7 mladih | Neven Ušumović

JA-ONI

 

Jer od sad se celokupna snaga moje ličnosti koncentriše na rešavanje te tajne, te zagonetke, te stravične afere s kojom je suočen taj drugi u meni, na rešavanje tog kriminalističkog slučaja u kojem nema ni jednog jedinog pozitivnog elementa, ni jedne jedine poznanice, i jedino se zna da je u pitanju smrt, smrt nekog lica, ili smrt kao takva, izvan svakog građanskog konteksta, ali da je u pitanju smrt, pogibelj, neka užasna katastrofa bića, u to nema sumnje: ta drhtavica u meni, taj ludački pogled onog drugog što me gleda iz napuklog ogledala dok se brijem, to jasno kazuje.
E. S.

 

BLAŠKO SE POBUNIO

Ja, Blaško, odlučio sam otići kada su mi, preda mnom, ubili oca, majku, sestru i brata; djevojku silovali, pa odsjekli glavu itd. Jednostavno sam se okrenuo i otišao.

Došao sam do mora i povukao se. Nisam htio gledati toliku vodu, pa zašao u unutrašnjost tog poluotoka. Sela stara, kamenih kuća o kojima sam sanjao. Primili me jedan starac i žena; vodili smo zajedno vinograd. Ubrzo su i njih objesili o grane starog oraha u dvorištu. Skinuo sam kapu, postojao malo pod njihovim tijelima, okrenuo se i otišao.

Prešao sam granicu ilegalno, ali preko je sve bilo tako strano da sam se vratio. Tražili su te – rekli su mi. Znam – rekao sam – zato sam se i vratio. Postat ću hare krišna ili nešto takvo – rekao sam. A što ćeš drugo? – rekli su mi.

Onda sam se obrijao na ćelavo, ali nisam postao hare krišna. Otišao sam na more, ali nisam mogao izdržati toliku vodu. Pokušao sam živjeti, ali čuo sam da već pričaju o meni:

Blaško se probudio, promrzao, na kamenju uz obalu mora. Otišao je gradskom poglavaru i pitao za nekakav posao kojim bi se mogao održati u ovom gradiću, plaćati sebi stan i hranu. Gradski poglavar se samo smješkao dok je Blaško govorio. Bio je to njegov bratić. Kad su se izgrlili, počastili prošekom, došli su i prikovali ga za vrata, kastrirali, otvorili utrobu itd. Blaško se jednostavno okrenuo i otišao.

Onda se ukrcao na nekakav trajekt što je plovio između otoka i u bačvama raznosio vodu. Kržljavi, ali jaki starci, pravi otočani, dočekivali su ga noseći u rukama naranče, med. Kad je imao vremena, Blaško je ostajao; popravljao je škure koje su cviljele na vjetru. Najednom, kada se vratio na trajekt, opuštenom tišinom malenog mjesta, našao je sve otočane pobijene, potopljene u bačvama kojima su raznosili vodu. Pustio je vodu iz bačve: bila je tamnoplavičaste boje.

Plovio je dugo sam i pristao da se vrati. Htio je posjetiti ravničarske predjele, skroz na drugom kraju zemlje. Prolazio je tako malen među golemim poljima pšenice i raži.

Među redovima kukuruza radile su mlade žene i pokoji starac. Od žena se, mahom trudnih, širio snažan, životinjski zapah. Pjevali su masne bećarce na koje se starci nisu obazirali, jer nisu ni imali s čim.

 

BRANKOV PLES

Ja, Branko, student filozofije, otišao sam kada su mi strojnicom izrešetali vrata u studentskom domu. Nitko nije bio povrijeđen – ipak, morao sam otići.

Otišao sam preko, u kaos nepostojeće države svoga naroda. Spavao sam u sobi s tri kreveta, jednim pridodanim, “na kat” – privezanim jakom žicom. Studirali su strojarstvo; nekoliko večeri uz litre lošeg vina – i prijateljstvo je bilo sklopljeno. Čitao sam im Zaratustru, S one strane dobra i zla, bio je to pravi med za te grubijane. Jedne noći Marko mi se uvukao pod deku sav znojan i stisnuo me uza zid. Urlao sam, udarao; pustili su me da odem.

Nisam znao gdje ću. Bila je zima, februar. Rasulo. Stisnulo. Počeo sam se baviti švercom. Sofija, Trst, Bukurešt, Beč, Budimpešta, Atena. U Skoplju, susreo sam prijatelja iz vojske. Poludjet ćeš – rekao mi je – što se ne vratiš? Ubit će me – rekao sam – ili ću umrijeti od gladi. Svejedno ti je – rekao je – ja ću svjedočiti tvoj život ako treba.

Branko je odustao od šverca. Odustao od studija. Povukao se, obrijao na ćelavo. Hodao je bos ulicama i prosio. Odjeću je krpio grubom tkaninom za vreće. Ljudi su mu davali, slušali njegovu riječ. Stekao je prijatelje. Joso Ciganin, čuvao ga i pratio, krao za njega. Voljeli su plesati nasred glavnog trga na ritmove glupe novokomponirane nacionalističke muzike koja je treštala s kazetofona uličnih prodavača. Branko je imao lake, fine, a vrlo okretne pokrete – krparija što mu je prekrivala tijelo lepršala je kao preobražena; Ciga je cupkao osmijeha širokog k’o Panonija. Najednom, kada ih je posebno uhvatilo, skupila se grupa prodavača, pa raspali pištoljima. Cigo je dobio u glavu, Branko je otišao.

Htio je otići zauvijek u Sofiju. Vagoni su kao i uvijek bili puni švercera. Tiskali su se, spavali jedan na drugom. Smrad klozeta širio se posvuda. Vrata su lepetala razvaljena; hrabri, koji su ulazili pišati, gubili bi ravnotežu i izlazili ljuti i mokri. Ženama bi bilo još teže; kada bi mukom zatvorile ta prokleta vrata, iz susjednih kupea pohrlili bi muškarci i čekali, čučeći, da se vrata otvore. A vrata bi se ubrzo otvorila. Često, ako bi ih bilo više, dogovorili bi se da jedan provali ženska vrata i pripremi teren.

 

VLADISLAV, SONET

Ja, Vladislav, otišao sam za svojom djevojkom kada su joj ovdje ubili oca, majku i oba brata. Sve što me je vezivalo za ovaj grad bile su dvije zbirke pjesama koje sam treba objaviti za koji mjesec: to sam lako batalio.

Dolje, na moru, njeni roditelji imali su vikendicu. Usamljenu, skrivenu, bez struje. Bili smo sretni tu. Pisao sam kao nikad, ljubio je svake noći. Ali s njom je bilo sve teže. More joj je postalo slano kao krv. Ljubav više nismo vodili jer nije mogla podnijeti miris moga sjemena. Jednog jutra objesila se u kuhinji; spalio sam vikendicu i otišao.

Stopirao sam na magistrali, bez cilja. Noću pogotovo, bez sna, samo da bih imao s kime pričati. Jedan me je prepoznao, kaže pobio sam cijelu jednu obitelj u gradu, a onda im još spalio i vikendicu s djevojkom. Mojom djevojkom. Plakao sam. Izbacio me je iz auta. Prijavio sam se policiji – znali su već sve, i više od toga.

Vladislav je stopom, slučajno, naletio na svog ujaka. Ujak ga baš nije volio, ali ipak, odlučio mu je dati pištolj; neka mu se nađe, čuo je da ga prate. Ostavio ga je u hotelu “Rivijera” i preporučio za šankera tamošnjeg noćnog bara; da bi nakon toga, zajedno sa svojim autom, odletio u zrak.

Vladislav je u noćnom baru prošao kroz sve klišee boemskog života. Kada je napisao svoj prvi sonet, pogledao se u ogledalo i pljunuo. Vratio se u svoj rodni gradić. Sunce je sjalo kao nikad.

Kraj bijelog kamenog mostića, u šipražju na obali, skrivao se s Natašom. Nataša Vukas bila je žena neupadljiva lica, ali zgodna tijela, što je odgovaralo prosječnom muškom ukusu. Kao Nataša Radoje vodi se u formularima istražnog suda; uhićena je pod opravdanom sumnjom da je pri posljednjem bombardiranju grada pobila nekoliko svojih sugrađana: Jaketu Marka, debelog pekara, koji je svakog jutra, zasukanih rukava, zajapuren, otvarao svoju radnju i ponosno se osvrtao; Miljenka Radoja, svekra, koji ju je jednom pokušao zaskočiti dok joj je muž u podrumu pretakao vino; Zdravka Dobričinu, ćelavog brijača, podmuklog pogleda, ali spretne ruke; Željka Deliju, nogometaša, koji je kupljen posredstvom poglavara nekog sela za koje nitko nikada nije čuo; Mileta Prikana, kolegu Vladislavova, pjesnika u nekoliko zbirki kojima je uspio ponovno uzveličati nacionalne vrijednosti jednog dijela ljudi toga kraja, te svojim zanosom pripremiti u mnogome današnja zbivanja; i na kraju, koliko je sada poznato, Nikolicu Nesretnog, kopilana nekog, koji se vucarao na sve strane i samo gledao kako će komu čorbu zasoliti, ‘leb odlomiti.

 

BOŠKOVA KUĆA

Ja, Boško, otišao sam jer su mi zaprijetili. Jednog dana, pred mojom kućom, gorio je bagrem koji sam zasadio kada sam se ovdje doselio. Susjedi su se kukavički posakrivali po podrumima. Bagrem je gorio. Spakirao sam se i otišao.

Otišao sam svojoj baki na selo i brzo se povezao sa svima. Naši ručkovi tamo, pamtit će se i nakon svega što se dogodilo. Dvadesetak ljudi, koliko je onda živjelo u selu, bilo je lako okupiti za jednom trpezom. Našao sam veliki, jaki astal u štali i postavio ga nasred avlije. Svaki dan ručavali smo zajedno. Ja sam spremao glavna jela: čirkepaprikaš, đuveč i sarmu, pa pečenice koje ‘oćeš, i to ne bez umaka – od paradajza, višanja, graška, ogrozda… a baka kolače: od maka, oraha, jabuka, pa kiflice, šeširiće, lakumiće – ih! A onda su došli i sve nas potjerali. Izljubili smo se i pošli, svako na svoju stranu.

Baki je puklo srce kada smo zamakli za lug. Stali smo. Pitala me je: Kuda ćeš, sinko? Šutio sam. Baka je rasplela kosu. U njoj je skrivala papirić s riječima koje je zapisao njezin pokojni muž, moj djed, kada je vidio Boga. Sahranio sam je, a papirić ušio pod kragnu. Svoju sudbinu pročitao sam slijedeći vijuge kore hrastova stabla pokraj bakinog groba. A priča je bila druga; čista laž:

Boško je zastao u prvom selu preko, uz novu granicu. Ne bi se tamo zaustavio da na vratima ograde jedne kuće nije pročitao svoje ime. Bio je oženjen, mlađi nego inače. U kućici ispred ulaza u samu kuću spavao je vučjak. U dvorištu niže bila je streljana gdje je vježbao pucati svaki dan. Sve dok jednom nisu došli po njega: trebao im je zbog nečeg specijalnog.

Nakon određenog vremena kuća je postala javna. Ipak, za jedan novi praznik, žena nije mogla izdržati. Vučjak je uginuo od tuge i gladi. Kuća je sada zjapila prazna. Boško otvori vrata i uđe. Lako je živjeti s već unaprijed ispričanom životnom pričom. Barem će ga ostaviti na miru.

Kuća je brzo dovedena u red. Kuhinja je okrečena bijelo i tek je po neka boca kompota od kajsija davala boju. Namještaj je gotovo sav rasprodan; podovi prekriveni bakinim ručnim radovima. U jednom uglu krevet. Perina je tiho disala na prozoru. Sunčeve zrake šetale su sobama. Činilo se da nitko tu ne stanuje, a mogli bi svi; svi, tu.

 

BORIS BORIS

Ja, Boris, otišao sam s ostalima kada su nam popalili kuće. Razumio sam ja to – nismo bili njihovi. Jedini a dovoljan razlog, za njih.

Smjestili su nas u neki hotel, negdje daleko od centra grada. Bio je tu red takvih, sličnih nebodera, ali samo su ovaj odlučili prozvati hotelom. Još su mu i dali neko od onih glupih imena hotela s obale: Monsun, More, Obala, Plaža, Sunce, Kolibri. Imao sam sobu sa svjetskim pogledom. Pomišljao sam da su mi to udijelili zbog mojih svima znanih širokih duhovnih, a i društvenih nazora. Bio sam poznat romanopisac. Takvim sam se smatrao. A živio sam od ironije, što je, vjerujem, iz ovih nekoliko rečenica, zamijećeno. A bogami i od refleksije na vlastiti pripovjedni postupak. To se onda zvalo pisanjem o pisanju. Sada ne znam bavili se itko takvim terminima. I kako može još uvijek. A bila je to dobra stvar za debljinu. Za debele knjige. Ali nisam mogao više pisati. Kada sam shvatio da sam iz svoje kuće spasio samo rokovnike s bezbroj nerazrađenih romanesknih projekata, popizdio sam i otišao.

Spavao sam na kolodvoru. Neka časna voljela je spavati do mene. Otela se – kaže. Pa kuda ćeš – pitao sam je. A kuda ćeš ti, jadni čovječe – odgovorila mi je. Da, to sam prvo trebao pitati – rekao sam, bez ironije. Hoćeš li se udati za mene? Pukla je. Ali nije se udala za mene.

Počeo sam, tih noći, pisati neke priče po šablonu. Sve za nju. Kao neke bajke. Koknem zmaja, pa skoknem do nje, pa je cmoknem, pa ona skokne, pa se vjenčamo. Kikotala se i coktala od zadovoljstva kada bih pogodio u žicu. Jebote – upitah je jednom – kako si ti uopće došla do vjere u Boga? Onda mi ona ispriča takva svetogrđa s toliko lascivnosti da je meni jednostavno sramota to javno kazivati. Druga čudna stvar bila je da je rasturala analizu pripovijednog teksta. Primijetila je da mi treće lice nekako ne ide. Samo ja pa ja – kaže – pa jer ti lažeš ili pišeš istinu, što je to? Koji si ti kurčev pisac?

A onda me je pronašla. Ironija za koju nisam bio sposoban. Dopustiti da kao Drugi pišem priču o sebi. Da sam treće lice. Valjda je to ustvari prava – ironija. Ti si čovječe kukavica – rekla je – sam si se od sebe skrio u mišju rupu! Hiniš otvorenost! I napiše priču o meni na traci toalet papira, čas posla.

Boris je mislio da je uspio pobjeći. Da sad ima hotelsku sobu. Sa svjetskim pogledom – umišljao si se. Da, naravno, i sise, sise nekoliko gradskih djevojaka. Da, naravno – mislio je on. Bože, kako je bio smiješan. Bila je to namještaljka. Tražili su od njega da napiše pravi roman, onako s našima i njihovima, a ništa pomiješano. Onda je Boris rekao da će radije kresnuti časnu sestru nasred gradskog kolodvora, nego napisati takvo što. I kresnuo je.

Časna je bila prava. Otela se. Nosila se još uvijek tako, u punoj opremi. Govorila je: it’s like a virgin style. Sve je njoj bilo jasno. Imala je lijepo tijelo, ali muški nisu imali čime da je gledaju. Dotle ipak nije došlo. A zavodila ih je, nije da nije. Sve dok jednog lijepog dana…

Napisala: Časna Masna
Izljubio: Boris Boris

Kada smo pronašli ovaj toalet papir u jednoj kabini kolodvorskog WC-a, povjerovali smo da smo na tragu. Idući zadatak bio je pregledati vrata svih kabina. Na svih pet vrata naišli smo na šifre koje još uvijek treba odgonetati. Bili su to brojevi grupirani kao oni telefonski. Oko njih bile su poruke koje su se sasvim sigurno i bez dvojbe odnosile i na nas. Izazivali su nas (obično su se spominjali mladi, jaki i zdravi muškarci). Taj smo dio lako razumjeli: upućivali su nas na telefonske brojeve misleći da nikada nećemo ući u njihov tajni kod. Ali naši već sriču prve riječi. Nadrljat će oni.

 

MATILDINA BAKA

Ja sam Matilda. Otišla sam nakon konačne svađe s ocem. Rekao mi je da sam njihova kurva kao i mater što mi je, i da se mogu odseliti iz kuće kao što se i ona odselila. Dobro – rekla sam – i otišla.

Nisam htjela otići iz grada; samo sam se tu mogla pokazati. Bolje reći: pokazati njima, ono “se(be)” izuzimajući. Počelo je zadizanjem suknje; stala bih na klupu kraj fontane u centru grada, dolje kod taksista, i viknula im: Halo, drugari! – baš kao u onom filmu. Ali trebalo mi je mnogo vremena da nekoga i povedem sa sobom; tih pustih dana lutala sam uz obalu jezera, gacajući kroz šaš, močila kosu, dugo je do boli uplitala i plakala. Onda sam naletjela na nekog sirotana koji ga je natezao u šakama, skriven iza goleme drvene kapije Gradske kuće. Dobio je nešto bolje, ali nije ostao živ. Skrila sam se od policije u napuštenom skladištu uz prugu, nedaleko od tvornice čokolade i bombona.

Trebali su mi jači momci, ljudi, kako već za sebe vole reći ti budžovani što noće po hotelima i zlatnom iglom za kravatu čačkaju svoje zube. Meni je samo bilo važno da se za njih zna u gradu. Da priča dođe do mog oca. Istina, ona se mogla sklapati tek iz nagađanja – ja nisam ostavljala tragove.

Matilda ih je odvodila uvijek kada je padala kiša. Ono što je noć za vid, kiša je za dodir; takvo je bilo Matildino tijelo. Tako je govorila Matilda. I više: ono što je noć za vid, a kiša za dodir – muška krv i sjeme za njezinu su dušu. Sveta pomast je to mome biću – smijala se Matilda u zanosu. Dovodila ih je, bosa, pocupkujući kao dijete u igri; krala krzno za svoje prostorije u skladištu; leševe bacala u otvorene vagone vlakova koji su baš na tome mjestu usporavali da bi zatim hvatali brzinu i nestajali. Jedino je Sunce zaustavljalo Matildu. Smireno bi ga promatrala i navečer vraćala u san.

Njezino tijelo, tijelo djevojčice, našli su pred Božić, promrzlo, kraj Sinagoge, nedaleko od mjesta gdje su prodavali jelke. Netko je pozvao policiju: jedini trag bila je poludogorjela šibica, nađena u njezinoj čvrsto stisnutoj šaci.

Starac i maleni crni dječak su razgovarali, stojeći kraj njezinog tijela kao čuvari. Starac je pokazivao ožiljke, skidajući odjeću bez obzira na mraz. Zvao ih je napuklinama, tragovima onog što više nije mogao nositi u sebi. Dječak je otvorio školsku torbu i pokazao mu teško kamenje koje je nosio. Dao im je imena po svjetskim putnicima jer su ga oni držali na zemlji i davali mu smjer. Bez njih bi ga jato vještica odnijelo – objašnjavao je starcu. Policajac je, ne znajući što sa sobom, sve to zapisivao, umoran od traganja.

 

MARTIN GRAD

Ja sam Marta. Otišla sam kad su mi rekli da sam tatina devojka. Ne bi to meni bio problem da mog oca nisu proglasili ratnim zločincem, a da pravi rat još nije ni počeo. Otišla sam preko, na sam Sever.

Grad je bio na svoj način. Većina je govorila nekim stranim jezikom, jezikom kojim se nije ratovalo. Brzo sam ušla u krug ljudi koji su imali nešto protiv (protiv Svega – većina nije znala ni reći). Trave za duvku je bilo, tada je to značilo da je i mene bilo. Noću, kada bih se vraćala kroz centar grada, stara zdanja rastapala bi se poput marcipana. Mrak se pozlaćen stiskao oko mene i zavodio me. Povraćala sam jednom presamićena preko kante za smeće, duša mi na vrh jezika sašla: ostavi se – kazala.

Postala sam plesačica benda “Ludolf von Neum i njegov sasma normalan džuboks”. Bend je bio dobar koliko mu ime bilo dugo. Pevač je poput goluždrave drekavice zaglušivao mikrofon. Ogromni gitarista i ogromni basista bili su od one stare sorte, nepopravljivi. Bubnjar, mlad i odrešit, sa par svojih stavova. Bili su bend za sebe, činjenica da su svirali pred publikom bila je tek finta pogledom koju sam izvodila svojim trbušnim plesom. Nikad se nisam toliko smejala. Toliko dobro; sva u crvenom, zategnuta, bez izazovnih pokreta, nisam ni bila za to, niti bend. Svirali smo za prijatelje, kad su upali i pevaču zavrnuli šiju k’o ptiče kakvo da je. Bubnjara su naterali da potpali vatru za golemi kazan u kojem su skuvali gitaristu i basistu. Mene su zaboravili. Pripremili su to ljudi s državne televizije.

Pitala sam kamermana: Da li je to normalno? Jeste! – rekao je, odgurnuvši me. Sve sami kreteni, sve sami kreteni – išla sam i vikala.

Marta je poludela. Držali su je u pozorištu vezanu za stolicu; Ljubiša joj davao iz svoje porcije hrane. Napolje su je izvukli Šmit i Geza; Aurel je hteo da snimi s njom kratki film s muzikom “Ludolfa”: da se ne zaboravi. Bila je to prava subverzija iza koje je stajala kablovska televizija – tajna organizacija koja je ratovala protiv satelitske, vladajuće televizije; kablovi su bili četrdeset metara ispod zemlje. Geza je pisao scenarij, Zveka producirao, Šmit i Rijo farbali zidove. Oto je bio zadužen za krv, Raša za zvuk. Mikica je glumio Šerbedžiju, a Marta Sonju Savić. Kada se sve završilo i Aurel hteo da krene s montažom, otkrio je da video traka nište nije zabeležila. Kroz šuštavi mrak ekrana čuli su se tek glasovi glavešina državne radio-televizije. Ili je to možda bio audio zapis (prisluškivačem?) političkih pregovora oko novonastale situacije, iza zatvorenih vrata? Čulo se:

N-njonja, N-njiho; ng gh hg: nge nge; gijgij mgenj hn šžh; injg ljgnj ghijnjg!; ljnjd ičdf grinjgrnj; njenje njč njč ljsd?; hrg hrh n rghžnj; dž’ nj’ dž, dž’ nj’ dž, šžhl; ngniha, njok, ngmhata, gnjok: nge-nge! nge-nge! ah? bh? ch? ih!
Nge-nge…
Nge-nge…

 

MARIJANINA ZEMLJA

Ja sam Marijana. Otišla sam kada su mi rekli da sam premlada da bih shvatila zašto. 20 godina nije bilo dovoljno za to. Za shvatiti zašto sam otišla.

Gradovi preko bili su mi nedohvatljivi, tamo mi je sve izmicalo iz ruku. Zadržavala sam se po selima gdje bi me nakon mjesec-dva napastvovali mladići. Ranko, Vlajko, Grgo, Svetozar – taman da im zapamtim imena i pobjegnem. Došla sam do glavnog grada. Bojala sam se policije i dilera po ulicama, kontrolora po autobusima, ćelavih klinaca i nogometnih navijača. Pokušavala sam jedno vrijeme ići pješice; za nekoliko sati klonula bih mrtva umorna i zaspala.

I tako sam se jednom probudila da mi netko miluje kosu. Zašto se negdje ne zaustaviš – pitao me – i prihvatiš bar neko od mjesta koja ti se nude. Zato što se raspadam bez pokreta – rekla sam. Pa tek ti je 20 – rekao je. Toliko da zaboravim – završila sam.

Marijana je našla prijateljicu jedne noći. Čudnu kokoš zvanu Pali. Perje joj je bilo katranskog sjaja. Nosila ju je u naručju i tako, u četiri oka, pazila sve oko sebe. Romi su – prihvativši se ovoga puta uloga čistača ulica – razbijali led koji se uhvatio na trgu; dileri markama i cigaretama zujali su svoje mantre; izlozi su bili puni preskupe robe i svjetlucali hipnotizirajući, podmuklo smještajući cijene na nevidljiva mjesta. Netko je ubio kokoš kad ju je Marijana ostavila ispred trgovine. Samo su joj dva pera ostala i ništa drugo do da ode.

Na putu, udala se za nekog čergara, romskog kralja u izbjeglištvu. Rodila mu je blizance, ali sve joj to već nitko nije vjerovao. A tijelo joj je bilo k’o od zemlje: pune grudi i jaki široki bokovi. Nosila je po tri-četiri haljine na sebi i gazila kroz blato među njivama.

Snijeg se topio. Pokraj puta ležali su pobijeni vukovi. U daljini, isparavale su šume. Crna zemlja, masna i ljepljiva, hvatala se za cipele, prste. Teško je bilo otići bilo gdje dalje odavde.

 

MARIČINA SNIMKA

Ja sam Marica. Otišla sam kada su mi rekli da se ovo više ne može izdržati. Ja to nisam do tada primijetila. Ipak sam otišla.

Taj grad preko posjetila sam tada prvi put. Rijetki poznanici s kojima sam došla ovdje naprtili su svaki svoj život na leđa i od njegove težine vidjeli nisu više nikog do sebe: zaboravili su. Vrijeme je stajalo na mojem mjestu. Neki mladić u kojega sam se zaljubila stajao je kraj mene. Zajedno smo čekali. Čim je shvatio, pokušao je da me odvede sebi u stan – prvo preko razgovora, a zatim – kada sam se iz stida opirala – silom. Otrgla sam se i pobjegla.

Čekali su me na drugoj strani: Misliš da ćeš uspjeti pobjeći? – pitali su. Ja i ne znam bježim li ili je to samo… – Bježiš ti, djevojko, bježiš. Badava – promrmljali su. Neka – rekla sam.

Marica se udala za poštara. Zvonio joj je stalno na vrata i kad je trebalo i kad nije. Jednom ga je pozvala na kavu i vodili su ljubav. I on je bio odande; njemu su jednostavno rekli da se goni; nije mu bilo svejedno dok je pričao.

Ali ni Marica kada ga je vojna policija odvela jedne noći zauvijek. Nadala se da će ga vidjeti na televiziji u izvještajima s ratišta. Ali TV je davao samo reklame. Tako već dugo vremena. Otkada je sve počelo, TV-program se najednom potpuno promijenio. Takav program mogla je sastaviti svaka jača videoteka u gradu, izuzevši reklame. Zato je valjda i bilo najviše reklama – da se zna da se radi o državnoj televiziji. Ipak, dnevnik se ne smije zaboraviti. On je kao i uvijek pratio aktualnosti i u tome ga nijedna videoteka nije mogla dostići.

Osim jedne.

 

MAŠINO ČELO

Ja sam Maša. Otišla sam kad su mi raščetvorili psa pred vratima. Bio je to moj pas. Strpala sam stvari iz garsonijere u lift i otišla.

Problem je bio s violončelom, ostalo nije bilo važno. Na granici su ga htjeli otvoriti. Rekla sam da onda mogu i mene. Jedan je odmah pokušao, ali ga je nadređeni ubio metkom u potiljak.

Rijetki su ljudi koje još može privući moja muzika, ali oni bar odmah postanu prijateljima. Skupljali smo se navečer u podrumu našeg profesora. Podrum je bio bez poda, sav u pijesku. Znali bi se toliko napiti nakon probe da bi svi pozaspali u pješčanim naborima. Imala sam druga koji me je čuvao. Trajče smo ga zvali, netko pak Borut. Neku večer, jedan ga je ostavio zelenog od smrtnog straha. I još uvijek tako leži, kao da lebdi.

Trajče? – pitala sam ga. Čuješ li me? – pokušavala sam. Ja ne mogu više ovako, Trajče, ej? – nije se odazivao. Moram ti sve reći – počela sam.

Maša je srela na mostu jednog vižljastog mladića. Hranio je labudove koji su mu obavijali svoje vratove oko nogu. Sklupčala se od umora među njih, pred njegovim nogama. Pitali su je kljunovima; odveo ju je u stan, otvorio čajem od kupine. Vodili su ljubav i tiho razgovarali uz to. Bio je stranac, Maša ga baš nije mnogo razumjela. On se trudio sve razumjeti – možda je tako govorio jer nije poznavao naš jezik. A poslije je bilo kasno.

Taj veliki pokolj izvršen je na glavnom mostu. Sve sami Nijemci bili su na okupu, iz svih dijelova grada. Tjerali su ih hodati po najvišem luku mosta i pri tom preko razglasa čitali Ivu Andrića. Padali su k’o kruške, glave su im se kačile o čeličnu konstrukciju i nastavljale svojim putem. Neke još i sada stoje uglavljenog zaprepaštanja između dvije šipke.

 

MARIČIN VRTIĆ

Ja sam Marica. Zaboravila sam zbog čega sam otišla. Premalo je vremena prošlo da bih to sebi mogla objasniti.

Čekali su me preko i udali za nekog momka bez nogu. Nismo mnogo pričali, upravljala sam njegovim kolicima gurajući ga otpozadi; metalni kotači svojim su čangrizavim zvukom ispunjavali tišinu. Ispalio je sebi metak u glavu jedne večeri kada sam to i očekivala.

Našli su me na nekom šalteru – kažu. Tražila sam periku. Crvenu haljinu. Duge trepavice. Zmijsku kožu za cipele. Jasmin i med. Sok od rajčice. A čovjek je – kažu – samo htio da mu kažem u kojem ću pravcu. Pravac Hollywood – nasmijala sam se k’o luda.

Držali su je u vrtiću za siročad. Marica je sjedila u najudaljenijem kutu igrališta i klatila se. Djeca bi se na prstima okupljala oko nje. Bila je jedna koja joj je rasplitala kosu i zatim plela u pletenice. Maša se zvala. Ubrzo se raširila priča o toj čudnoj vezi. Maša je kažnjena peglom po prstima, a Maricu i tako više nitko nije mogao kazniti.

A bilo je onih uvjerenih da se može još i više. Ministar poljoprivrede, na primjer, čija je kći bila skrivena u istom vrtiću. A zatim i Alen Islamović, nekad pjevač Divljih jagoda, pa Bijelog dugmeta, koji je sada obilazio vrtiće. Ipak, najgori je bio umišljeni junak Dragonja Raščenimović, muškarac bez djece, i bez srca.

 

MAŠINI SNOVI

Ja sam Maša. Otišla sam kad sam ostala bez ikog poznatog u gradu. A poznavala sam mnoge, počevši od cijele moje zgrade. Nitko, vjerujem, nije ni primijetio; kondukter nije tražio da mu pokažem kartu, carinik nije tražio da se skinem. Otišla sam, a da to nitko nije primijetio.

Pokušala sam na selo. Tamo ljudi još uvijek kažu jedno drugom: “Dobar dan!” ili “Zdravo!” Uređivala sam vrtove, spavala po sjenicima. Neki su još uvijek držali konje, krave, iako to više nije imalo nikakvog smisla. Cijeli dan bih se smijala tim nezamislivim živim stvorenjima na četiri noge. Štipkala sam ih jer nisam vjerovala da stvarno postoje. Noću bih sanjala strašne snove zbog kojih bih plakala i u snu i poslije na javi do jutra. Uvije bih sanjala i sebe u snu, kako stojim i gledam nemoćna da promijenim. To me je i spasilo kada je jedne noći cijeli posjed izgorio do temelja.

Maša je dugo stajala, a zatim se okrenula i otišla. Oko nje bili su gradovi, razbacani poput ostataka neke prastare metropole. Babilon – pomislila je i nasmiješila se. Odletio u zrak, u pa-ram-par-čad – smijala se. Ali bilo je i ljudi tu okolo – rastužila se. Tangente – nanišani.

Maša je htjela naći mladića koji će je voljeti. Gradovi su ipak pružali mogućnost za nježna i blaga ljudska bića. Zvao se Davor. Potajno su očijukali pri zajedničkim vožnjama liftom. Živio je na sedmom katu, baš kao i ona. Slušao je glasno muziku: klavir, violončelo, klarinet. Nije mogla vjerovati, činilo joj se to besmisleno. Ostavljala je čađave pruge po zidu hodnika, neprestano, iz dana u dan, od njegovih do njezinih vrata. Napokon, pokucao je i poljubio je čim je otvorila. Morala je otići.

 

MARIČINA KIČMA

Ja sam Marica. Otišla sam ustrašena snom koji sam usnula jedne večeri. Kleknula sam kraj kreveta i po prvi put se pomolila Bogu; zaklela sam se da neću nikome ispričati. Pod prozorom se pucalo kao da je Nova Godina. A znalo se dobro da nije. Morala sam otići.

Garsonijera koju sam dobila od prijatelja Marka bila je velika koliko i moja kutijica za prsten iz prošle države. Ležala sam. Marko nije nikada dolazio da ne bih pomislila. Pokušala sam upravljati radom svoga srca – čula sam da je to naročito opasno. Provodila sam dane raširenih nogu. Htjela sam roditi – bezuspješno.

Zvonilo je na vratima. Nisam otvorila, ali sam pitala: Tko je? I nitko nije odgovorio.

Marica je ponovo legla. Ovaj put na sam pod. Kičma je uživala u težini njezina tijela. Marica je zamišljala Marka kako dolazi, poklanja joj ključ bez riječi, samo još jednu sliku, bez platna, tek okvir. Sve je to već bilo – govorila je sebi. I ono prije – govorila je – sve je to već bilo.

Plafon je bio izrazito bijele boje, ravan. Žarulja je visjela bez nade, gola. Nešto je ipak žmirkalo, namigivalo iz nje noću. Sunce se nije obaziralo na nju. Svjetlost je ulazila u slapovima kao u pjesmi. Jedino, nikakvog zvuka. Samo otvoren prozor.

 

MARIČINO DIJETE

Ja sam Marica. Otišla sam kada sam se probudila sva oznojena. U krevetu, kraj mene, ležao je mrtav muškarac i pet-šest uniformi pokraj njega. Nisam smjela razmišljati o tome što se dogodilo. Uzela sam dijete i otišla.

Dobila sam garsonijeru u novom dijelu najvećeg grada preko. Dijete mi se razboljelo. Maša. Maša. Maša. Moja ljubav nije dostajala. Njeno ime već sam samo ja ponavljala kada su došli uzeti podatke. Rekla sam im sve i otišla.

Maricu su odveli na selo, među ostale žene. Prali su rublje na rijeci ispod krošnje stabla topole. Topola je imala puno, bjeličasto stablo i Marica je voljela stajati pod njom. Treptala je.

Žene su bile jake, bez muževa. Nosile su red bijelih haljina na sebi, od grubo tkanih do svilenih. Spavale su u štali, na slami, u prostoriji gdje su živjeli posljednji konji. Nekad, kad bi rastresale slamu, nalazile bi duge crne, ponekad čak zelenkaste vlasi. Stavljale bi ih među dojke, neka čak i pod trbuh, i govorile o plodnosti.

 

MARIČINA STRAŽNJICA

Ja sam Marica. Otišla sam, kao otrgnuta. Ruke su mi ostale izranjavane. Jedan vojnik pokušao je da me obujmi straga. Dopustila sam i zatim otišla.

Dali su mi garsonijeru. Netko preko od onih oficira koje čuješ jednom preko telefona i više nikad. U obližnjem šumarku skupljala sam trave i vidala rane. Na vrata su mi kucali – račun za vodu, telefon, čistoću, struju, radio i televizor nisam plaćala dok me nisu isključili. Izašla sam da se žalim. Grad je velik – shvatila sam. I puno ljudi živi u njemu.

Pitala sam jednog vozača tramvaja za vodu – smijao se k’o kreten dok nije naletio na crni mercedes. Pitala sam drugog vozača za telefon – smijao se k’o kreten dok nije naletio na bijeli mercedes. Sišla sam s tramvaja i uputila se prema rijeci. Rijeka je s obje strane bila ograđena bedemima robnih kuća. Pitala sam čuvara kako do obale. Rekao je da moram platiti. Koliko? – pitala sam. Jednim životom – rekao je. Dala sam mu jedan od svojih sedam.

Marica se zaposlila u firmi. Ležala je u dubokoj crnoj fotelji kao mače. Dah joj je bio toliko tih da stranke nisu smjele ni zucnuti. Niz tijelo prolazili su joj srsi požude. Znala se probuditi obavijena mirisom muškog sjemena, a da nikoga nije bilo oko nje. Izgaraju kao svijeće, puše se kao kandila – pomislila je i namjestila se ponovo u fotelji kao da će se uliti u nju. Činilo joj se da oblik fotelje sve više određuje oblik njezinog tijela, i da ona osobno sve više ispunjava zahtjeve koje jedna fotelja postavlja svojoj službenici.

U drugoj smjeni radio je muškarac podla izgleda. Njegovo srce otkrivalo je pištolj. Njegov šešir prazninu u glavi. Njegova kravata gurala je svoj nos pod remen njuškajući. Njegova desna šaka nosila je ožiljke kao metke. Njegova lijeva, skrivala se, čvrsto stiješnjena.

 

MARIČIN DRUG

Ja sam Marica. Otišla sam kada me je najbolji prijatelj izljubio, zmijski, na prašnjavom parketu moga stana. Mislio je da zbog dešavanja možda nikada više neće imati prilike. Neće sigurno. Zbog toga sam i otišla.

Išla sam na jug, do obale mora. Bila sam gladna, ali prvo sam se okupala u moru. Dočekali su me roditelji sa svojom pričom o djeci i udaji. Rat je – rekla sam im i zašutjela.

Našla sam druga s kojim sam mogla pričati o tijelu. Htjela sam ga imati kao krug, to svoje tijelo, da mi diše na dlanu. Noću, pričekala bih da roditelji zaspu i uspravljala se u krevetu. Ponavljala bih lozinku za ulazak u krug, tiho u sebi, s laganim usporavanjem. Znala sam da me on čeka dolje u vrtu. Moj drug. Bojala sam se njegove smrti.

– Ne boj se – govorio je – nosim je sa sobom kao lijek. Ne mogu to razumjeti – rekla sam. A možeš li razumjeti ovo? – utisne joj poljubac.

Marica i njezin drug otišli su u unutrašnjost poluotoka. Gradovi su bili napušteni, ali i, premda bez ljudi, očuvani. Kamen na kamenu, bijel i vreo. Ulazili su u prostorije s vlatima trave među prstima i puštali reske zvuke da privuku lastavice. Postali su učitelji. Dani su bili dugi i živjeli su kao zaboravljeni.

Željeznička stanica bila je tom gradiću jedina veza sa svijetom. Cvrčci su i tu iz svih zakutaka izjavljivali svoju ljubav Suncu. Nitko se nije pomicao. Kamen je tištio kamen u vrelini. Na ulazu stajale su četiri Nijemice, srednjoškolke, i čavrljale. Ali ni one nisu imale prave riječi za ovo što se dešava tu.