Četvrti Put i ezoterijsko kršćanstvo : uvod u učenje G. I. Gurđijeva | Rebecca Nottingham
2. PREDAVANJE
Namjera ovih predavanja jest pružiti vam razumijevanje sustava Četvrtog Puta, koji je ezoterijsko učenje o unutarnjem razvoju mogućem za ljudsko biće. Saznat ćete o odnosu kršćanske ezoterije i Četvrtog Puta. Dobit ćete naputke o idejama, praksama i vježbama, o terminologiji, procesu i cilju, zahtjeve i rezultate bivanja učenikom Četvrtog Puta. Na kraju ovih predavanja trebalo bi jasno znati što je Četvrti Put i je li on put koji želite slijediti.
Ezoterijsko učenje je psihološki sustav, ali je različit od današnje verzije psihologije. Moderna znanstvena psihologija proučava čovjeka onakvog kakav jest ili kakav pretpostavlja da jest. Ezoterijska psihologija proučava čovjeka sa stanovišta njegove moguće evolucije. Takva psihološka perspektiva korištena je u ovim predavanjima – perspektiva moguće evolucije čovjeka.
EZOTERIJA
U ezoteriju spadaju sva učenja koja se bave unutarnjim razvojem čovjeka. Ezoterijsko učenje je posebna vrsta znanja koje treba usvajati i postupno razumjeti putem emocionalnog razvoja. Njegova je svrha stvoriti duboku i autentičnu trajnu promjenu u individui.
Ezoterijsko učenje postojalo je tijekom cijele ljudske povijesti u različitim oblicima i školama. Ono je u različitim vremenima bilo “posijano” u svijet kako bi nas usmjerilo. Nicoll:
“U svakom je dobu bilo sijano u svijet ezoterijsko učenje koje daje pravac u kojem bi se trebala odvijati ljudska evolucija […] U našoj epohi ezoterijsko učenje dano nam je u evanđeljima, ukazujući na pravac u kojem bi se trebala odvijati individualna evolucija u ovom periodu.”
Značenje riječi “ezoterijsko” obično se pogrešno razumije kao tajno ili skriveno. Ezoterijske škole postojale su tisućama godina, ali u predindustrijsko-tehnološko doba sastojale su se od relativno malih, izoliranih grupa. Velika većina čovječanstva nikada nije čula za ezoteriju, a izuzetno malo ljudi došlo je u dodir sa stvarnim školama. Mentalitet “tajnog društva” u odnosu na ezoteriju dijelom se pojavio iz neznanja (zbog okolnosti), a u sadašnjim školama Četvrtog Puta koristi se kao marketinška taktika. Ljudi vole tajne, vole elitizam, autoritete, i pristaju na utvrđene hijerarhijske grupe. Ali ezoterijsko ne znači tajno ili skriveno; ono se odnosi na unutarnji smisao stvari. Gurđijev:
“Prije svega, ovo znanje nije skriveno; i drugo, ono zbog same svoje prirode ne može postati opće vlasništvo.”
Ezoterijsko učenje nije skriveno, dostupno je; međutim, ogromna većina ljudi ne može ga čuti, a ako i čuju, smatraju ga fantastičnim, ili u najmanju ruku nepotrebnim.
Ezoterijsko učenje je za one koji nisu zadovoljni sobom ili životom kakav jest, one koji osjećaju da mora postojati neki viši smisao života i koji žude pronaći vlastiti smisao u njemu. Ako ste uglavnom zadovoljni sobom, vrstom osobe kakva jeste, ezoterija nije put za vas. Vi morate u sebi imati pitanja i osjećati želju za razumijevanjem, za cjelovitošću i osobnim smislom i usmjerenjem. Onda ćete, ako tražite, kada nađete biti u stanju “čuti”.
GURĐIJEV, USPENSKI, NICOLL
Gurđijev (1872-1949)
Toliko je toga napisano o vrlo zagonetnome Georgiju Ivanoviču Gurđijevu, da bi za svakoga bio težak zadatak odvojiti činjenice od fikcije, ili u ovom slučaju klevetu od idolatrije. Ogovarati je lako, a informacije iz druge ruke su subjektivne. Općeprihvaćeno je da je on bio grčko-armenskog porijekla, da je od djetinjstva podučavan u sufističkoj tradiciji i moguće da je u jednom razdoblju bio pravoslavni redovnik. Također je dugo putovao Egiptom, Grčkom, Indijom i Kavkazom, u potrazi za ezoterijskim školama. 1917. je napustio Rusiju s malom grupom učenika, naselivši se 1922. u Francuskoj. Kupio je rezidenciju Fontainebleau i otvorio Institut za harmonični razvoj čovjeka u kojem je podučavao Četvrti Put.
Njegove su metode bile kontroverzne, a osobno ponašanje ponekad neobuzdano. Uvijek se raspravljalo o njegovim motivima, akcijama i njegovoj legitimnosti. Gurđijeva može se susresti samo u Radu Četvrtog Puta, sustavu kojeg je podučavao. Gurđijeva ćete susresti u svjetlu razumijevanja Rada, njegove veličine i značaja, a nakon toga će glasine i rasprave o njegovim izvorima postati irelevantne. Ljepota i važnost Četvrtog Puta kojeg je on predstavio zapadnoj civilizaciji potvrđuju njegovu autentičnost, ali je on unatoč reputaciji, postignućima i ekstravagantnoj osobnosti ostao skroman. Svojim je potencijalnim učenicima ostavio ovo vrlo strogo upozorenje: “Nikad ne brkaj vozilo s teretom.”
Uspenski (1878-1947)
Petar Damjanovič Uspenski rođen je u Moskvi. Bio je intelektualac, nekoliko godina i novinar, te je proputovao Istok, Europu i Rusiju. 1907. otkrio je ideju ezoterije i bavio se njenim proučavanjem u mnogim zemljama i različitim metodama. Potraga ga je odvela do Egipta, Grčke, Indije, Cejlona i mnogih drugih zemalja. Također je proučavao i okultnu literaturu, yogu, tarot i magijske metode. Držao je javna predavanja o svojoj potrazi za čudesnim.
Gurđijeva je sreo 1915. u Moskvi, i taj ga se susret toliko dojmio da je oformio grupe kojima je Gurđijev predstavio svoje učenje. Uspenski i Gurđijev imali su klimave osobne odnose. 1918. Uspenski kaže: “Više ga ne razumijem i smatram nužnim odvojiti Gurđijeva i sustav, o kojemu nemam sumnji.”
Pomogao je Gurđijevu da se 1922. useli u Fontainebleau u Francuskoj i potom ga tamo posjetio u više navrata. Uspenski se 1924. konačno razišao s Gurđijevim u obostranoj ljutnji, ali je nastavio njegov rad u Londonu. Kad je 1947. umro, rukopis njegove knjige “Fragmenti jednog nepoznatog učenja” poslan je Gurđijevu, koji je rekao: “Prije sam mrzio tog čovjeka, sada ga volim.” Knjiga je objavljena 1949. pod naslovom “U potrazi za čudesnim”.
Nicoll (1884-1953)
Maurice Nicoll rođen je u Kenslou, Škotska, u uglednoj obitelji. Pohađao je univerzitet i postao liječnik, a kasnije je, kao psiholog, u Londonu imao svoju praksu. Nekoliko godina proveo je studirajući u Parizu, Berlinu i Beču i jedno vrijeme radio s Carlom Jungom. 1914,. u I. svjetskom ratu, služio je u sklopu RAMC-a (Royal Army Medical Corpus ) u Galipolju i Mezopotamiji, liječivši ljude s povredama glave i kralježnice.
1921. sreo je Uspenskoga i zainteresirao se za Učenje. Nešto kasnije zatvorio je svoju praksu u Londonu i otišao živjeti u Fontainebleau, gdje je blisko surađivao s Gurđijevim. Kada se vratio u Englesku od Uspenskog je dobio dopuštenje da prosljeđuje ideje koje je primio od oba učitelja. Počeo je s podučavanjem 1931. u Engleskoj, i nastavio sve do smrti 1953.
OPĆI PRIKAZ I CILJ
Četvrti Put je ezoterijsko učenje o mogućem osobnom razvoju svijesti ljudskog bića. Čovjek je stvoren kao samo-evoluirajuće biće. Nicoll:
“Čovjek je posijan na Zemlju […] s mogućnošću unutarnjeg razvoja, i ovaj Rad, Kristovo učenje i mnoga druga učenja postoje isključivo zahvaljujući toj činjenici – čovjek je stvoren kao organizam sposoban da prođe unutarnju evoluciju.”
Sustav koristi ideje, prakse i vježbe osmišljene za stvaranje postupne promjene razine vašeg razumijevanja, u perspektivi vašeg uma i prirodi vašeg karaktera. One se mogu prakticirati u životu – vašem životu kakav sada jest. Nema potrebe da se izdvojite iz vašeg okružja i odete u zasebnu zajednicu kako bi se bavili Četvrtim Putom. Njegova psihološka metodologija predviđena je za prakticiranje u vašem svakodnevnom životu, uz sve okolnosti i ljude koji mu pripadaju.
To zahtijeva dvije vrste napora – rad na znanju i rad na vašem Biću, jer iz to dvoje nastaje razumijevanje. Sav razvoj ovisi isključivo o vlastitim naporima i motivima. Iskrenost je, uz poštenje, najvažnija. Riječ je o doživotnom procesu čiji je cilj stvaranje ispravno postavljene psihologije koja je u stanju primiti božansku inspiraciju, ili ono što se u Četvrtom putu naziva višim utjecajima.
Četvrti Put nazvan je tako referirajući se na tri ostala pristupa unutarnjem razvoju Volje. Prvi put je put fakira; put fizičkog tijela kojim se razvija “tjelesna volja”. Drugi put je put redovnika kojim se oblikuje os religijske posvećenosti, ljubavi prema Bogu, stvarajući “emocionalnu volju”. Treći put je put yogina kojim se razvija “volja uma”.
Ovaj sustav uči da svatko posjeduje tri dana tijela – fizičko, emocionalno, intelektualno – i potencijalno četvrto tijelo koje se mora stvoriti Voljom. Put kojim se oblikuje samo jedno tijelo je neuravnotežen. Fakir može razviti ogromnu fizičku volju i možda biti u stanju svoje ruke držati ispružene godinama. Kakva je korist od toga? On nije razvio svoje emocionalno tijelo niti intelektualno tijelo, i tako sa svojom “voljom” ne može učiniti ništa vrijedno. Skoro je isto i s ostala dva puta. Redovnik je nerazvijen fizički i intelektualno. Yogin je nerazvijen fizički i emocionalno. Razvojno učenje Četvrtog Puta radi sa sva tri dana tijela istovremeno, da bi se stvorio Uravnoteženi Čovjek koji može razviti Svjesnu Volju kojom se omogućuje pristup božanskom tijelu.
U kršćanskoj terminologiji četiri tijela se nazivaju tjelesna, prirodna, duhovna i božanska narav. U Četvrtom Putu ona su prvo, drugo, treće i četvrto tijelo.
Prvo tijelo je na površini, fizičko tijelo koje doživljava senzacije. Ono nam je dano već organizirano, ali funkcionira mehanički, reagirajući na vanjske utiske.
Drugo tijelo je emocionalno tijelo i ono je neorganizirano mnoštvo osjećaja i želja koje se stalno mijenja, koje je neusmjereno i reagira automatski. Ono se nalazi dublje od prvog tijela.
Treće je intelektualno tijelo koje je sačinjeno od misli i funkcija razmišljanja. Ono je također neorganizirano mnoštvo promjenjivih, nasumično potaknutih misli.
Četvrto tijelo je božansko tijelo. Ono je dostupno jedino Voljom stvorenoj uređenjem drugog i trećeg tijela. Razvoj Svjesne Volje kroz uređenje tri dana tijela pruža pristup vašem božanskom tijelu ili naravi, koje je neizrecivo. Ako je to postignuto, tada četvrto tijelo postoji i posjeduje svijest, individualnost i volju. Četvrta Volja – četvrto Tijelo je Majstor. To je najviši i najdublji dio vas.
Funkcioniranje nerazvijenog čovjeka inicirano je vanjskim životom. Njegovo prvo, fizičko tijelo doživljava senzacije koje izazivaju emocije u drugom tijelu, a one se izražavaju u mislima trećeg tijela. U ovom slučaju nema četvrtog tijela, nema tijela volje, tu je samo zbrka malih, konfliktnih, trenutnih volja, stimuliranih neuređenim emocijama i mislima. Njegove funkcije podliježu promjenjivim senzacijama u vanjskom životu.
U ovom sustavu, razvijenog Čovjeka usmjerava svijest u njegovom božanskom tijelu i on se podvrgava božanskoj volji. U ovom slučaju, najdublje (četvrto tijelo) usmjerava funkcije ostala tri tijela. Svjesna budnost četvrtog tijela razumije potrebe svake okolnosti, te božanska volja usmjerava misli u trećem tijelu obzirom na te potrebe; misli u drugom tijelu stvaraju nesebične emocije, iz kojih nastaju odgovarajuće akcije u prvom tijelu. Na taj način, ono što je najviše stvara hotimične akcije, a tri dana tijela služe tome.
Stjecanje Božanskog tijela je isti proces kao i krštenje. Četvrti Put predstavlja praktične upute o procesu stjecanja.
OPĆA STRUKTURA SUSTAVA
Postoje tri aspekta opće strukture sustava Četvrtog Puta kakav se podučavao u Fontainebleau – kozmologija, Pokreti i Rad.
Kozmologija
Mnogo toga može se dobiti proučavanjem kozmologije Četvrtog Puta. Međutim, odmah na početku rekla bih vam da je jedan od kamena temeljaca ovog sustava savjet “sve provjeri za sebe”. Kozmologija predstavlja model Univerzuma koji širi um. Njeno proučavanje može vam dati perspektivu razmjera i relativnosti i dimenzionalno proširiti um. Neke ideje djeluju kao neka vrsta šoka, osmišljene da vas malo probude ili vas natjeraju da mislite drukčije o stvaranju općenito, i o vašem mjestu i smislu unutar njega. Ako promislite te ideje, vaše se razumijevanje može početi mijenjati.
Zraka Stvaranja je primarni kozmološki model uređenja Univerzuma. Sve stvorene stvari uređene su prema zakonima, inače bi bio samo kaos – nered. Sustav uči da Univerzum živi i razvija se, težeći jedinstvu i svijesti. Njegova struktura predstavljena je Zrakom Stvaranja.
Zraka nam pokazuje sedam razina Stvaranja, počevši s Apsolutom koji podliježe samo jednom zakonu – zakonu vlastite volje. Druga razina je razina svih mogućih zvjezdanih sustava ili galaksija, i ona podliježe trima zakonima. Svaka sljedeća razina podliježe zakonima prethodne razine i jednakom broju zakona vlastite. Tako treća razina, koja je razina našeg Mliječnog Puta, podliježe trima zakonima druge razine i trima zakonima vlastite – dakle, ovoj razini pripada šest zakona. Četvrta razina je razina našeg Sunca, i ima dvanaest zakona. Peta razina je razina planeta općenito, i pripadaju joj dvadeset i četiri zakona. Šesta razina je razina Zemlje, pod četrdeset i osam zakona. Sedma je razina našeg Mjeseca, pod devedeset i šest zakona.
Br. Zakona | |
1 | Razina Apsoluta |
3 | Razina svih mogućih zvjezdanih sustava ili galaksija |
6 | Razina našeg Mliječnog Puta |
12 | Razina našeg Sunca |
24 | Razina planeta općenito |
48 | Razina naše Zemlje |
96 | Razina našeg Mjeseca |
Zraka Stvaranja uči da je sva materija energija koja se zgušnjava udaljavajući se od svog izvora u Apsolutu, postajući sve grublji i gušći materijal. Naša Zemlja i ljudska bića pojavljuju se daleko dolje pod Zrakom, te podliježu mnogim zakonima; zakonima prirode, zakonima fizike, zakonu slučaja, itd. Čovjek je samorazvijajuće biće, stvoreno u posebne svrhe u funkciji Zraka Stvaranja. Iz tog nam je razloga dana slobodna volja da izaberemo evoluciju. Gurđijev: “Postoji samo evolucija i ne-evolucija.” Zapravo, postoji i degeneracija koja je svakako ne-evolucija, ali ona nije statično stanje. Dakle, moguće je degeneracijom izgubiti sposobnost da postanemo svjesni.
Posebna svrha u Zraci Stvaranja za koju smo stvoreni, individualno i kolektivno, u kozmologiji je najjednostavnijim pojmovima objašnjena tablicom vodika. Naša svrha najelementarnije se može opisati kao “transformirajuća energija” od grubljih ka finijim vibracijama.
Zakon broja Sedam i Zakon Oktava u kozmologiji su učenja o uređenju stvaranja na različitim razinama – u makrokozmosu Univerzuma i mikrokozmosu Čovjeka.
Jedna od najvažnijih stvari koje treba razumjeti proučavajući Zraku Stvaranja jest da je priroda Apsoluta jedno – savršeno Dobro.
Zakon broja Tri, ponekad zvan i Zakon Trojstva, govori da u svakoj manifestaciji u Univerzumu moraju biti prisutne tri sile. One su. 1) Aktivna sila, 2) Pasivna sila, i 3) Neutralna sila. Aktivna i Pasivna sila suštinski poništavaju jedna drugu i ne stvaraju ništa. Treća, Neutralna sila nužna je da suprotnosti dovede u odnos iz kojeg se stvara “nešto”.
Kozmologija Četvrtog Puta je prosvjetljujuća i širi svijest. Ona vam može dati sliku o veličini ovog učenja i perspektivu njegovog cilja, uključujući i ideološke šokove koji pomažu u stvaranju trenutaka više svijesti. Sustav govori da se Rad mora započeti proučavanjem kozmologije, i ono ima vrijednost iz gore spomenutih razloga. Međutim, doći ćete do toga da se sva kozmologija ne može verificirati, a rečeno vam je da ništa ne prihvaćate kao vjerovanje. Još važnije, koje god znanje iz toga primili, ono neće rezultirati osobnom transformacijom. Ni najoštroumnije znanje o kozmologiji ne može stvoriti trajnu transformaciju koja je sav cilj ovog ezoterijskog učenja.
Pokreti
Na Institutu u Francuskoj učenici su sudjelovali u učenju “sufijskog plesa” ili “pokreta”. Ta fizička praksa bila je uvježbavanje pažnje, discipline, suradnje, preciznosti, ustrajnosti, i još toga, uključujući zanimaciju za učenike. Osim toga, plesovi su se izvodili u javnosti kako bi se prikupio novac za Institut. Oni su zaista neuobičajeni. Rečeno je da ti pokreti, ili plesovi, imaju ezoterijsko značenje. To može biti ili ne biti tako, ili može biti provjerljivo ili ne. U svakom slučaju, ni intelektualno znanje o kozmologiji Četvrtog Puta niti pokreti ne mogu donijeti transformaciju.
Unatoč tome, mnogo škola Četvrtog Puta insistira da se Pokreti moraju prakticirati kao dio sustava, a u svrhu uravnoteženja. To je ozbiljno pogrešna interpretacija ideje o “uravnoteženim centrima” ili “uravnoteženom Čovjeku” iz ovog učenja. Jedino što transformacija svijesti zahtijeva od fizičkog tijela jest moždana funkcija; dakle, bez obzira na njihovu relativnu vrijednost, Pokreti nisu nužni za transformaciju svijesti. Nicoll: “Nijedna količina pažnje koja se poklanja tijelu neće stvoriti transformaciju.”
Rad
Psihološke vježbe i prakse Četvrtog Puta su Rad u sustavu. One su posebno osmišljene za provođenje u vašim svakodnevnim životnim iskustvima. Njihova je svrha znanje o sebi, autentični rast i postajanje svjesnim. To je transformacija na koju se poziva ezoterija, a smisao psihološkog Rada je njeno postizanje.
Svrha ideja i praksi Rada je da u vama izgrade nešto što će vas podići na višu razinu svijesti. Nicoll: “Znanje ovog Rada je takvo da može djelovati na Biće, a rezultat je rast razumijevanja.”
Ovo se može dogoditi jedino upotrebom snage vaših osobnih napora u bavljenju Radom. Primjena ideja na sebi s iskrenošću i ustrajnošću jest napor – Rad. To znači baviti se Radom – biti Rad. Mnogi učenici misle i kažu da su “u Radu” samo zato što proučavaju sustav Četvrtog Puta. To nije to. Morate obavljati Rad da bi bili u Radu.
RAZINE SVIJESTI
Premisa za tvrdnju da je riječ o razvojnom sustavu leži u razumijevanju ideje o različitim razinama u individui. Sve ideje Rada temelje se na razumijevanju postojanja različitih razina svijesti. Zato je moguće prelaziti s jedne razine na drugu. Nicoll: “Čovjek kakav jest služi svrhama prirode i ništa drugo nije nužno u odnosu na njegov život. Ali, on može sebe izložiti različitim utjecajima ako tako izabere. Može promijeniti svoju razinu svijesti i posljedično privući različite okolnosti, u skladu sa svojom razinom.”
Ovaj sustav kaže da postoji sedam razina svijesti, sastojeći se od četiri stanja koja pripadaju trima različitim vrstama Čovjeka, koji postoje na različitim razinama.
Čovjek 1, 2 i 3 podjednako dijele prva dva stanja. Prvo Stanje je okrepljujući san, doslovni san sa snovima. Drugo Stanje zove se Budno Stanje u kojem hodate, govorite i djelujete mehanički. Radni naziv Drugog Stanja je San jer funkcionira automatski i bez svijesti.
Na toj razini svijesti postoji samo tama uspavanosti. Pomoć nije moguća jer viši utjecaji mogu dosegnuti samo do Trećeg Stanja svijesti. Tako kaže sustav, ali bi se preciznije moglo reći da uspavani Čovjek (broj 1, 2 i 3) ne može percipirati finije vibracije koje dolaze iz više svijesti zbog grube prirode svog Bića. Apsolut može dosegnuti dokle god želi, ali Čovjek je gluh.
Čovjek 4 je u Trećem Stanju Svijesti. On se počinje buditi kroz praksu Samopromatranja i Pamćenja Sebe. On u nekoj mjeri posjeduje samosvijest i pravo Ja. Čovjek 4 naziva se Uravnoteženi Čovjek, što je opći pojam za čovjeka koji funkcionira ispravno. Uravnoteženi Čovjek ima uređene centre (ili tijela) – funkcije njegove psihologije. On je u stanju ostati uspravan u središtu njišućeg klatna životnih događaja i okolnosti. Postizanje ovog stanja zahtijeva dugoročan, iskren, težak psihološki Rad. Stvarni unutarnji Rad. Ali, stvarni napori učinjeni s ispravnim motivima izazvat će stvarnu unutarnju promjenu. Razina Čovjeka 4 dostupna je utjecajima, inspiraciji i razumijevanju; svjetlost je prisutna i pomoć je moguća.
Čovjek 5, 6 i 7 žive u Četvrtom Stanju – Objektivnoj Svijesti. Ova tri nazivaju se Svjesni Čovjek, Probuđeni Čovjek. Svjetlost je prisutna i pomoć je dostupna. Na toj razini čovjek vidi stvari kakve one uistinu jesu.
Svjesni Čovjek ima razumijevanje i perspektivu, hotimično razvijenu Svijest i Biće, aktivnu Stvarnu Svijest i Volju da čini. Svjesni Čovjek je autentičan i živi svoj smisao i svrhu u Božjoj volji. On je vođen božanskom inspiracijom, duhovnim smjernicama, objektivnom Istinom, stvarnom Savješću, objektivnom sviješću, i dobrom iznad svega. Svjesni Čovjek nesposoban je za nasilje.
San
Razmotrimo jedan primjer mehaničkog Čovjeka, tj., uspavanog Čovjeka 1, 2 i 3, dakle svakog od nas. Uzmimo uobičajene okolnosti svakodnevnog života jednog običnog čovjeka. Recimo da je oženjen, ima psa i posao. Budi se ujutro na zvuk budilice i odmah poželi da može spavati duže. Rezignacija mu pravi društvo pri ustajanju. Tuširanje ga oživljava i on se sjeti da je danas petak. Lagan i sretan zbog vikenda, počinje zamišljati aktivnosti koje je planirao. Dok razmišlja o ugodnim događajima sapunica mu upada u oko i odjednom provali ljutnja. Možda psuje ili gunđa ili tako nešto. Izlazeći ispod tuša s nadraženim okom primjećuje da pas grebe i zavija pred vratima kupaonice. Razdražen se pita zašto supruga još nije pustila psa van. On to sad ne može učiniti. Pas će morati pričekati, kaže sebi s nestrpljenjem. Žuri da završi s pripremama, ispuštajući četkicu za zube i porezujući se po bradi, dok njegova frustracija raste. Njegov um se ponovo vraća na posebni događaj ovog vikenda, zamišljajući razgovore i scenarije u kojima je on u središtu pozornosti ili u kojima mu izražavaju poštovanje, laskaju mu i u kojima je, naravno, uvijek u pravu. Ili je zabrinut oko toga tko će biti tamo, kako će se odnositi prema njemu, hoće li ostaviti dobar dojam, hoće li im se svidjeti ili će ih zgroziti. Obučen, izlazi i vidi da je pas otišao, i opet je razdražen jer je nepotrebno žurio i posjekao se pri brijanju. Privukao ga je miris kave i prvi gutljaj ispunja ga valom užitka. Dolazi njegova supruga, izmjenjuju tople pozdrave. Primjećuje da je vrijeme lijepo, a ona pušta psa unutra. Pas skoči i vrela kava pljusnu preko ruba šalice, opekavši mu ruku i uprljavši košulju. On viče na psa i eksplodira od bijesa radi košulje. Išulja se iz sobe. Promijeniti košulju znači promijeniti i kravatu, i sada mu to jedva uspijeva s opečenim prstima, porezanom bradom i nadraženim okom. Kune se da će psa odvesti u školu poslušnosti. On ga nikada nije ni htio, bila je to njena ideja. Ona može odvesti psa u školu. Sada već kasni, preskače doručak, užurbano pozdravlja suprugu i odlazi na posao. Promet je rijedak, sluša omiljenu glazbu koja ga podsjeća na prošla sentimentalna vremena. Odjednom se sjeti da je dokumente odložio pored kreveta umjesto u aktovku. Okreće volan i glasno psuje. Mora se vratiti kući i sad je sigurno da će zakasniti. Zabrinut je, krivi psa, suprugu, šampon, svoj život.
Ovaj čovjek, kao i svi, vjeruje da je potpuno budan, da postupa po vlastitoj volji i da je potpuno svjestan sebe i onoga što čini. Rad kaže da je čovjek koji funkcionira na ovoj razini organizam koji reagira na podražaje, zarobljen u svojim mehaničkim odgovorima. On funkcionira bez budnosti ili hotimičnosti i on je slijep za tu činjenicu, nesvjestan svog stanja.
To je San (Budno, Drugo Stanje). Svatko funkcionira na ovaj način, automatski, stvarajući kaos, patnju i nasilje u svijetu. Ideja da svatko spava je šok koji može pomoći da promijenite vaše razmišljanje. Međutim, svijest da vi sami Spavate je šok buđenja. Tu svijest možete steći jedino osobnom Verifikacijom.
Buđenje
Ideja buđenja iz Sna znači rasti u svijesti i biti sposoban postupati hotimično umjesto samo reagirati mehanički. Glavna prepreka buđenju iz tog stanja je to što svaka osoba vjeruje da već posjeduje punu svijest i samosvijest, pa joj buđenje ne treba, ne traži ga, nije zainteresirana. Svaka osoba vjeruje da djeluje sa spoznajom i da posjeduje volju da čini što god izabere činiti.
Rad nam govori da je to iluzija, i da je iluzija kako smo već potpuno svjesni dio stanja uspavanosti. Molim vas, primijetite da Rad ne govori kako je vaš život iluzija (što bi vas moglo izludjeti). Govori vam da je vaš subjektivni pogled na život iluzija.
Ljudi ne djeluju. Oni reagiraju. Od početka svog života svaka osoba reagira na okolnosti u kojima se nalazi, i to je jedini način koji može biti. Ali je mehanički, automatski organizam koji reagira na podražaje, što znači svatko od nas, također stvoren i kao samorazvijajući organizam. Možemo evoluirati u svijesti pomoću osobitih hotimičnih napora.
Suština, Pravo Ja, Biće
Rođeni ste s jedinstvenim sebstvom koje posjeduje nekoliko unutarnjih kvaliteta koje se mogu opaziti. Kao dijete, primarno ste bili aktivni ili pasivni, imali ste pozitivno ili negativno određenje kao predominantno. Ima i drugih svojstvenih atributa prisutnih od rođenja koji su suptilniji, ali poanta je u tome da ste rođeni s već postojećim, potpuno jedinstvenim sebstvom. U Radu se ono naziva Suština. Ona sadrži vaš razlog bivanja.
Kod djeteta je suština donekle u čistom stanju. Ona ima jedinstvene značajke i određenja, ali je pod utjecajem iskustava u vašem okružju, a vaša se osobnost stvara oko nje. Osobnost se stječe kako bi vam omogućila interakciju sa životom i preživljavanje, jer je samoočuvanje primarna zapovijed. U ljudskom razvoju ta se zapovijed prevodi u stjecanje moći nad vašim okružjem kako bi pogodovalo vašim potrebama i vi mogli preživjeti, što je u konačnici prvi preduvjet nužan za svaku drugu mogućnost.
Dakle, Suština je dublji i autentičniji dio vas, ali je prekrivena osobnošću koja uopće ne mora izražavati vašu suštinu. Zapamtite da se osobnost oblikovala oko suštine pomoću vaših subjektivnih životnih iskustava i događaja nad kojima niste imali kontrolu. Suština se u životu može razviti samo do određene točke, nakon koje mora prevladati osobnost. Suština ostaje nerazvijena i bespomoćna sve dok se hotimično ne razvije kroz Rad. Namjera u Radu jest razviti Suštinu dok ona ne razvije moć da upravlja vašom osobnošću. Taj proces se odvija oko činjenja Stečene Osobnosti pasivnom, tako da suština može postati aktivnom. Ako je proces uspješan i suština se razvije, pojavljuje se Pravo Ja.
Pravo Ja je Majstor. Svatko posjeduje Pravo Ja koje će manifestirati razvijenu Suštinu u Istinskoj Osobnosti, ali i ono se mora postupno postići Radom. Pravo Ja unutar vas postoji na razini Pamćenja Sebe, Trećeg Stanja svijesti. Rad podučava vježbe i prakse koje pomažu Pravom Ja da se ostvari. Praksa Samopromatranja informira i osvjetljava Pravo Ja, i nosi njegov okus, jer oni su povezani na istoj razini svijesti.
Osobnost je najpovršniji dio vas. Iza Stečene Osobnosti je Suština, a iza Suštine leži Pravo Ja. Psihološki govoreći, Suština je unutar osobnosti, a Pravo Ja je unutar Suštine. Pravo Ja je vaše najviše sebstvo. Ono je istina vašeg Bića.
Ono što Rad naziva vašim Bićem je, grubo rečeno, priroda vašeg karaktera. Svatko posjeduje Biće do ovog ili onog stupnja. Biće postoji u razmjeru koji je na različitim razinama i može se razviti. Primjerice, Biće uglednog čovjeka je više ili je iznad Bića kriminalca. Na samom početku Rada od vas se traži da radite na dva područja sebe – na Znanju i na Biću.
To se traži jer ovo osobito ezoterijsko znanje primijenjeno na vaše Biće stvara razumijevanje, a Rad kaže da je razumijevanje najmoćnija snaga koju možete razviti. Razvoj svijesti nedjeljiv je od razvoja Bića. Oni idu ruku pod ruku.
Jedan od elemenata u razmjeru Bića je da su različite razine nepovezane jedna s drugom, poput telefonskih žica između stupova. Doživljaji s kojima se susrećete na jednoj razini Bića ne moraju postojati na drugoj razini, koja ima vlastite, različite doživljaje. Nicoll: “Razina Bića čeka na vas upravo iznad vaše trenutne linije, ona je vaša evolucija, vaš unutarnji razvoj, nevezan s vašom trenutnom razinom, baš kao što jedna prečka ljestvi nije vezana s drugom. Morate skočiti.”
Najvažnija ideja Rada o Biću je da “vaše Biće privlači vaš život”.
Stečena (lažna) osobnost
Kako je rečeno, Suština komunicira sa životom, a osobnost je oblikovana prema njenim beskrajnim svojstvenim činiocima. Osobnost se oblikuje oko Suštine u svrhu interakcije sa životom i to je apsolutno nužno. Ona se oblikuje po zakonima koji se primjenjuju na svakome. Drugim riječima, njeno uobličenje je određeno.
Rad ovo uobličenje osobnosti naziva prvom edukacijom. U ovom sustavu to se odnosi na Lažnu Osobnost koja je uistinu lažna. Mislim da je pojam Stečena Osobnost nešto jasniji i precizniji, manje grub.
Osobnost se općenito može opisati kao zbirka navika. Navika mišljenja – razmišljanja o istim stvarima na isti način; navika osjećanja – ponavljajuće emocije, opetovana emocionalna stanja; navika govorenja – ponavljanja istih priča, istih fraza, istih riječi. Vi imate navike stavova i mišljenja. Imate navike fizičkog tijela – položaje, izraze lica, napetosti, pokrete, govor tijela; navike Bića i uobičajene načine odgovaranja na životne događaje. Sve ove navike stekli ste oponašanjem, opiranjem, od obitelji i pod kulturnim i društvenim utjecajima. Odnosno, životnim utjecajima u kojima niste imali izbora, te stoga te navike niste Vi. Vi niste vaša osobnost.
Vaša osobnost stvara vaš život u skladu sa svojim jedinstvenim oblikom ili formulacijom, automatski. Vi imate stav o nečemu, mišljenje o drugoj stvari, imate osjećaje i misli, i te stvari sačinjavaju vaše iskustvo. Ipak, sve ove navike koje čine vašu osobnost ne izražavaju vašu Suštinu ili vaše Pravo Ja. Ponekad to možete iskusiti kao osjećaj da ste prevarant ili nepoznati sami sebi.
Suština se, kao i Pravo Ja, mora hotimično razvijati. Ova dva aspekta ne evoluiraju mehanički. Oni evoluiraju samo kroz osobne napore pažnje i hotimičnosti koji se podučavaju u ezoteriji, u Radu.
Jedno od primarnih učenja o osobnosti jest da ona ima iluziju jedinstva. Uspenski: “Iluzija jedinstva ili jednosti stvorena je u Čovjeku najprije senzacijom jednog fizičkog tijela, njegovim imenom […] i treće, brojem mehaničkih navika koje su u njega ucijepljene odgojem ili su stečene oponašanjem. Imajući uvijek iste fizičke senzacije, slušajući uvijek isto ime i primjećujući u sebi iste navike i sklonosti koje je imao i prije, on vjeruje da je uvijek isti.”
Rad uči da je Čovjek zapravo neorganizirano mnoštvo nestalnih “Ja”. Svaka misao, osjećaj, senzacija, sviđanje ili nesviđanje, jest jedno “Ja”. Nepovezani, kontradiktorni, pa čak i suprotstavljeni “Ja” u vama govore “Ja” kao da svaki govori za cijelog vas. Ovo se zove Doktrina o “Ja”, i premda ispočetka može zvučati neshvatljivo, lako je provjerljiva i ključna za vaš razvoj. Možete promatrati unutar sebe pokretni kotač raznih “Ja”, sa svakom mišlju ili emocijom, željom ili senzacijom. Čovjek je množina, a ne jednina. Ne postoji jedno kontrolirajuće “Ja” ili jedna volja. Svako “Ja” ima svoju malu privremenu volju koje nestane kad dominaciju preuzme sljedeće “Ja”.
Prepoznavanje vašeg Mnoštva označava ključnu etapu u procesu Rada. Uviđanje nedostatka identiteta stvara osjećaj nestabilnosti i može izazvati neku vrstu psihološke vrtoglavice koja je zastrašujuća. Ironično, pomoću tog Mnoštva vi možete pronaći priliku za hotimičnu promjenu i stvarnu stabilnost.
Rad vas uči kako prepoznati, izabrati i njegovati one “Ja” u vama koji pripadaju višoj svijesti ili Pravom Ja, i kako postati nevezan za one “Ja” koji su štetni ili ne izražavaju vaše Pravo Ja. Na taj način Rad u vašoj psihologiji djeluje na osobnost.
Ali Čovjek obično uzima sebe kao jedno “Ja” i u svom umu ima sliku o sebi kao svojoj osobnosti. To je njegovo zamišljeno “Ja”. To je plašt prebačen preko svakog “Ja”.
U Radu postoji još jedno vrlo značajno učenje o osobnosti koje bih željela posebno razjasniti. Postoji razina razvoja osobnosti zvana Dobri Domaćin. Taj pojam označava osobu koja obavlja svoje životne dužnosti, živi odgovorno prema sebi i svijetu, bez kriminala ili perverzija. Samo osoba koja je postigla stupanj zvan Dobri Domaćin spremna je za Rad. Ako ne možete časno živjeti uobičajeni život, nema šanse da uspijete u neuobičajenom Radu.
Nicoll:
“Rekapitulirajmo opet učenje o Biću. Prvo, čovjek mora biti u životu, sudjelovati u njemu i postići odgovarajući položaj u životu i znanje o životu, i tako biti Dobri Domaćin koji je sposoban nositi se s uobičajenim teškoćama i problemima ljudskog postojanja – odnosno, Rad nije za ljude koji gledaju kako izbjeći obične životne terete. On je za normalne, časne ljude i počinje s tom razinom Bića. Vrlo je važno da svatko ovo razumije.”
PSIHOLOGIJA MOGUĆE EVOLUCIJE
Razvoj ili evolucija moguća za osobu na ovoj Zemlji tijekom njena života jest psihološka. Sjetite se da je Čovjek stvoren kao samo-evoluirajuće biće sposobno za samostvorenu psihološku promjenu – razvoj. Ovaj Rad, koji počinje znanjem o sebi, naziva se samo-evolucijom jer mogućnost evolucije postoji jedino kroz iskrene napore koje ste hotimično sami poduzeli. Evolucija se događa u i kroz energiju napora Rada. Svaka osoba mora napraviti svoje vlastite napore kako bi evoluirala. Samo osobni unutarnji napor Rada stvara snagu za evoluciju. Ovaj proces Rada odvest će vas od sebičnog interesa prema samotranscendentnoj psihologiji. Buđenje iz uspavane mehaničke psihologije k hotimičnoj, svjesnoj psihologiji vaša je sudbina. To je ono zbog čega je svatko od nas ovdje. Činjenica da ovo Učenje postoji čvrst je dokaz Božje bezuvjetne Ljubavi koja seže dolje do nas, čak i u našoj beznačajnosti; Njegova vrlo osobna Ljubav za svakog od nas, individualna i podjednaka.