Četvrti Put i ezoterijsko kršćanstvo : uvod u učenje G. I. Gurđijeva | Rebecca Nottingham
4. PREDAVANJE
Prije nego započnete s prakticiranjem psihološkog Rada Četvrtog Puta, prvo morate imati snažnu želju da promijenite sebe kao ljudsko biće, posegnuti za tim metafizički, tražeći smisao, autentičnost i rast prema onome što ste rođeni da budete. Ta vrsta nezadovoljstva sobom kakvi jeste je nužna, jer Rad onda može koristiti energiju te želje kao pogon za stvarnu promjenu kojoj se teži. Svaki učenik mora biti voljan poduzeti napore nužne za ispunjenje iskrene želje za osobnim razvojem.
Rad se mora obavljati voljno, to je presudna točka. Da bi mogli raditi voljno, prvo morate razumjeti što radite i zašto to radite. Ako se u prakse Rada pokušate upustiti neinformirano ili neobavezno, ili iz znatiželje, ili naprosto slijedeći naputke Učitelja, u legalističkoj maniri, otkrit ćete da ste zagrizli više nego možete prožvakati i Rad će za vas postati rizičan. Opet, ako ste općenito zadovoljni sobom, Rad će vas samo ugroziti. Ili ako zamišljate da možete postići samo-majstorstvo na način koji će vam dati moć da ispunite svoje snove i želje i tako budete zadovoljni, Rad će vas grubo iznenaditi. Ni jedan od ovih pristupa Radu neće vas odvesti nikamo. Da bi Rad djelovao u vama, otpočetka morate voljno težiti iskrenom mijenjanju sebe. Ako ovo jasno razumijete i imate ispravan stav, a to je Savjest prema Radu, onda počinjete sa stjecanjem znanja.
Stjecanje znanja je prvi napor u Radu, jer ne možete postići pravi rezultat ukoliko ne razumijete kako, zašto i što morate činiti. Budući da je Rad ezoterijsko znanje, on ima osobitu kvalitetu koja zahtijeva razmišljanje. O idejama i praksama ne možete učiti intelektualno, koristeći uobičajenu memoriju, i postići neki rezultat. Ideje ovog sustava trebaju se asimilirati u vašu svijest putem razumijevanja, koje nije isto što i poznavanje. Ono zahtijeva osobni Rad, razmišljanje i refleksiju, i fleksibilni um koji ne pretpostavlja da već sve razumije.
Možete potrošiti cijeli život na proučavanje znanja Četvrtog Puta i postati tehnički stručnjak, a da nikada uistinu ne budete na putu Rada. Znanje dolazi prvo, ali ono ne vodi nikamo ukoliko ga ne primijenite na sebi, na svome Biću. Nikakva količina znanja sama po sebi ne stvara promjenu; kad počnete prakticirati ono što ste saznali, dobivate svjetlost i ideje postupno postaju životno razumijevanje, putem osobnog iskustva koje se stekli praksom.
Proučavanje ovog ezoterijskog učenja dat će vam male šokove buđenja ako promislite njegove ideje. Ideja da je čovječanstvo uspavano samo je malo manje uzbunjujuća od ideje da ste vi uspavani. Ideja samo-evolucije i različitih razina svijesti je šok. Ideja Mnoštva i mehaničnosti će vas poljuljati. Znanje o ovom učenju može vam pružiti iskustvo trenutnog proširenja svijesti, ali ne i trajnu osobnu transformaciju. Transformacija, koja jasno indicira promjenu, događa se kroz vaše individualni napor da primijenite to znanje na sebi, na način da prakticirate učenje. Jako puno učenika brka znanje o idejama Sustava s razumijevanjem koje dolazi jedino s prosvjetljenjem stečenim u praktičnim naporima. Vi možete znati da ne pamtite sebe, ali znanje o tome ne znači da se sad prisjećate sebe. Da bi razumjeli što to znači ne pamtiti sebe, morate poduzeti napore da se zaista sjetite sebe. Možete vrlo dobro znati da morate promatrati sebe, a da nikad ne odete dalje od tek nasumičnog zapažanja ovog ili onog, ili možete vrlo jasno shvatiti ideju mehaničnosti, a da nikad ne uočite svoju vlastitu. Ne možete imati perspektivu Trećeg Stanja Svijesti ukoliko se ne uzdignete do njega na praktičan način, vlastitim naporom.
Dostizanje Trećeg Stanja Svijesti – buđenja – moguće je uglavnom na način da svoju osobnost učinite pasivnom; suprotstavljajući se mehaničkom momentumu sna koji uvijek podupire vašu osobnost. Zapamtite da vam je Treće Stanje dostupno u svakom trenutku, odmah iznad vašeg uobičajenog stanja, dostižno kroz prakticiranje Pamćenja sebe, Samopromatranja i Neidentifikacije, koji su značajke svijesti u Trećem Stanju. Vi sami možete stvoriti te značajke ako se sami bavite Radom. To je samo-evolucija.
Nije li to nevjerojatna ideja – da se možete uzdići na više razine Bića i Svijesti unutar sebe baveći se Radom, a čineći tako možete primiti prosvjetljenje. Veličina ovog poklona mogućnosti nadilazi riječi, pa ipak je provjerljiva i istinita. Vaše vrednovanje Rada produbljivat će se i rasti kako budete učili cijeniti značaj tog poklona. Ako pronađete ovaj ezoterijski put, možete se smatrati blagoslovljenima.
PRAKSA PAMĆENJA SEBE
Svakom učeniku koji počinje prakticirati psihološke vježbe Rada savjetuje se da prije svega prakticira posebni oblik Pamćenja Sebe. Upućeni ste da posvetite pažnju prisjećanju na vaše najautentičnije Sebstvo; sjećanju na suštinski smisao svog Bića, van vremena i događaja. Nekoliko puta na dan, ili kad god se sjetite, prakticirajte Pamćenje Sebe stojeći uspravno unutar sebe, van tog trenutka i njegovih utjecaja. Nije važno koristite li budilicu kao metodu za prakticiranje Pamćenja Sebe ili naprosto pokušavate zapamtiti da trebate pamtiti sebe. Najprije ćete otkriti da se vi zapravo ne sjećate sebe. Počet ćete se sjećati da ste zaboravili sebe, i to je početak svjetlosti.
Budući da ova vježba počiva na nečemu što je puno čistije u motivaciji od pravila, striktno pridržavanje pravila rijetko urodi plodom. Vođenje dnevnika o vašim iskustvima može biti od pomoći ako je to vaš stil, ili može poremetiti iskustvo ili njegovu percepciju ako to nije vaš stil. Važno je da vi zaista prakticirate Pamćenje Sebe, da okusite to stanje i upamtite ga.
Sve ostale psihološke prakse Rada različiti su oblici i stupnjevi Pamćenja Sebe. Samopromatranje nije Pamćenje Sebe, premda vam omogućuje da uočite kako ne pamtite sebe. Tu nastaje zbrka između Samopromatranja i Pamćenja Sebe. Samopromatranje i Pamćenje Sebe su dvije vrlo različite vrste psiholoških aktivnosti koje dodiruju isto stanje svijesti, Treće Stanje. Samosvijest i Pravo Ja također pripadaju toj razini, rezonirajući do nekog stupnja jedno u drugome, ili dijeleći isti okus stanja.
Rad tumači da je unošenje ideja Rada u trenutak iskustva (nadolazeće utiske) također oblik Pamćenja Sebe. Prakticiranje svake vježbe Rada, tj. Samopromatranja, Unutarnje Odvojenosti, itd., oblik je Pamćenja Sebe. Pamćenje vašeg Cilja je sljedeći oblik. U punom Pamćenju Sebe vaše Pravo Ja doživljava se kroz sve stvari; vašu individualnost, vašu ništavnost, vašu utkanost u Univerzum. U tom stanju osjećate duboki mir i neizrecivu prosvijetljenost. To se ne može svesti na prikladne riječi. Premda je svatko tijekom života iskusio takve trenutke, prakticiranjem Pamćenja Sebe moguće je hotimično prizvati to stanje i razviti ga u trajno stanje Svijesti. Ta trajnost mora biti izgrađena praksom. Morate Pamtiti Sebe – nitko drugi to ne može učiniti umjesto vas.
SAMOPROMATRANJE
Gledaj, ne spavaj!
Samopromatranje je najosnovnija praksa ovog učenja. Osnovnija čak i od Pamćenja Sebe, jer donosi svjetlost Svijesti i načine za razvoj Pravog Ja – onog kojega se sjećamo u činu punog Pamćenja Sebe. Sve počinje sa i ovisi o Samopromatranju u Radu. O njemu ovise ostale prakse i vježbe, i ono osvjetljava Pravo Ja. Zbog toga je presudno da vaše prakticiranje Samopromatranja bude rafinirano i ispravno. Za to će vam trebati Učitelj.
Kad počnete prakticirati Samopromatranje, morate sebe podijeliti na dvije strane, promatrajuću i promatranu. Da bi to učinili, morate odvojiti dio pažnje i unutar svoje psihologije stvoriti promatračnicu s koje sebe možete vidjeti objektivno. Kad se pokušate pogledati s te nove pozicije, trebali bi biti u stanju vidjeti sve odjednom – vaše vanjske okolnosti, akcije i riječi, stavove, emocionalna stanja, položaj tijela, ton i boju glasa, namjere, motive, izraze lica i kretnje tijela. Ta vrsta budnosti traži nešto prakse i ispočetka se pojavljuje samo u kratkim bljeskovima. Svaki bljesak je snimak sebe koji ćete zapamtiti zbog osobite kvalitete koju ima. I svaki napor u prakticiranju Samopromatranja stvorit će više svjetlosti, jer Samopromatranje propušta zraku svjetlosti iz Više svijesti u vašu psihologiju.
Analogija za prakticiranje Samopromatranja ide ovako: Vi imate mnogo “Ja”, jedno od njih je Promatračko Ja, i vi se namjeravate igrati. Igra predstavlja život. Svi u publici – vaši mnogi “Ja” – pojedinačno pridaju pažnju igri, i svatko različito reagira na nju. Neki “Ja” su uzbuđeni, nekima je dosadno. Neki su ljuti, neki su zadovoljni. Promatračko Ja okreće se od pozornice i gleda publiku, primjećujući reakciju svakog “Ja” na igru koja je život.
Sjetiti se prakticiranja Samopromatranja i rafinirati ga jesu prva dva izazova. Podsjećanje sebe može biti jednostavna stvar pomoću lijepljenja ceduljica koje kažu “Promatraj sebe” posvuda uokolo, ili odluke da prakticirate svakodnevno u određeno vrijeme, ili korištenja malih trikova koji će vas podsjetiti da promatrate sebe.
Kad počnete prakticirati Samopromatranje, ponekad ćete se užasnuti nad onim što vidite. To je najveća prepreka koju treba prebroditi u rafiniranju prakse Samopromatranja. Kada promatrate sebe i počnete uočavati neiskrenost, laži, sebičnost i legije Negativnih Emocija koje karakteriziraju vaše unutarnje iskustvo i oblikuju vaš život, šok vas može doslovno zaustaviti na putu, u razvojnom smislu. Onog trenutka kad osjetite Negativne Emocije prema onome što promatrate, poput krivnje, straha, poniženja, frustracije ili srama, vi ste zapeli. Budući da iz negativnog stanja ne može niknuti ništa svjesno, vi se zaustavljate. Čim počnete opravdavati ono što ste uočili, također se zaustavljate. Ako opravdavate, možete biti sigurni da ste identificirani i u Negativnim Emocijama.
Od presudnog je značaja Samopromatranje prakticirati nekritički. Morate biti u stanju sve vidjeti obestrašćenim okom. To ne znači zaboraviti na Savjest, nego naučiti da ne pripisujete sve sebi. Činiti to jest Identifikacija, a to je stanje koje pokušavate promijeniti. Proces Rada prosvijetlit će vas oko toga što pripisati sebi – svome Pravom Ja.
Prvo što trebate učiniti ako postanete negativni u odnosu na ono što promatrate jest povući osjećaj “Ja” iz toga. Recite toj opservaciji: “To nisam ja”. Zatim Promatračko Ja okrenite prema svojim negativnim reakcijama i pogledajte što vam one govore. Kada kažete “To nisam ja”, pravite razliku između mehaničnosti i Pravog Ja, što je razbistravajuće, a time i povlačite nešto energije iz mehaničnosti. Ako se uhvatite u opravdavanju, naprosto prestanite izgovarati riječi. Prakticirajte Unutarnju Tišinu.
Trebat će puno vremena stvarne prakse prije nego Promatračko Ja ispravno profunkcionira ili dobije trajnost, ili prije nego iskusite dovoljno unutarnje svjetlosti da bi mogli ono što Rad uči – verificirati u odnosu na vlastitu psihologiju.
Svjetlost Samopromatranja šalje zraku u tamu koja je nesvjesni dio vas. Ova tama nije zla. Nije vam rečeno da tragate za bilo kojim zlom koje bi moglo biti nepriznato u vama. Ideja o suprotstavljanju unutarnjoj tami jest zlo. Vaša tamna strana svakako sadrži mnoštvo Negativnih Emocija, ali to nije sve. Vaša tamna strana je sve ono što ostane nepromotreno i nepriznato od vas, čega niste svjesni. Ne možete promijeniti ono čijeg postojanja niste svjesni. Dakle, stvarna osobna promjena, koja je cilj ezoterije, prije svega ovisi o svjetlosti Samopromatranja.
Jedan od mnogih razloga što Rad traži da od početka promatrate svoje Negativne Emocije i stanja je taj što to nije dio vaše Suštine, to je stečeno, i još važnije – izravno priječi put vašeg razvoja. Dakle, od svakog se učenika traži da od početka, u sklopu Rada na Biću, ne izražava negativnost. Postupajući tako, počet ćete uviđati stisak u kojem vas drže Negativne Emocije i osjetit ćete njihovu snagu kad ih pokušate ne izraziti. Ali najprije ih morate biti u stanju promatrati.
Praksa će vam pokazati kako se krećete od prigovaranja preko osjećaja razdraženosti do govorenja i postupanja s bijesom, popraćenih samoopravdavanjem, snuždenošću i krivnjom. Uočit ćete unutarnje i vanjsko govorenje s klevetničkim izrazima i zateći ćete sebe gunđajući oko nečega što morate istrpjeti, zabrinuti zbog toga. Uvidjet ćete da stalno kritizirate sve i svakoga koga susretnete. A to je ono što vi nazivate razboritošću. Primijetiti ćete da ste zaraženi nezadovoljstvom bez obzira što imali, i da se osjećate tjeskobno i zastrašujuće ranjivo. Kada stvari idu dobro, bojat ćete se da će se to promijeniti i da ćete patiti. Kada stvari ne idu dobro, bojat ćete se da se to neće promijeniti i da ćete patiti. U svakom slučaju se bojite i već patite. Uhvatit ćete se u recitiranju zamjerki protiv ljudi, događaja i okolnosti, i uočit ćete frustraciju. Uhvatit ćete sebe u ogovaranju, biti šokirani koliko često lažete, osjećate se nesigurnim, poraženim ili odbačenim, ili kako često laskate sebi, sudite drugima i prema svemu se odnosite u pojmovima sviđanja i nesviđanja.
Vrlo je jasno da sav Pogrešni Rad vaše psihologije mora biti eliminiran prije nego budete mogli funkcionirati na višoj razini svijesti. Samopromatranje je prvi korak u početku pročišćenja vašeg unutarnjeg života, u oslobađanju od sveg nereda i nečistoće Negativnih Emocija. Dok promatrate negativno Ja, već ste manje pod njegovom moći. Promatračko Ja nije identificirano, pa ne može biti zarobljeno. Ono koristi snagu hotimičnosti koja bi inače bila angažirana u mehaničkim negativnim emocijama. Opetovano promatranje istih Negativnih Emocija slabi ih i oslobađanje od njih postupno čini lakšim.
Od učenika se traži i da promatraju svoju Lažnu Osobnost u akciji. To uključuje: stavove, mišljenja, sklonosti, manirizam, ponavljajuće fraze, položaje tijela, govor tijela, izraze lica i cijelo mnoštvo promjenjivih “Ja”. To mnoštvo koje reagira na podražaje nazvano je Imaginarno Ja, i ono ima iluziju jedinstva. Oblik Imaginarnog Ja proizlazi iz ideja koje imate o tome tko ste vi. Te iluzorne ideje oblikuju sliku o sebi utemeljenu na imaginaciji, taštini i samoljublju. Imaginarno Ja vjeruje da ono jest slika i imaginacija koju imate o sebi, ali će vam iskreno Samopromatranje pokazati da vi niste onaj tko smatrate da jeste. Cjelokupno Mnoštvo “Ja” potječe iz automatskih reakcija koje diktira vaša individualna Stečena Osobnost. Samopromatranje će vam pokazati da vi niste vaša Lažna Osobnost.
Nakon što ste neko vrijeme prakticirali Samopromatranje, kada imate dovoljno snimaka sebe i verifikacija, ideja Mnoštva počet će dobivati više smisla. Uviđanje da nemate stabilni centar ili kontrolirajuće “Ja” znači da vi ne živite život – vi samo reagirate na podražaje. To je vrlo važan djelić razumijevanja koji će, držite li ga se, uvećati vašu želju za promjenom.
Ova točka u Radu može biti zastrašujuće dezorijentirajuća. Osvješćivanje Mnoštva u sebi se u procesu Rada događa puno prije nego Pravo Ja ili Istinska Osobnost steknu snagu prisutnosti koja bi vas sačuvala od psihološke vrtoglavice izazvane akutnim osjećajem ništavnosti koji nastaje Samopromatranjem. U toj točki dosegnuli ste prvo zaista opasno mjesto u Radu. Kad bacite prvi oštri pogled na sve te horde “Ja” u vašoj psihologiji nad kojima nemate kontrolu, i kad vidite da reagiraju mehanički bez vašeg pristanka, i kad ih čujete gdje govore stvari koje vi ne mislite, odjednom sebe osjećate strancem. Masu promjenjivih “Ja” ne prepoznajete kao odraz onoga što ste oduvijek smatrali sobom, i tako nestaje Imaginarno Ja i iluzija jedinstva.
Ono što slijedi jest pitanje “tko sam ja?”, i to je nužno stanje koje se mora dosegnuti – u trenutku stvarnosti u kojem doživljavate svoju istinsku ništavnost osjetiti pitanje “tko sam ja?”. Ako su vaši motivi iskreni, odgovor koji ćete dobiti bit će očitovanje vašega Pravog Ja.
Počet ćete percipirati Promatračko Ja kao izdvojeno od ostalih “Ja”, po kvaliteti i poziciji. Ono stoji po strani, takoreći iznad ostalih “Ja”, i može ih vidjeti u akciji. Zapamtite da Promatračko Ja informira i određuje Pravo Ja i da je Pravo Ja više od Promatračkog Ja. U nastavku procesa Samopromatranja ta percepcija postaje opipljivo unutarnje iskustvo. Vaš osjećaj sebe počinje se razlikovati od “Ja” Lažne Osobnosti. Razlika postaje prostor između Lažne Osobnosti i Pravog Ja, definirajući oboje. Ali taj proces treba vrijeme, a Promatračko Ja je u stanju vidjeti prije nego stekne snagu za djelovanje. Osjetit ćete lažnost “Ja” Osobnosti i znati da “to nisam ja”, ali biti nesposobni da išta mijenjate. Što je još gore, nećete znati što jest “Ja”, jer još nemate razvijeni osjećaj Pravog Ja.
Da bi prebrodili ovaj dio puta potrebna je razina stabilnog, zrelog Bića i ispravne smjernice. U toj točki vrijedi sebi postaviti pitanje: “Što je to unutar mene što vrši promatranje?”. Odgovor daje jasnoću i definiciju Promatračkom Ja. Što češće prakticirate Samopromatranje, to ćete brže proći kroz ovu fazu Rada, jer će Promatračko Ja biti više definirano.
Prakticirajući Samopromatranje, Promatračko Ja uočit će Mnoštvo “Ja”, uobičajene značajke Osobnosti, Negativne Emocije, asocijativno razmišljanje, samoopravdavanje, Unutarnju Konsideraciju, strah i taštinu – kako se natječu za vašu pažnju i uzimaju vam energiju. U trenutku takvog viđenja mora se razlikovati i napraviti odlučujući izbor, onaj koji negira sve lažne ili negativne “Ja”, ali i koji privlači i afirmira sve “Ja” koji pripadaju Višoj Svijesti unutar vas. Sposobnost razlikovanja posjeduje Prava Savjest, koja postaje aktivna u svjetlosti Samopromatranja.
Upravo tu, u toj točki procesa Rada, izlazi na vidjelo čistoća vaših motiva. Ako je vaš Rad ozbiljan, ako je vaš Cilj Božja Volja, a ne vaša vlastita, onda će Prava Savjest razlikovati, izabrati i inspirirati. Prilika je propuštena ako neko od “Ja” Osobnosti zamišlja da ono bira, odabirući ono što mu je najviše po volji. U tom slučaju Lažna Osobnost jača i ništa se, u smislu Rada, ne postiže.
Jedino u čistoći i poniznosti vaše ništavnosti Objektivna Prava Savjest može osvijetliti Pravo Ja vašeg Bića. Tako, ako ste Radili na pogrešnoj osnovi, primjerice iz želje za stjecanjem osobne moći, ovo je točka u kojoj ćete promašiti zahvaljujući svojim motivima. To je tragedija koju stalno nastavljaju iskvarene škole i iskvareni učitelji koji podučavaju iskvarene motive i promiču iskvarene ciljeve.
Rad zauzima mjesto Prave Savjesti dok se ne pojavi vaša vlastita. Savjest je funkcija duha, a da bi postala aktivna potreban je određeni stupanj čistoće. Sebični, samouzdižući motivi nemaju čistoću koja bi potaknula aktivnost Savjesti. A ako se u procesu Rada u točki “biranja” zateknete bez pomoći Prave Savjesti u razlikovanju i izboru, nećete imati vezu s višim Umom koji bi vas vodio. To je vrlo opasna psihološka pozicija u kojoj bi se mogli naći. Bez smjernice, ne možete se pomaknuti dalje od faze viđenja vašeg Mnoštva, prema jedinstvu i autentičnosti, i ne možete od-znati [un-know] ono što ste spoznali i verificirali. Pogrešna motivacija učenike vodi izravno do točke duševno rastrojavajućeg gubitka identiteta i ostavlja ih u tom stanju, jer pravi cilj Rada je stvaranje jedinstva i autentičnog “Ja”.
Ali pretpostavimo da su vaši motivi ispravni i da ste u Radu došli do točke gdje morate izabrati koja “Ja” hraniti, a koje odbaciti. Govoreći vrlo praktičnim pojmovima, pretpostavimo da promatrate sebe kako opravdavate svoju kritičnost prema nekome.
Pa znate, on je vrlo loš. On je grub i glup i stvara velike teškoće, čak i bol. Previše govori i sarkazam ga zabavlja, ne mareći ugrožava li nekoga. Čak i namjerno vrijeđa i potkopat će vas, bešćutno bezobziran prema vašim osjećajima. Čut ćete ga kako laže, ogovara i kleveta svakoga o kome govori. A njegova odjeća i kosa! Pomislili biste da bi netko tko toliko nastoji praviti spektakl od sebe više vodio računa o svom izgledu. Sumnja se da ima problema s drogom ili alkoholom, i skoro je sigurno da krade i vara druge. On je zaista nepodnošljiv, i to s dobrim razlogom.
Dakle, ako uočite da u vama teku misli i osjećaji poput ovih, i ako pamtite vaš cilj i ideje Rada, o njima ćete morati razmišljati u odnosu na ovaj doživljaj. Prvo, STOP kritiziranju, jer to je negativna emocija, a Rad vas uči da je zaustavljanje izražavanja Negativnih Emocija presudno u procesu. Zatim Unutarnji Stop morate prakticirati opet i opet, jer će se misli i osjećaji opetovano vraćati, opirući se vašem cilju. Zatim ćete spoznati da je na djelu vaša osobna mehanika, jer će netko drugi istu osobu smatrati sasvim šarmantnom, duhovitom, čak ljupkom – možda njegova majka – a drugi ga uopće i ne zamjećuju. Dakle, vaše subjektivne mehaničke reakcije na njega su ono što je krivo. Vaše Negativne Emocije uvijek su vaša krivnja. Ali, kako je moguće ne davati primjedbe o njemu i njegovom ponašanju?
Tako što ćete se sjetiti da on također podliježe svojoj mehaničnosti i da je mrtav za svijet Uspavan u njemu. Svanut će vam da on nije njegovo ponašanje, kao što ni vi niste vaše. Uvidjevši vlastitu nesposobnost da uvijek djelujete hotimično, razumjet ćete što znači biti mehaničan, i da u tome on ima vrlo malo izbora. Shvaćate da je podmukli duh njegove osobnosti oblikovan bolom i oponašanjem, i da su njegove stalne sarkastične primjedbe pokušaj da druge učini manjima kako bi se sam osjećao superiornim. Znate da se zapravo osjeća vrlo inferiornim i nesigurnim, i da njegovu osobnost pokreću ta stanja. Kroz razumijevanje u vama će se pobuditi suosjećanje. Mislite “jesam li ja puno drukčiji?”, uviđate da se vaša kritičnost i klevetničke misli o njemu ne razlikuju puno od njegovog ogovaranja i klevetničkog, uvredljivog ponašanja. Uviđate da zaziranjem prilagođavate činjenice tako da se uklope u vaš negativni stav, dok sjedite na vlastitom pijedestalu superiornosti i gledate na njega svisoka, sudeći ga i osuđujući što gleda svisoka na druge. Je li vaš osjećaj superiornosti išta bolji od njegovog? Jeste li ikada postupali loše, s namjerom da postignete pažnju ili moć? Možete li se sjetiti kad ste zadnji put lagali, ogovarali ili izrekli nelijepe riječi o nekome – danas? Nije važno ako te stvari izražavate drukčije. Uviđate da su iste Negativne Emocije na djelu i u vama i u njemu. Vrlo dobro razumijete nesigurnost i osjećaj inferiornosti iz vlastitog iskustva i dugotrajnog Samopromatranja. Doživljavate naklonost prema njemu. Shvaćate da ne poznajete stvarnu osobu, da vidite samo Lažnu Osobnost koja je zapravo bolnija za njega nego za vas. Osjećate kajanje što ste bili tako kritični i zlobni prema njemu. Poniženi ste i osjećate bol koju ste zadali sebi. Čeznete za oprostom i trebate čistoću. Shvaćate da vam je dan neizmjeran poklon Rada i sposobnost da se kroz njega oslobodite Negativnih Emocija i patnje koju donose. Sjetite se da ta osoba nije dobila takvu priliku i prema njoj osjećate simpatiju i suosjećanje. U vašem srcu rađa se molitva da i on bude blagoslovljen. Osjećate oprost i oslobađanje. Pročišćenije i prosvjetljenije stanje jest iskustvo vašeg Pravog Ja. Njegova stalna prisutnost gradi se na opetovanim iskustvima.
Nije nužno da naučite zavoljeti sve što smatrate lošim ili negativnim. I ovdje dolazimo do sljedeće točke u ezoterijskom učenju koja se stalno pogrešno tumači. Ideja da naučite zavoljeti ono što ne volite jest vježba koju treba prakticirati uz razlikovanje i s odgovarajućim duhovnim određenjem prema oslobađanju od subjektivnih prohtjeva. Ako netko na ulici pljune pred vas, to vam se ne mora sviđati. Međutim, morate mu oprostiti, znajući da je nesvjestan u svojoj oponašateljskoj mehanici. On ne zna što čini, spava. Tako da mu možete oprostiti, jer on već trpi svoje muke Sna – stanje koje vam je vrlo poznato.
Ovaj dio učenja o transformaciji često se iskrivljuje u prakticiranje pasivnog prihvaćanja svega, bez aktivne Savjesti, što samo vodi konfuziji. Ponekad, među redovnicima i pogrešno vođenim grupama Četvrtog Puta, ova ideja pretvara se u prakticiranje stvaranja još više patnje ili “trenja” kako bi se izazvala brža transformacija. Takav stav nije djelotvoran, jer stvarati patnju znači promašiti metu u ovom sustavu. Možete se uvjeriti da je vaš svakodnevni život pun svake patnje i lažnosti, dovoljno da vam doživotno služe kao gorivo za Rad.
Ovo je jedno od nebrojenih mogućih iskustava transformacije stvorenih tijekom bavljenja Radom. Ono čini da se osjećate pročišćenima, jasnijima, lakšima, s novom perspektivom i tolerancijom, i širim pogledom s razumijevanjem. Ako ove prakse provodite ispravno i ustrajete u njima, otkrit ćete da se morate boriti s mnogim stvarima, i s jednima te istima koje se ponavljaju. Isto tako, otkrit ćete i oslobođenu autentičnost.
Primijetite koliko je mnogo “biranja” u procesu. Za početak, birate prakticirati Samopromatranje hotimično, birate uložiti u njega svoju pažnju i napor. To znači obavljati Rad voljno. Birate zaustaviti svoju mehaniku i razmotriti svoje unutarnje reakcije objektivno i u svjetlu ideja Rada. Birate prihvatiti ono što vidite i preuzeti odgovornost za to. Birate zapamtiti svoj cilj. Birate dopustiti sebi poniznost i transformaciju. Birate s integritetom misli koje mislite, riječi koje koristite, emocije na koje pristajete. Birate svoje akcije i motive, praštanje i vanjsku konsideraciju, birate kojim ćete se utjecajima prepustiti.
Upravo je nevjerojatno inteligentno da nešto u vama, što je više od vaše nepostojane osobnosti, vrši te izbore. Prava Savjest treba biti ta koja bira. Prava Savjest postaje aktivna kada izaberete učiniti Osobnost pasivnom i slijediti Rad. Sve ove duboke stvari ovise o Samopromatranju. U Radu, transformacija iznad svega ovisi o Samopromatranju.
Ovaj proces, koji znači hotimično uzdizanje sebe do višeg stanja svijesti, mora se prakticirati nebrojeno mnogo puta da bi se izgradila nova psihološka struktura koja će vam dati perspektivu razvijenog razumijevanja.
Ukoliko ste sav Rad prakticirali ispravno, pojednostavljeni pregled procesa izgledao bi ovako: vi promatrate nešto u sebi, Stečenu Osobnost ili negativnu emociju koju osjećate i sada se mora promijeniti. Na promatračnici ustrajnog Samopromatranja imate uporište s kojeg možete reći “to nisam ja” i osjetiti razdvajanje između Promatračkog Ja i Ja Osobnosti. Definiranje ove distance između Promatračkog Ja i Stečene Osobnosti pomaže u postizanju Unutarnje Odvojenosti.
Nakon što ste promatrali određene stvari i identificirali ih, i hotimično radite protiv njih, morat ćete prakticirati Unutarnju Odvojenost i Unutarnju Tišinu, Usmjerenu Pažnju, unutarnji i vanjski Stop, Neidentifikaciju, i sve ideje Rada primijeniti na problem. Nakon što opetovano promatrate problem, i opetovano se odbijete identificirati s njim, on će se vremenom sve više udaljavati od vas, sve dok ne izblijedi. Izgubit će snagu, zvučati šuplje i lažno. Uočit ćete koji je Pogrešni Rad povezan s vašom psihom, i posljedično sve više biti u stanju reći tome “to nisam ja”. Postupno će se problem na kojem radite rastvoriti u svjetlosti Razumijevanja i transcendirati. Obično je potrebno dugo vremena dok Samopromatranje postigne takve rezultate. Ali ponekad neki problem s kojim se borite naprosto nestane u trenu kad ste ga objektivno promotrili. Rezultati su u svim slučajevima isti. Vi ste slobodni i svjesniji – Neidentificirani.
NEIDENTIFIKACIJA
Psihološko stanje zvano Neidentifikacija u Radu je stanje nevezanosti, ne od života, nego od moći i utjecaja koje život ima nad vama. Razlika je vrlo suptilna. Nije riječ o nemarenju za život uz neemocionalno odbacivanje njegovog značaja. Riječ je o transcendiranju vaših subjektivnih reakcija i prohtjeva od života u korist viših, svjesnijih emocija. Potreban je napor da bi se postigla samotranscendencija Neidentifikacije, ali ako postignete to stanje, ono je samo po sebi nenaporno. Ono je lagano jer nije vezano za tešku, grubu energiju Negativnih Emocija. Osjećate se jasnijima jer iz više perspektive svijesti možete vidjeti više, možete vidjeti veze, razmjer i relativnost, a to vam donosi razumijevanje koje daje slobodu i mir.
Istinski oblik ovog stanja mora se dosegnuti kroz razvijeno Razumijevanje. Razumijevanje ima snagu i može graditi Svijest i stvoriti Neidentifikaciju. Ponekad možete uskočiti u privremenu nevezanost, bez razumijevanja koje prati razvoj trajnijeg stanja Neidentifikacije, ali pripazite da ne koristite ovu praksu za emocionalno-disocijativni bijeg. Takvo iskrivljenje prakse ne može izgraditi ništa. To znači promašivanje cilja prakse.
Istinska Neidentifikacija je svjesna aktivnost, pa i ako je najveći dio napora činjenje osobnosti pasivnom. Osobnost je uvijek najprije zaokupljena onim što misli da želi. Vi morate dosegnuti točku u kojoj nećete zauvijek željeti ono što mislite da želite, tako da umjesto toga možete željeti Rad i ono što on naučava. Činjenje vlastite volje pasivnom na ovaj način jest vrlo svjesna i hotimična aktivnost. Ona zahtijeva energiju i pažnju, i tu nije riječ o pasivnom odustajanju od odgovornosti ili Savjesti. Krajnji i dostižni rezultat je željenje samo Božje Volje, što je u prirodi stanja Neidentifikacije.
UČITELJI I ŠKOLE
Rad je vrlo čist i jasan put, gdje su iskrenost, poštenje i integritet od suštinske važnosti, a ispravan cilj je određen od početka. Intelektualne ideje Rada pretvaraju se u emocionalno razumijevanje kroz vašu osobnu praksu. Sasvim je jasno da morate učiti od nekoga tko razumije ovaj put. Ne možete dobiti prave smjernice u Radu od nekoga tko samo zna o njemu. Mnogi ljudi temeljito poznaju ideje Četvrtog Puta, ali nemaju razvijeno razumijevanje nužno da ga poučavaju iz ispravnog kuta. Imati lošeg učitelja u Radu, bio on beskrupulozni varalica ili tek netko bez razumijevanja, ozbiljno je opasna situacija koja može oštetiti ili čak osakatiti vašu psihologiju, samo zato što se poduka vrši bez Svijesti ili Razumijevanja i istinskog Cilja.
Premda Sustav sadrži velike intelektualne ideje koje možete proučavati i razmatrati sami za sebe, transformacijski osobni unutarnji rad apsolutno zahtijeva jedan na jedan, licem u lice rad s Učiteljem. Napredni učenik pod vodstvom učitelja može podučavati kozmologiju i osnovne prakse. Ali prepoznavanje vaših individualnih iskustava, prilagođavanje praksi, vođenje kroz proces – te stvari moraju doći od nekoga tko je postigao stupanj razvijenog Razumijevanja kroz svoje osobno iskustvo.
Autentični Učitelj u Radu Četvrtog Puta podučava iz ljubavi, kako bi očuvao Učenje i proslijedio ga drugima da bi nastavili s vlastitim rastom. Pravi Učitelj ne mora biti božansko biće, čak ne mora biti ni savršen, ali za tu poziciju postoje neke prepoznatljive, provjerljive pretpostavke. Učitelj u Radu mora posjedovati osobni integritet i visoki standard Savjesti. Vi bi morali u njemu vidjeti primjerno ponašanje i Biće. Ono što vam Učitelj govori treba vas voditi k Razumijevanju. Smjernice koje dobijete trebale bi vas također odvesti dublje u Razumijevanje. Trebali bi biti u stanju verificirati rezultate primjene Učiteljevih uputa i osjećati rast nove kvalitete Bića.
U tome se možda krije najveća poteškoća. Iz glavnih grupa koje su potekle od Gurđijeva, Uspenskog i Nicolla nisu proizašli kvalificirani učitelji, jer je ovo Učenje jako iskrivljeno i udaljeno od svog cilja i konteksta od strane današnjih generacija učitelja i škola. Postoje brojne grupe, od malih konverzacijskih ili studijskih grupa do međunarodnih škola s tisućama članova. Ali nema pravih učitelja. To znači ni pravih škola.
Neupitno najbolja okolnost za susret s Radom i njegovo prakticiranje jest, ili bi bila, autentična škola. Ako ovaj put shvaćate ozbiljno, vrlo je korisno biti povezan s drugim ozbiljnim učenicima. Možete učiti razmjenjujući iskustva i ujediniti svoje znanje i razumijevanje kroz raspravu, i možete međusobno verificirati kvalitetu vašeg učitelja. U ovom trenutku nema poznatih škola ili učitelja u tom smislu. U stvari, postoji puno beskrupuloznih pseudo-učitelja i prijetvornih grupa koji upotrebljavaju Četvrti Put, ili prije zloupotrebljavaju za vlastitu korist, nimalo se ne obazirući na štetu koju čine.
Oni koji su zainteresirani za slijeđenje Četvrtog Puta trebaju biti vrlo pažljivi kada danas traže školu. Pomno pročitajte pisanja Gurđijeva, Uspenskog i Nicolla, osobito Nicollove “Psihološke komentare”. Postavljajte mnogo pitanja. Budite voljni predati se Radu i poštivati i cijeniti svog Učitelja bez odbacivanja trunke Prave Savjesti koja je živuća u Magnetnom Centru – trunke koja zna da je Dobro iznad Istine. Zapamtite da je priroda Apsoluta Savršeno Dobro i ne predajte se ničemu što nije dobro. Ne dajte se uvjeriti da ćete izgubiti Rad ako napustite neku određenu grupu. Rad ne pripada školi. Vaš stvarni osobni Rad pripada vama i možete ga prakticirati – biti u Radu – bilo kad, bilo gdje. Rad je osmišljen tako da možete razviti trajnu sposobnost percepcije koja je vaš osobni Unutarnji Učitelj. To se naziva obitavanjem Duha Svetoga.