Filmske vrste i rodovi | Nikica Gilić
PREDGOVOR
Knjiga Filmske vrste i rodovi, namijenjena studentima, kritičarima i svima ostalima koji se ozbiljno zanimaju za film, napisana je na temelju niza znanstvenih i stručnih istraživanja, ali i rasprava s kolegama filmolozima. Pokušao sam sistematizirati znanje o filmskim rodovima, vrstama i žanrovima, jer je riječ o važnom segmentu znanja o filmskoj umjetnosti, ali se ta sistematizacija u mnogim značajkama razlikuje od većine dosadašnjih. Stoga je riječ i o autorskoj koncepciji sinteze, nužno utemeljene na prethodnim istraživanjima i argumentima drugih filmologa, kao i drugih humanističkih znanstvenika (komparatistička perspektiva sastavni je dio takvog proučavanja umjetničkog stvaralaštva). U slučaju kada postoji nekoliko sličnih izvora koji sistematiziraju građu i obrađuju temeljne probleme, trudio sam se uputiti na izvor najdostupniji čitateljima – najčešće noviji izvor.
Toplo se zahvaljujem svima koji su stručnom i prijateljskom podrškom potpomogli nastanak knjige ili omogućili istraživanja što su joj prethodila, a ponajviše višegodišnjem mentoru Anti Peterliću. Posebno se zahvaljujem i filmolozima Brunu Kragiću i Hrvoju Turkoviću, uvijek spremnima za razgovor i konstruktivnu kritiku, kao i profesorima te kolegama Gordani Slabinac, Borisu Senkeru, Milivoju Solaru i Željani Vučini s Odsjeka za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta.[1] Među dragim prijateljima i kolegama koji su mi pomogli u radu (odveć brojnim da bi svi ovdje bili spomenuti) želio bih ipak istaknuti i Marka Špikića i Jelenu Šesnić – oni su mi uvijek bili pri ruci; dobrim savjetom i raznim drugim oblicima podrške.
Nikica Gilić
BILJEŠKA
1. U ovom internetskom izdanju malobrojne su ispravke u odnosu na tiskano. No, zahvaljujem se filozofi Ljubiši Prici na terminološkim primjedbama, ali i čitateljima koji su me upozorili da sam pogrešno shvatio film Ime majke: Naranča Jasne Zastavniković kao lažni dokumentarni film. Taj sam navod, dakako, ovdje izostavio. Također, čitatelje dublje zainteresirane za temu ove knjige uputio bih i na bitno drukčiju koncepciju filmske genologije Hrvoja Turkovića izloženu u knjizi Nacrt filmske genologije iz 2010. godine.