Zapisano metkom | Zoran Žmirić

SOL KATARZE

 

Malo je koja zbirka pjesama toliko bolna i jaka, a s druge strane toliko privlačna i poticajna kao što je to Zapisano metkom Zorana Žmirića – zapravo, riječ je o nečemu što bismo mogli nazvati ostatkom, talogom onoga što je prethodno artikulirano u Blockbusteru, zacijelo najknjiževnijem hrvatskom antiratnom proznom tekstu (tekstovima) objavljenom prije nekoliko godina u nakladi VBZ-a.

No, što bi značio taj talog da upravo on nije, baš onako alkemijski, sublimirao ono najbolje, najljuće, najjače, onaj punokrvni bujon, sam sukus, meritum stvari svega onoga što rat jest, a što se ne vidi, ne osjeća i ne doživljava ukoliko je, u ovakvih tekstova vrlo često, umjetno zaslađeno prigodnim patosom. Ovdje su izloženi osjećaji čovjeka u stalnoj graničnoj situaciji, na stalnome rubu, u stalnome limbu izloženosti smrti i boli, patnji, suočavanju slika prethodnoga s onim slikama aktualnoga, a ono se u surovom ispisu daje kao u sljedećim stihovima: hodam po zgarištu nekog sela / nagorjele grede kuća vire iz snijega / pod nekim čudnim kutovima / k’o čačkalice kad bi ih bez reda / rasuo po travi / pa ih gledao / iz prilične blizine.

I jasno, ovo zahtijeva i odgovor, smisao, sadržaj rata, ono što je iza, onkraj banalnosti vojničke i političke svakodnevice, unutrašnju stvar, čežnju za promjenom, možda dvostruko skritu u simbolički vrlo nabijenim stihovima: jednom je pričao seljak / kada dugo sadiš krumpir / iscrpi se zemlja / stoga / nije loše / malo odmoriti tlo / na neko vrijeme posaditi travu / pustiti korov neka džiklja / prekopati / pa ispočetka, najbolje s mahunama, a najbolje da samome čitatelju prepustimo asocijacije koje će ga odvesti u tko zna kojim smjerovima, jer pjesnik Žmirić nimalo ne olakšava čitatelju, već ga ostavlja u istovremenoj začuđenosti i užasnutosti nad iskrenošću muškarca koji plače, ali i ratuje, koji se ne iščuđuje poput naivne mlade, već iskreno radi dnevnik nečega što bismo mogli nazvati unutrašnjom transformacijom od momka u muškarca, od djeteta koje ne pati i ne poznaje bol u čovjeka koji pati i koji poznaje bol i s njome se nosi onako kako zna i umije. Recepte ne daje, preporuka nema. Ostaje samo osjećaj iskrenog suživljenja s lirskim subjektom, s pjesnikom, s boli koja je inherentna ratu, ali koja ne spada u korpus junačkih priča i herojskih djela. Heroj je ovdje sve samo ne heroj. Ovdje je heroj sam zašao u utrobu zvijeri i to ne svojom voljom, nego voljom neke više, ovoga puta političke sile, no to je ona duboko mitska priča o Joninu ulasku u kitovu utrobu, mrak vlastite duše, crnu šumu.

Žmirić cijelu do sada dostupnu zbirku gradi na jakim kontrastima vanjsko – unutrašnje, bivše – sadašnje, idila (Toskana) – ratište (neka vukojebina pod snijegom), ljubav – rat, plavokosa jedna – udovica mesnatih bokova, kratke lirske forme gotovo haiku ekonomičnosti izraza – pripovijedanje u stihu – i ti kontrasti čine gradbene elemente jedne posve autentične lirske kategorije suvremene ratne književnosti.

Smrt je ona koja nadmudruje, no zacijelo nije ono najgore što se može dogoditi – tu Žmirić prelazi granicu, transcendira, ispituje ono što je iza, nakon, ono što se krije iza zastora stvarnosti koju poimamo apsolutnom i jedinom, te je na taj način nadišao banalnost stvarnosnog i zašao u područje eshatološkog, spasonosnog, unatoč činjenici da ni otvoreno ni nametljivo ne ispovijeda očekivani vjerski diskurs. Spasnosna ideja je u samome čovjeku koji, rubnom situacijom, pjesnik postaje, sve uvjereniji u transcendentnu moć izlječenja.

Žmirićeva, ne prevelika, ali dubinom sadržaja i iskaza velika zbirka zaista zaslužuje objavu svijetu i gradu, jer je ovime započeo rad na onome u čemu su mnoge druge instance društva nažalost zakazale – na stvarnoj katarzi.

Milan Zagorac

X

Sadržaj

PRIJE METKA
za sve one lijepe dane koje smo propustili

pitao sam brku
vlak tutnji pa uspori
brojalica kaže
rekla mi je prije polaska
pričao je jednom spiker
u džepu nosim papir
shvatio sam da imam pristojnu prednost
što ako se sutra probudim i shvatim da sam mrtav?
hodam po zgarištu nekog sela
gledam humku perunike
kad koljači
noć je u selu zabundana strahom
znaš ono
blizu su
opet se profesor iz susjedne spavaonice
kad skonča kurbin pir
glava
igrajmo se rata
prije devetnaest godina
čovjek odmetnut od mene
prošlog su tjedna
polje, jara, omara, vrućina
lijepo ti stoji vjenčanica
preko polja
kad padnem
miran kao riba
sjećanja na njih griju nam nadu
ti si sve one žene
kiša je izdubila stolicu u glini
ako ih danas sve pobijemo
u dnu pod korijenjem
poklonili su mi knjigu
vratila se mrtva straža
limena stolica na zgarištu
zavukli smo se u šumu kako bismo predahnuli
jako me smeta


POSLIJE METKA
nisam se borio za zemlju koju ne volim,
već ne volim zemlju za koju sam se borio

kad je braco stigao u ceradi
usnuo sam u dubokoj šumi
baš bih mogao napisati pjesmu o san cristobalu
pitaš gdje su mi misli
kako je glupo
razbijen okvir
jednom su me, na prijevaru
jutros
prije nego se dogodilo
dobar dan
gledam i ne vidim
ona zna
u najmanjem parku na svijetu
jedne večeri
ovce za šišanje
noćas je na straži bilo mirno
onoga dana kad sam se rodio
što bi čovjek mogao reći o očima koje nisu plave
tužna vijest me dočekala
rat diže čašu
pet dana u tjednu
nešto bih si rekao
budim se kraj hladne peći
želim vidjeti djevojku koja sliči na mene
kad netko poželi napisati pismo
o
voliš li me?
dom je tamo gdje je srce
kad mi duša otputuje
svako malo obiđem groblja
svako malo nazovem psihijatriju i pitam
prodao sam kalašnjikov
rekao je nešto što nije trebao
mudar je brko


SOL KATARZE
Milan Zagorac



Impresum