Strukturalizam, semiotika, metafilmologija : metodološke rasprave | Hrvoje Turković
NAPOMENE O TEKSTOVIMA
1. “Napomene o filmologiji” izvorno su pisane kao vezani niz kratkih napisa i čitane na Prvom programu Radio Zagreba u sklopu Emisije “U prvom planu: Film”, pod uredništvom Petra Krelje. Obrađeni u članak objavljeni su pod naslovom “Napomene o filmologiji i filmu” u Biltenu Filmoteke 16, br. 3, Zagreb, 1977. Ovdje je prenesen samo prvi dio članka, onaj koji se odnosi na filmologiju.
2. “Heuristički uvod u teoriju medijskog opisa filma” nastao je na temelju članaka objavljenih u Kreljinoj emisiji (vidi prethodnu napomenu). U prerađenom i dotjeranom obliku štampan je u Filmskim sveskama, br. 2, Beograd, 1978.
3. “Filmska pravila i sloboda stvaralaštva”. Tekst je objavljen u Filmskim sveskama, br. 3, Beograd, 1979.
4. “Semiotika i filmologija”. Tekst je objavljen kao uvodnik u zbirku prevedenih eseja pod naslovom “Za i protiv semiologije”, objavljenih u Trećem programu Radio Zagreba, br. 6, Zagreb, 1981. Ovdje je tekst nešto skraćen.
5. “Estetički purizam” je objavljen u Filmskim sveskama, br. 4, Beograd, 1982. Ovdje je uvrštena prerađena inačica.
6. “Emprijska filmologija”, tekst je objavljen kao uvodnik u tematski broj “Dubinska analiza filma” u Filmskim sveskama, br. 1-2, Beograd, 1983. Ostali tekstovi u tom broju jesu: Zorana Baltić “Funkcije popratne muzike u filmu Treći čovjek”, Ana Nosalj “Jednostavna i složena scena”, Hrvoje Turković “Prizorna motivacija montažnog prijelaza” i Krešimir Mikić “Bibliografija radova u oblasti dubinske analize na zapadnonjemačkim sveučilištima”.
7. “Napomene o ‘analogijskoj’ i ‘motiviranoj’ naravi filmskog znaka” objavljene su u Filmskim sveskama, br. 2. Beograd, 1972. To je prvo autorovo ogledavanje u semiotičkim problemima.
8. “Tri terminološke vježbe”. Tekst je objavljen u Suvremenoj lingvistici, br. 12, Zagreb, 1975.
9. “Greenleejeva analiza znakovnosti” jest analitički osvrt objavljen u Praxisu, br. 3-5, Zagreb, 1975.
10. “Znak i film ili kako analizirati film” objavljen je u Filmskim sveskama, br. 3, Beograd, 1977.
11. “Komunikacijski model filmskog procesa”. Tekst je objavljen u Filmskim sveskama, br. 3, Beograd, 1979.
12. “Pojmovna razgraničenja…”, objavljena su u Filmskim sveskama, br. 2, Beograd, 1981.
Sadržaj
PredgovorI. STRUKTURALISTIČKA METAFILMOLOGIJA
1. Napomene o filmologiji
2. Heuristički uvod u teoriju medijskog opisa filma
3. Filmska pravila i sloboda stvaralaštva
4. Semiotika i filmologija
5. Estetički purizam
6. Empirijska filmologija
II. ZNAKOVNOST, ZNAK, KOMUNIKACIJA I FILM
7. Napomene o “analogijskoj” i “motiviranoj” naravi filmskog znaka
8. Tri terminološke vježbe
9. Greenleejeva analiza znakovnosti
10. Znak i film ili kako analizirati film
11. Komunikacijski model filmskog procesa
12. Pojmovna razgraničenja
(kontinuitet i diskontinuitet, kompaktnost i diskretnost, razabirljivost i nerazabirljivost, analognost i digitalnost)
Napomene o tekstovima
Bibliografija
Impresum