Meditacija Jesam | Zoran Stamenić

BILJEŠKE

 

1 Lobpön Cečhu Rinpočhe, jedan od najiskusnijih učitelja tibetskog budizma, smatra da učinkovite metode vode k izravnom proživljavanju prirode uma. Buddhino učenje je kao dijamant koji je u svojoj biti nepromjenjiv i odražava boju podloge na kojoj leži. Zato se budizam uvijek prilagođavao kulturnim uvjetima pojedinih zemalja, ne gubeći pritom svoju esenciju.

1500 godina učenja su predavana u Indiji, a potom tisuću godina u Tibetu. Danas nam ih mogu posredovati dobro školovani i samostalni ljudi sa Zapada. U neograničenost tog pogleda, isto kao i upotrijebljene metode, možemo se uvjeriti jasnije nego prije.

Od 1972. godine, Lama Ole Nydahl osnovao je po želji 16. Karmape preko 250 budističkih centara linije Karma Kagju po cijelom svijetu, većinom u Europi. Na primjer u Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj funkcionira preko 70 skupina. Također u Poljskoj i Danskoj budizam je priznati duhovni smjer. Od 1994. godine razvija se isto i u Češkoj, a u zadnje vrijeme i u Slovačkoj. Svi meditacijski centri osnovani su na prijateljstvu i idealizmu njihovih članova. Iz Europe dolazi i 30 učenika, koji poučavaju Dijamantni put po svijetu.

Za zapadni svijet je važno da svi centri linije Karma Kagju istočno od Rajne prenose laički i joginski način realizacije prirode uma (budizam Dijamantnog puta). On je baziran prvenstveno na razvoju jasnosti i samostalnosti, što je u današnjem svijetu tako važno.

Općenito se može reći, da Dijamantni put stoji na tri glavna stupa. To su dokazana znanja oslobođena dogmi, meditacija i metode kako učvrstiti već dostignute razine svijesti. To čini Dijamantni put najučinkovitijom metodom budizma koja je dostupna modernom svijetu. Pomaže razviti vlastito unutarnje bogatstvo za dobrobit svih bića, kaže Lama Ole Nydahl.

2 Vrlo rano su se u budizmu izdvojile dvije glavne struje tumačenja Buddhinog učenja: theravada, odnosno hinajana budizam, strogo i točno učenje starih spisa, i mahayana budizam, liberalniji i otvoreniji novim idejama. Kasnije su se javili vađra-yana budizam, koji je u budizam uveo mantre (magične izraze koji dovode moć iz svemira), mudre (fizičke pokrete) i mandale (krugove meditacije), pa lamaizam (na Tibetu) i zen-budizam koji se najviše proširio u Japanu, a nastao je u Kini.

U zenu se prosvjetljenje (satori) postiže meditacijom. Osim meditacije, važna je i zagonetka (koan) koja je nerješiva i služi radikalnom mijenjaju načina mišljenja učenika. “Ako sretneš na ulici nekoga tko je dostigao istinu, ne možeš proći pored njega bez riječi, niti mu nešto reći. Kako ćeš ga dakle susresti?”

3 Mnogi istaknuti znanstvenici istraživali su veze duhovnog i materijalno-energetskog aspekta postojanja. C. G. Jung ovdje je svakako nezaobilazan u svojim istraživanjima. Osim doprinosa na području psihologije, Jung je potaknuo mnoge znanstvenike s kojima je surađivao da pokušaju doći do nove paradigme u znanosti. Zanimljivi su, na primjer, zajednički pokušaji Carla Junga i fizičara Wolfganga Paulija koji su rezultirali otkrivanjem sinkroniciteta kao vremenske podudarnosti dva ili više uzročno nepovezana događaja, koji imaju isto ili slično značenje.
4 Ovisno o manifestiranju stvarnosti, pod umom se u yogi podrazumijeva razlučujući intelekt, sadržaj uma i ego. Ljutnja, strast, pohlepa, ljubomora, ljubav, sjećanja, prosuđivanje – sve su to obrasci uma, a ne um.
5 Svjesnost je vanjsko doživljavanje uma. Nesvjesni dio psihe je unutarnje doživljavanje uma. Kad u umu postoje prepreke, on je ograničen na materijalna iskustva, a kad se uklone prepreke, tada on postiže spiritualna iskustva. U filozofiji yoge ove prepreke se zovu avidya (neznanje) i maya (iluzija). Korištenjem mantre ove prepreke se uklanjaju. Svaka mantra ima specifičan zvuk. Mi ne znamo sve zvukove, ali znamo da postoje neki zvukovi koji su blaži i drugi koji su snažniji. Što se događa kada se proizvede zvuk? Znanstvenici su utvrdili da dolazi do promjene moždanih valova. Tantrici kažu da kad se proizvede zvuk on mijenja tvorevine uma. Um se ne sastoji od samo jedne supstance. Baš kao što se voda sastoji od kombinacije vodika i kisika, um je kombinacija brojnih obličja. U yogi i tantri ova obličja se nazivaju samskare i tumače da su ostaci čovjekovih iskustava iz mnogobrojnih inkarnacija.
6 U tantri se naziva laya, što znači rastapanje, obustava. U njoj je svijest potpuno odstranjena i postoji samo potpuna praznina.
7 Vrste samskara su: nemir ili rastresenost, psihičke vizije i potpuno smirivanje svijesti.
8 Pokušavajući kontrolirati um razdvajamo svoju osobnost. Zbog toga se zapitajte tko ste vi i koga želite kontrolirati? U zen budizmu je uloga ovakvih pitanja (koana) bitna pretpostavka duhovnog buđenja (satori). Dok koristite mantru, svaki put kad vam dođe loša misao, bez napora nastavljate ponavljati mantru, a lošoj misli ne dajete nikakve energiju “hraneći je pažnjom”, već je ignoriranjem stavljate na stranu. Opet se zapitajte tko to radi, i s kim? Tko kontrolira, tko je kontroliran i tko kontrolira proces kontrole? To ste sve vi – vaš lokalizirani um koji se na taj način transformira u nelokalizirani, dakle vi sami i percepcije koje su se razvile u vama.
9 Pišem prvenstveno na temelju vlastitih uvida koji su nastali na temelju dugogodišnjeg meditiranja i učenja brojnih starovjekovnih i novovjekovnih, ali i suvremenih učitelja, koji su nam u naslijeđe ostavili rezultate svojega iskustva. Nauka o mantri nije samo jedna grana hatha yoge; ona je i dio tantre. U tantri se kaže da mantre mogu utjecati na cjelokupnost ljudske svijesti i sudbine te da zbog toga kada počnemo prakticirati mantru moramo zaboraviti jednu stvar: kontrolu uma. Način mojega izlaganja i sama tehnika meditacije JESAM potpuno su prilagođeni našim iskustvima, znanjima i načinu života i ne potpadaju pod tradicionalna niti religijska učenja, premda su na njima zasnovani i od njih kao moderni istraživački pravac preuzimaju iskustva učitelja. O tome nešto više u prologu “Uvod u meditaciju” moje pripovijetke “Put” (Zagreb, 2003.).
10 U uvodu sam upozorio da se često zaplićemo kod značenja pojma Ja (Ego) i s druge strane značenja Sebstva (Jastva). Stoga bez obzira kako je to netko drugi obilježio za mene Ja (Ego), označava u pojedinom čovjeku od prirode i ljudi otuđen, egocentričan i nedovoljno osviješteni aspekt njegovih, s okruženjem suboptimalno usklađenih potencijalnih psihičkih sadržaja, a Jastvo, (Sebstvo) je duhovnim rastom oslobođen i s bližim i daljim okruženjem, odnosno Univerzumom, usklađen total čovjekovih ukupnih psihičkih sadržaja samo-aktualizacije.

Kolačiće koristimo kako bismo poboljšali Vaše korisničko iskustvo. Ukoliko se slažete, tada prihvaćate korištenje kolačića i web stranice sukladno našoj politici privatnosti.