnih voÄa, da bi, nakon njihova silaska sa scene nužno postale suviÅ”ne.
U svom samoprikazu Å uvar sam nudi sliku o sebi kao o krivom Äovjeku na krivom mjestu. Njegova naivnost u onim odluÄujuÄim trenucima sažaljenja je vrijedna. On otvoreno priznaje kako je vjerovao MiloÅ”eviÄu i oÄekivao od njega da se obraÄuna sa srpskim nacionalizmom. I dok u svom odnosu prema Armiji Å uvar otkriva sve razmjere svoje prestraÅ”enosti i samoponižavajuÄe snishodljivosti, dakle potpune i neupitne nemoÄi, na drugoj strani on valjda u napadu neke sasvim infantilne megalomanije kuje planove za uklanjanje MiloÅ”eviÄa, ali i KuÄana. On manirom raritetnog debelokožca niže pred nama najparadoksalnija proturjeÄja kao posve harmoniÄne momente jedne logiÄne priÄe. I dok sebe veÄ vidi u ulozi Predsjednika PredsjedniÅ”tva SFRJ, s gomilom zavidnika na putu kao jedinom preprekom, on se unaprijed miri s tim da mu kao buduÄem glavnom zapovjedniku moÄne Armije ova, kao po nekoj samorazumljivosti, ostaje izvan svake kontrole, priznaje ju dakle posve neprobelmatiÄno kao silu izvan druÅ”tva koju on ni najmanje ne namjerava sputavati u njenoj samovolji.
Taj isti Äovjek koji u jednom trenutku gotovo djetinje razdragano priÄa o tome kako se spremao preuzeti ulogu velikog državnika, ni ne trepnuvÅ”i pretvara svoju priÄu u sramnu ispovijest sitnog, k tome joÅ” neuspjeÅ”nog spletkara. I nema u toj priÄi viÅ”e nikakvih principa, ni moralnih, ni marksistiÄkih, kao Å”to se nigdje ni ne nasluÄuje neka zabrinutost za posljedice koje bi iz takvog politiÄkog koÅ”mara mogle proiziÄi. Äak ni sasvim prosjeÄni osjeÄaj za realnost, a da ne govorimo o nekoj uvjerljivijoj pragmatici ovdje ne dolaze do izražaja. Radnja se odvija u prostoru potpuno ispražnjenom od svega bitnoga, od svega Å”to bi moglo odluÄiti ishod ove isforsirane politiÄke drame. U srediÅ”tu je Stipe Å uvar koji grozniÄavo mijeÅ”a i ispremeÄe nekakve karte koje odavno viÅ”e nemaju nikakva pokriÄa. Ipak, vrhunac pripovijesti je u onom melodramatskom zapletu oko komiÄno proslavljenog “popu pop, a bobu bob”. Å uvar je naime otiÅ”ao sa scene, a da mu nije uspjelo Äak ni to – nazvati stvari njihovim imenom. Njegova sudbina se sažimlje u onih par rijeÄi koje slobodno mogu stajati kao epitaf na njegovu politiÄkom grobu: “I ja sam ustuknuo. Pristao sam da napravim novu, “uÅ”kopljenu” verziju.”
No nije ovdje uopÄe važan jedan Stipe Å uvar, taj, kako je samog sebe ocijenio, politiÄki prirepak i uÅ”kopljenik. Važna je slika koju nam u ovoj priÄi daje o sebi bivÅ”a država Jugoslavija, kratko prije svoje propasti. Jedina toÄka o koju se tadaÅ”nja država po logici svoje konstitucije mogla uprijeti, jest bio taj CK jedine državne partije. No upravo je ta instancija bila ispražnjena od svake moÄi i nije bila niÅ”ta drugo nego mjesto potroÅ”enog autoriteta i karizme, sasuÅ”ena ljuska stare slave, Äiju su krv i meso njeni tvorci odavno odnijeli sa sobom u grob. Granice Å uvarova svijeta pak do kraja su ostale granice ovog praznog univerzuma. Njegova drama je drama posljednjeg aparatÄika bivÅ”e Jugoslavije, nesretnika koji je zadnji shvatio da u ruci drži žezlo od papira. A to Å”to je sudbina preko dvadeset milijuna ljudi ovisila ni o Äemu drugome osim o hirovima grupice sitnih spletkara koji su se dohvatili za guÅ”u zbog nepostojeÄeg naslijeÄa, najpouÄniji je dio tragedije. On prijeteÄi opominje da narod Äija sudbina na koncu ovisi samo o karakternim osobinama njegovih voÄa u pravilu i nemaju nikakve Å”anse. Jer oni, narodi bivÅ”e Jugoslavije, i nisu imali niÅ”ta drugo osim ove grupice spletkara. Nisu imali ni parlamenta, ni zakona, ni odgovorne javnosti, ni opÄepriznatih naÄela graÄanskog ponaÅ”anja, ukratko, oni uopÄe nisu imali države. A Jugoslavija, ona se raspala, jer je bila država bez graÄana.
Rekosmo meÄutim da je od ove golotinje same stvari fascinantnija Å uvarova bestidnost kojom ju iznosi na vidjelo. Ima naime neke morbidne snage u toj bestidnosti, neke osobite žilavosti koja ne može potjecati ni od Äega drugoga do li od nagona samoodržanja. Stoga taj egzibicionistiÄki vitalizam toliko podsjeÄa na neku prirodnu silu, na neku elementarnu prirodnu pojavu. U svojoj druÅ”tvenoj porabi on je upravo ona snaga koja ljude ovog naÅ”eg podneblja uvijek onda podupre i uspravi kad bi prema svim zakonima savjesti i logici osjeÄaja ljudske odgovornosti morali definitivno ustuknuti i pokleknuti pred straviÄnim posljedicama koje je za sobom ostavila njihova glupost i neznanje. Balkan meÄutim ne poznaje kajanja. Zato je njegov idiotizam neiskorjenjiv. Poput neke endemske bolesti na smrt kojoj nitko ne poznaje lijeka.
Samo u tom smislu moÄi Äemo govoriti o neuniÅ”tivom Stipi Å uvaru. Ali o njegovu povratku u politiku neÄemo moÄi niÅ”ta reÄi. Jer Stipe Å uvar nije nikamo otiÅ”ao da bi se sada mogao vratiti. On je tek malko priÄekao, tek toliko da se karizme istroÅ”e i autoriteti naÄmu, da ponovo zavlada ona stara, dobro poznata praznina – s masom obezglavljenih, bijednih i ozlojeÄenih ljudi s jedne, i grupicom sumanutih spletkara s druge strane – praznina u kojoj se Äovjek ponovo nema za Å”to pravo uhvatiti, ni za kakav zakon, ni za kakvu graÄansku normu, ni za savjest, ni za odgovornost; praznina u kojoj niti je on graÄanin niti to Å”to ima jest neka država; praznina naposljetku u kojoj je on ostao ono Å”to je oduvijek na ovim prostorima bio – igraÄka hirovite sudbine.
Sadržaj
BarikadePrije poÄetka: U Kninu 1990.
Otpisani
Mudri Predsjednikov savjetnik Miroslav Krleža
Njegova najautentiÄnija autentiÄnost
Aralica shrvan emocijama
Agrameri lete u nebo
Djelatnici vs. najamni radnici
Popu pop, a bobu bob
Kuna i jazavac
hrvatska basna
Bogu carevo, caru božije!
Prorok u hramu nacionalnog duha
Dobri plavi djeÄaci
ÄekajuÄi Fortinbrasa
PlivaÄi i plutaÄi
DeÄko koji obeÄava
Imena luda
Tito drugi put meÄu Hrvatima
Farsa
Osvajanje srediŔta
Žene ne Ŕute
O hrvatskoj Ŕutnji
Govno na kiŔi
Bolje je svaŔta jesti nego svaŔta govorit
Oluja
Sapere aude
Impresum